خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی:

۵ نماینده مجلس از پاسخ‌های ظریف قانع نشدند

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۸۷۴

۵ نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های ظریف قانع نشدند و این سؤالات به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به بررسی هفت سؤال توسط ۶ نماینده از وزیر امور خارجه، گفت: ۵ نماینده سؤال‌کننده از پاسخ‌های ظریف قانع نشدند و این سؤالات به صحن علنی مجلس ارجاع شد.

به گزارش ایلنا، سیدحسین نقوی نماینده مردم ورامین و سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران به ارائه گزارشی از جلسه امروز کمیسیون متبوعش پرداخت و اظهار داشت: نشست امروز با حضور محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برای پاسخ به سؤالات نمایندگان برگزار شد.

وی افزود: در ابتدای جلسه، سؤال پورابراهیمی نماینده کرمان در مورد علت عدم فعالیت وزارت خارجه در عرصه اقتصادی خارج از کشور و نداشتن برنامه مطرح شد، وی از وزیر خارجه پرسید چرا دستگاه دیپلماسی به ویژه سفرای جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر برنامه و فعالیت اقتصادی ندارند و در شرایط سخت امروزی، نمی‌توانند گروه‌های اقتصادی کشورمان را حل کنند؟ وزیر خارجه در پاسخ گفت که ما ایراد ساختاری وارده را قبول داریم و اقدامات اولیه به ویژه در حوزه آموزش دیپلماسی اقتصادی به سفرا را آغاز کردیم، «در نهایت پورابراهیمی از پاسخ وزیر قانع نشد».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه تصریح کرد: همچنین سؤال شهریاری نماینده زاهدان از وزیر خارجه مطرح شد که ظریف در پاسخ به سؤال این نماینده درباره اقدامات وزارت امور خارجه برای وادار کردن کشور افغانستان به منظور ارائه حقابه دریاچه هامون گفت که ما به طور جدی دنبال حقابه این دریاچه هستیم، البته در این رابطه شرایط بارندگی هم روی موضوع اثر گذاشته ولی وزارت خارجه در این زمینه کوتاهی نکرده است، «در نهایت شهریاری از پاسخ‌های وزیر قانع نشد».

وی ادامه داد: شهریاری همچنین سؤالی درباره علت عدم پیگیری وضعیت دیپلمات ربوده شده ایران در یمن از سوی وزارت خارجه مطرح کرد که ظریف ضمن توضیح درباره روند پیگیری وزارت خارجه و یافتن اطلاعات مورد نیاز، گفت که اقدامات مهمی برای آزادی وی انجام شده و در آینده هم خواهد شد و به هیچ وجه کوتاهی نشده است که پس از توضیحات وزیر خارجه، «این نماینده باز هم از پاسخ وزیر قانع نشد».

نقوی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره بررسی سؤال موسی‌الرضا ثروتی از ظریف درباره علل اجرایی نشدن مصوبات کمیته‌های اقتصادی و مرزی ۲ کشور ایران و ترکمنستان در راه‌اندازی معبر ورود و خروج ۲ طرف و بازارچه‌های مشترک مرزی، اضافه کرد: ظریف در پاسخ به این سؤال گفت که موضوع مذکور برای کشور مهم است و بارها از طرف ما مطرح و پیگیری شده، همچنین در ملاقات با مقامات ترکمنستان این موضوع مطرح شده ولی اگر طرف مقابل با موانعی روبروست، مقصر ما نیستیم که در نهایت «ثروتی از پاسخ وزیر قانع نشد».

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره بررسی سؤال بیگلری از ظریف درباره علت عدم توجه وزارت خارجه به حل مشکل بازارچه مرزی سیوان بند بانه، ادامه داد: ظریف در پاسخ به این پرسش گفت که ما اقدامات لازم را انجام داده‌ایم ولی دولت عراق رسماً اعلام کرده که ما ضرورتی برای باز شدن بازار مذکور نمی‌بینیم، در این رابطه سفری پیش‌بینی شده که جنابعالی هم هیأت را همراهی کنید تا دولت عراق قانع و توجیه شود و ما هم پیگیری خواهیم کرد که «در نهایت بیگلری از پاسخ وزیر قانع شد».

وی تأکید کرد: در نشست امروز همچنین سؤال نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه درباره علت نبود نیروهای کافی اداری در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران، علل فقدان سفیر در برخی کشورها مطرح شد که وزیر امور خارجه پاسخ داد که ما در این رابطه نیازمند اعتبار هستیم از طرف دیگر وزارت امور خارجه به لحاظ بودجه رتبه دوم وزارتخانه‌های فقیر را به خود اختصاص داده است، کاملاً حق با شماست ما باید در همه جای دنیا حضور داشته باشیم، ولی امکان مالی نداریم که پس از پاسخ های ظریف، «قاضی‌پور قانع نشد».

نقوی گفت: در نشست امروز قاسم جعفری از سؤال خود از وزیر امور خارجه انصراف داد و سپس سؤال آقامحمدی نماینده خرم‌آباد درباره علت تسامح و تساهل وزارت خارجه در زمینه ملاقات هیأت‌های اروپایی با زندانیان و مخالفین نظام از جمله ملاقات اشتون با نرگس محمدی مطرح شد که «در نهایت وی نیز از پاسخ وزیر خارجه قانع نشد»، لازم به ذکر است که سؤال مطروحه در نشست امروز به لحاظ قلمرو به غیر از سؤال‌های ثروتی، ملی تشخیص داده شد.

نقوی گفت: در ادامه نشست لایحه " یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در مورد استفاده مشترک از دروازه‌های مرز زمینی " رازی " و " کاپی‌کوی " مورد بررسی در کمیته روابط خارجی کمیسیون مطرح شد و به تصویب رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز