خبرگزاری کار ایران

مخالف استیضاح / ۱ /

جواد هروی: وزارت علوم در کاهش فرار مغزها موفق عمل کرده‌است

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۰۰۴

وزارت علوم کاهش فرار مغزها را بطور جدی پیگیری کرده و طرح جامع آمایش سرزمین و توزیع اعتبارات براساس سرانه دانشجویان ازجمله اقدامات جدی ورارت علوم بوده است / عده‌ای نورچشمی بدون ضابطه و قانون و با رانتی غیرعادلانه وارد دانشگاه شدند.

جواد هروی(رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش) به عنوان یکی از نمایندگان مخالف استیضاح؛ در دفاع از عملکرد وزارت علوم در این ۹ ماه اظهار کرد: در تمام این ایام از نزدیک با مباحثآموزشی و علوم کشور به صورت مشروح همراه بودم و با وزیر و معاونانش جلسات مختلف هم‌اندیشی را برگزار کردم. برخلاف بسیاری از رسانه‌ها و عزیزانی که می‌گویند تعامل ضعیفی میان مجلس و وزارت علوم بوده است؛ من محسوس‌ترین تعامل را در این وزارت خانه سنجیده و دیده‌ام به طوری که بسیاری از آمارها و گزارش‌ها در زمان مناسب به دست ما رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ وی ادامه داد ما جلسات عدیده‌ای را پیرامون بحثتوزیع اعتبارات داشته‌ایم که حاکی از عزم این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی است.

هروی افزود: اگر می‌خواهیم میزان عدالت را بسنجیم باید عملکرد آن را ببینیم. این وزارتخانه در مورد عدالت آموزشی و توزیع صحیح سالانه آموزشی موفق بوده و کمیسیون آموزش نیز تلاش فعالانه‌ای رابرای توزیع عادلانه بودجه انجام داده است.

نماینده مردم قائنات اظهار کرد: رشد منفی و مثبت افسارگسیخته اعتبارات دانشگاه‌های کشور نشان از عدم صحیح توزیع عادلانه در سال‌های گذشته داشته که گاه حتی به بیش از صددرصد نیز رسیده بود. وزارت علوم با این رشد مثبت و منفی افسارگسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد.

هروی اشاره کرد: نتایج بدست آمده؛ نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته برای نمونه در دو دانشگاه هم‌تراز که به یک اندازه دانشجو داشته‌اند؛ دو بودجه متفاوت درنظر گرفته شده است بنابراین ما در کمیسیون تلفیق تلاش کردیم که برای اولین بار وضعیت اعتبارات را ساماندهی کنیم.

رئیس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش افزود: وزارت علوم گام جدی را در این زمینه برداشت و جلسات متعددی را با کمیسیون تلفیق در این زمینه برگزار کرد اما به دلیل اینکه دولت تازه روی کار آمده بود؛ نتوانست وضعیت اعتبارات را پیاده کند اما در چند ماه اخیر این مساله را پیگیری کرده و در سال ۹۴ نیز ان‌شاءالله عملی خواهد شد.

هروی با بیان اینکه توزیع عادلانه اعتبارات در دانشگاه‌ها قابل تقدیر است؛ گفت: این یک شعار نیست بلکه یک کار عملی است که در دولت گذشته که با اغماض رو به رو است.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته تلاش کمیته آموزش عالی برای ساماندهی توزیع کمی آموزش عالی به صورت اصولی بوده که همواره در بعد و قبل از انقلاب با چالش‌هایی رو به رو بوده بنابراین جلساتی را در این زمینه با وزارت علوم برگزار کردیم که با استقبال آنها رو به رو شد و در حدود ۴ الی ۵ جلسه‌ای که داشتیم حتی یک جلسه هم معاونان وزیر غیبت نکردند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی افزود: برخی استیضاح‌کنندگان که اشاره می‌کنند همه کارهای وزارت علوم جناحی بوده پس در مورد این اقدام چه می‌خواهند بگویند زیرا این اقدام قابل تقدیر است.

وی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی ما توسعه حوزه علمی است و خط مقدم انقلاب ما آموزش عالی است اشاره کرد: یکی دیگر از اقدامات مهم وزارت علوم برنامه‌ریزی در راستای کاهش فرار مغزهاست که در این وزارتخانه به طور جدی پیگیری شده همچنین طرح جامع آمایش سرزمین و توزیع اعتبارات براساس سرانه دانشجویان ازجمله اقدامات جدی ورارت علوم بوده. همچنین این وزارتخانه در چند ماه گذشته بطور شفاف در بحثاقتصاد مقاومتی ورود پیدا کرده و گام‌های عملی برداشته است.

هروی در ادامه صحبت‌های خود افزود: از اقدامات مهم دیگر وزارت علوم عملی شدن ارتباط دانشگاه با محیط‌های صنعتی در ۹ ماه گذشته بوده، تفاهم‌نامه‌های وزارت علوم با وزارت صنعت، وزارت دفاع، وزارت نفت، وزارت بهداشت و معاونت علمی و فناوری مستندات این حرکت جدی این وزارتخانه هستند.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: ارتباط دانشگاه با محیط‌های صنعتی که در سال‌های گذشته شکلی منزوی داشته، اکنون تفاوت کرده و به صورت عملی وارد ارتباطات شده است. آیا وزارت علوم باید این مساله را جار می‌زد تا عده‌ای غیرمنصفانه نگویند کاری صورت نگرفته است.

وی اشاره کرد: این وزارتخانه یکی از نخستین بخش‌های است که تدوین برنامه‌ای در راستای اقتصاد مقاومتی را انجام داد و در این چند ماه اخیر بر اساس اعتقاد به نظام و اعتماد به رهبری در این راستا حرکت کرد که این‌ها اقداماتی عملی است که متاسفانه برخی این کار‌ها را نمی‌بینند.

هروی با اشاره به موضوع بورسیه‌های غیرقانونی ادامه داد: برخی استیضاح‌کنندگان اشاره کردند که تخلفات در این مورد باید شناسایی و متخلفان مجازات شوند که ما هم بر این عقیده‌ایم. از سال ۸۰ به بعد پدیده بورس برداشته شد برای آنکه داوطلبان به دو گروه نخبگان و مربیان تمام وقت دنشگاهی تقسیم شدند و فرد ضعیفی در میان آن‌ها وجود نداشت بنابراین بحثآزمون دکتری که امروز هم وجود دارد مطرح شد.

وی گفت: اما از سال ۸۵ بر اساس دستورالعمل شورای بورس اقدام تازه‌ای صورت گرفت که کسانی که خدمات برجسته فرهنگی داشتند هم بتوانند از دوره دکتری استفاده کنند همچنین معدل ۱۴ برای کار‌شناسی و ۱۶ برای کار‌شناسی ارشد نیز برای ورود به دوره دکتری در نظر گرفته شد که فرمولی من درآوردی بود.

هروی با بیان اینکه چگونه در یک مملکت بدون اطلاع وزرا سه هزار نفر بورس می‌شوند، ادامه داد: این دو نکته باعثشد که عده‌ای نورچشمی بدون ضابطه و قانون و با رانتی غیرعادلانه وارد دانشگاه شوند که بر اساس مستندات تنها دو امضا از وزیر دیده می‌شود و اتفاق بدتری که افتاد این بود که این افراد بدون ضابطه و بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی استخدام شوند.

نماینده مردم قائنات ادامه داد: برای من مهم افشای اسامی نیست بلکه مساله مهم اصل این تقلب و ورود بی‌ضابطه به دوره دکتری و استخدام بدون قانون است که اگر وزارت علوم این مساله را بیان کرده باید قدردان آن باشیم. زیرا دو تخلف بارز صورت گرفته است.

وی اشاره کرد: در حوزه پژوهش نیز برخی استیضاح‌کنندگان عنوان می‌کنند کاری صورت نگرفته است در حالی که بر اساس آمار‌ها و مستندات برخی سازمان‌ها مانند مرکز استنادات جهان اسلام که مرجعی قابل اتکاست توسعه علمی کشور از روندی معمول و معقول برخوردار بوده است.

هروی گفت: بر اساس این مستندات آمار کل علم در کشور در گذشته ۱.۳۹ بوده که اکنون به ۱.۶۵ افزایش پیدا کرده که این امر برخلاف گفته بسیاری از رسانه‌های مغرض است. همچنین در سال ۹۱ برای حمایت‌های علمی و پژوهشی دو میلیارد در نظر گرفته شده بود که اکنون به ۳۰ میلیارد رسیده است برای مراکز تبلیغاتی بودجه دو و نیم میلیاردی به ۱۱ میلیارد رسیده است.

نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی در پایان به عملکرد مناسب وزارت علوم در حوزه مالی اشاره کرد و افزود: این اقدامات که وضعیت کشور و وضعیت علمی را دچار تلاطم می‌کند موجب بهره‌مندی برخی افراد اصول‌گرا و اصلاح‌طلب افراطی می‌شود. بنابراین من توصیه می‌کنم که بیایید حرکتی انجام دهیم تا خداوند، رهبری و مردم بپسندد و مجلس رای بدهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز