خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در نشست روسای مناطق آموزش و پرورش:

کار شتابزده در آموزش و پرورش جواب نمی‌دهد

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۳۶۸

در کشور مشکلات بسیاری مانند بیکاری، عدم قانون‌مداری، اخلاقیات عمومی، مدرک گرایی وجود دارد و همه این‌ها نشان می‌دهد که ما توجه لازم را به امر توسعه که زیر بنایش آموزش و پرورش است نکرده‌ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش زیربنای توسعه است که به آن توجه لازم را نکرده یا کم کرده‌ایم، ‌گفت: ‌کار شتابزده در آموزش و پرورش جواب نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی لاریجانی در سی و یکمین نشست روسای مناطق آموزش و پرورش که در مرکز بین‌المللی همایش‌های رازی برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر گفت: شهیدان رجایی و باهنر دو معلم پاکباخته و انقلابی بودند که در انقلاب اسلامی نقش برجسته‌ای داشتند و انصافا باید تحسین کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران این دو الگو را برای هفته دولت قرار داده است و امیدوارم این الگو برای دولتمردان همواره وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تدوین سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اظهار داشت: این سند پس از گذشت سال‌های بسیار و با یک کش و قوس سرانجام در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بر اساس آن در آموزش و پرورش یک سمت‌گیری روشن به دست آمد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: با تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش راه مشخص و مدونی که در همه جهات حکومت به آن نظر کرده را به همراه داریم که در بخش‌های دیگر چنین چیزی نیست و ممکن است فقط سیاست‌ها کلی باشد. مثلا الان که بحثاقتصاد مقاومتی مهم و مطرح است سندی مدون برای صنعتی شدن کشور که همه قبول داشته باشند و به آن پایبند باشند، نداریم.

لاریجانی با بیان اینکه برای رسیدن به اجرای سند تحول بنیادین نیاز به طراحی نقشه راه است تصریح کرد: باید همه وجوه این سند متوازن، اجرایی شود و عدم تعادل آن موجب می‌شود تا در رسیدن به نتیجه مد نظر موفق نباشیم.

وی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش کار شتابزده جواب نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش باید کار همراه با پژوهش و کارشناسی شده باشد. مساله آموزش و پرورش با افراد و خانواده‌های بسیاری همراه است.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه در آموزش و پرورش امور با بخشنامه و آیین‌نامه جلو نمی‌رود، تصریح کرد: باید اقناع را سر لوحه خویش قرار داد تا عقلانیت پشت کار شما متبلور باشد.

لاریجانی با بیان اینکه یکی از ارکان توسعه کشور آموزش و پرورش است یادآور شد: تاثیر آموزش و پرورش در توسعه نمی‌تواند فوری باشد چرا که آموزش و پرورش یک امر زیربنایی است و اگر آن همراه با تحولات روز باشد، کشور در یک بازه ۲۰،۳۰ ساله شکوفایی‌اش را حس می‌کند و سایر کشورها هم در این مساله یک کار درازمدت را شکل می‌دهند.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه رکن پیشرفت هر کشوری در آموزش و پرورش استوار است ابراز داشت: در کشور مشکلات بسیاری مانند بیکاری، عدم قانون‌مداری، اخلاقیات عمومی، مدرک گرایی وجود دارد و همه این‌ها نشان می‌دهد که ما توجه لازم را به امر توسعه که زیر بنایش آموزش و پرورش است نکرده یا کم کرده‌ایم.

وی با تاکید مجدد بر اجرای متوازن و همه‌جانبه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش عنوان کرد: اولین گام در این راستا این است که ما دریابیم که توسعه امری درونی است و وارداتی نیست. اصل و جوهر توسعه باید توسط ما صورت بگیرد که در این صورت ما متوجه آموزش و پرورش می‌شویم و دیگر وزیر نباید نالان از بودجه باشد و ما هم دیگر بودجه آموزش و پرورش را جزو بودجه‌های مصرفی نمی‌دانیم.

رئیس قوه مقننه افزود: اگر بر این مساله اعتقاد ایجاد شد دیگر مشکلات هم حل می‌شود.

لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان گفت: نیاز است تا معلمان یک آرامش روانی داشته باشند. وقتی نیروی انسانی آموزش و پرورش آرامش روانی نداشته باشد کارش را نمی‌تواند با موفقیت انجام دهد. بنابراین معلم باید از یک سطح معقولانه از معیشت برخوردار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: متاسفانه شرایط کشور امسال نگذاشت در بودجه آموزش و پرورش جهشی داشته باشیم ولی امیدواریم با توجه به شرایط فعلی کشور که رو به بهبود است شاهد جهشی در بودجه آموزش و پرورش باشیم. تصور نکنید که دولت یا مجلس اقدامی در این راستا نکرده است. بدانید که این اقدامات نیز مورد قبول ما هم نبود. نه اینکه نخواسته‌ایم بلکه نمی‌توانستیم. کشور با مسائل بسیاری رو به رو است و مساله پرونده هسته‌ای و وضعیت پیرامونی کشور موجب این مسائل شد ولی شرایط کشور رو به بهبود است و بالاخص در وضعیت اقتصادی شاهد یک ایجاد آرامش هستیم که دولت در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه نیازمند یک نگاه نو به آموزش و پرورش هستیم، بیان کرد: تحولات جدی در دنیا موجب یک نگاه نو به آموزش و پرورش شده و از طرفی تحولات کشور نیز به این مساله افزوده است و البته باید بدانیم که این نگاه نو تحولات روبنایی نیست.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هر گونه تحول در آموزش و پرورش و تغییری که منجر به نواندیشی شود باید مبتنی بر پژوهش باشد، تصریح کرد: باید از کارهای شتابزده پرهیز شود بعد از ۳۵ سال از انقلاب اسلامی افراد متخصصی در آموزش و پرورش حضور دارند و ما باید قبول کنیم که تحولات باید مبتنی بر پژوهش باشد چرا که ما همواره از تصمیمات فوری ضرر کرده‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: در این راستا می‌توان از برخی تجربیات در دنیا استفاده کرد که بر اساس اصول علمی به نتایج خوبی رسیده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مفهوم آموزش در دنیا در حال تغییر است، تاکید کرد: در گذشته قبلا انباشت اطلاعات در فرد و توانمند کردن وی محور افراد در آموزش و پرورش بود ولی سیاست امروزه دنیا در آموزش و پرورش این است که شکوفا شدن را به جای شکوفا کردن قرار دهیم. اینکه افراد به مهارت‌هایی دست یابند که در طول تمام عمر آموزش ببینند و رشد کنند.

وی با بیان اینکه برای توانمند کردن و شکوفا نمودن افراد نیازمند توانمند سازی معلمان نیز هستیم، ابراز داشت: برای توانمند شدن نیازمند معلمان مهار هستیم پس معلمان نیز باید توانمند شوند. خلاصه سند تحول آموزش و پرورش توانمند شدن دانش آموزان است پس باید معلممان را هم توانمند کنیم.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مسئولیت سابق خود به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: در آن زمان من در رابطه با مساله امنیت ملی مطالعات فراوانی داشتم ولی یکی از موضوعاتی که نظر مرا جلب کرد مرتبط بودن مساله امنیت ملی با آموزش و پرورش است. طبق هویت ملی عشق به میهن و ایستادگی بر آرمان‌ها با آموزش و پرورش است پس کشورهای توسعه یافته در دنیا در سند امنیت ملی‌شان به آموزش و پرورش توجه دارند.

لاریجانی افزود: تحولات پرشتابی در دنیا رخ داده و باتوجه به تغییرات ارتباطاتی و رسانه تحولات مهمی در سبک زندگی ما نیز رخ داده است. این مساله نیز اهمیت یافته که با آموزش و پرورش منافع کشور حفظ می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه امروزه موضوع آموزش و پرورش از حاشیه به متن پیشرفت آمده است، گفت: حتی آموزش و پرورش در متن امنیت ملی نیز مد نظر قرار گرفته هر چند ممکن است این مساله در کشور ما نیز روشن نشده باشد که امنیت ملی با آموزش و پرورش پیونده خورده است.

وی اضافه کرد: البته من بار‌ها این مساله را در بیانات مقام معظم رهبری دیده‌ام که بر محوریت آموزش و پرورش و اینکه دستگاه‌های مختلف باید به آن کمک کنند تاکید کرده‌اند.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه شکل فعلی آموزش و پرورش شکل گسترده‌ای است، اظهار داشت: بخش زیادی از وقت و نیروی مسئولان آموزش و پرورش باید صرف امور جاری شود ولی افقی برای تحول در این مساله باید دید. در آموزش و پرورش امور دیوانی وسیعی داریم و ما باید بپذیریم که تجربه بشری نشان می‌دهد که با این حجم، کیفیت مدیران و معلمان را کاهش می‌دهد پس باید به دنبال ساز و کارهایی برای چابک‌تر شدن آن باشیم.

لاریجانی ادامه داد: تدابیری از گذشته برای این مساله اندیشیده شده و نگاهی هم در بودجه امسال وارد شد به طوری که مردم در مساله آموزش و پرورش مشارکت بیشتری داشته باشند.

رئیس مجلس با بیان اینکه وقتی مشارکت مردم در آموزش و پرورش بالا رود سرمایه مادی و انسانی نیز افزایش می‌یابد، یادآور شد: در آن هنگام وظیفه آموزش و پرورش عدالت آموزشی، نظارت و برنامه‌ریزی است و امکان مانور افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ما در مجلس آماده‌ایم ساز و کارهایی در اختیار آموزش و پرورش قراردهیم تا راه مشارکت مردمی فراهم شود خاطرنشان کرد: برای افزایش مشارکت مردمی باید از کارهای دکوری پرهیز کنیم. چرا که در آموزش و پرورش به کارهای دکوری و نمایشی نیازی نیست.

رئیس قوه مقننه با اشاره به مساله عدالت آموزشی یادآور شد: نظام به‌‌ همان اندازه که موضوع عدالت در امر حکومت برایش مهم است باید عدالت در آموزش را مد نظر قرار دهد اینکه در روستا‌ها و شهرهای کوچک امکاناتی مانند شهر‌ها وجود ندارد، امر ناپسندی است و اینکه آقای وزیر بیان داشته‌اند که ما برای روستاهایی که حتی یک دانش آموز در آنجا باشد معلم می‌فرستیم امری قابل تقدیر است.

لاریجانی در ادامه سخنان خود به انتشار برخی از آمار در خصوص بی‌سوادی اشاره کرد و ابراز داشت: ما فکر می‌کردیم که بی‌سوادی در کشور در حال از بین رفتن است اما وقتی که من پرس و جو کردم گفتند که این آمار درست است این آمار برای بیسوادی تاسف آور و نگران‌کننده است. مساله ما مدرک‌گرایی نیست بلکه توانمند شدن است که فرد متناسب با تحولات کار را پیش ببرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: آموزش و پرورش باید برای مبارزه با بی‌سوادی پیش‌قدم شود و این مساله همانند مساله عدالت است و شما باید راهکارهایی که موجب یک حرکت قوی برای از بین بردن بی‌سوادی شود اقدام کنید.

وی با بیان اینک کنکور یک تنش را در آموزش و پرورش ایجاد کرده است اعلام کرد: ترس از کنکور موجب شده تا افراد در سنین پایین خود را آماده تست‌زنی کنند و این مساله موجب شده تا تعمق در امور درسی پایین آید. در مجلس نیز قانونی وضع شد تا کنکور از بین برود که البته عملی نشد.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: ما نباید این حول و ترس را تسری دهیم. آموزش و پرورش جایی است که باید ذهن‌ها توانمند شوندو اگر سیستم کنکور متناسب با آن نشود موفق به توانمندی هم نمی‌شویم یعنی ما باید اقدامی کنیم که کنکور چگونه باشد که به این توانمندسازی ضربه نزند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز