خبرگزاری کار ایران

نماینده فلاورجان در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس با قدرت بر وزارت کشاورزی نظارت دارد

asdasd
کد خبر : ۲۰۵۴۳۱

کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تغییر الگوی کشت یا حتی تغییر روش‌های آبیاری برنامه‌های خوبی را طی چند سال گذشته داشته است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نظارت جدی مجلس بر عملکرد وزارت کشاورزی گفت: در حال حاضر در جهت رفع مشکلات آب و کشت کشاورزان با وزیر جهاد و کشاورزی درحال رایزنی هستیم و وزیر هم انشاءالله پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه هیچگونه کمبود قانونی درباره بحران آب و تغییر روش‌های کشت نداریم، گفت: هم لایحه‌هایی که دولت و هم کمیسیون کشاورزی درباره کشاورزی آورده‌اند را مجلس با جدیت پیگیری کرده و مصوبات خوبی داشته است.

سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات مجلس برای رفع بحران آب و مشکلات ناشی از آن گفت: از طرح‌های خوبی که نمایندگان مجلس و به ویژه کمیسیون آب و کشاورزی داشتند بحثآبیاری تحت فشار و آبیاری قطره‌ای است. در بودجه‌های سال قبل دولت مکلف شده که ۸۵ درصدش را پرداخت کند که متاسفانه همین امسال که پیگیری کردم دولت ۵۰ به ۵۰ با کشاورزان قرارداد می‌بندد.

نماینده مردم فلاورجان در پاسخ به این سوال که مجلس تاکنون چه برنامه‌هایی را برای تغییر الگوی کشت تدارک دیده است تا بتوانیم محصولاتی که کمتر نیازمند آب هست را جایگزین کنیم؟ ادامه داد: کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ارتباط با تغییر الگوی کشت یا حتی تغییر روش‌های آبیاری برنامه‌های خوبی را طی چند سال گذشته داشته است. به طور نمونه مصوباتی در سال‌های ۹۱ تا ۹۳ در رابطه با تغییر روش‌های آبیاری داشت. این تغییر رو‌ش‌های آبیاری همان تغییر روش‌های کشت هم هست.

وی تاکید کرد: مجالس هشتم و نهم در ارتباط با افزایش راندمان کشاورزی و تغییر روش‌های آبیاری از روش سنتی به روش بارانی و تحت فشار مبالغی را مصوب کرده است. در گذشته خیلی دور ۳۰ درصد دولت و ۷۰ درصد خود کشاورز باید کمک می‌کرد تا نهرهای سنتی تبدیل به بتنی شود یا طرح آبیاری تحت فشار و قطره ای را اجرا کنند. الان حدود ۳ تا ۴ سال است که حداقل این تغییر پیدا کرده و ۸۵ درصد از هزینه‌ها را دولت و ۱۵ درصد را کشاورزان باید بپردازند که طی ۲ سال گذشته با توجه به تحریم‌ها اجرای این قانون بدون عملکرد بوده و به عبارتی دولت اجرا نکرده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درپاسخ به این سوال که چقدر بر کار وزارت کشاورزی نظارت دارید گفت: ما در مجلس شورای اسلامی کمیسیون آب و کشاورزی داریم که به جد پیگیر مباحثکشاورزی کشور است و نظارت جدی هم دارند. خود من به عنوان یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سوالاتی را از وزیر در رابطه با افزایش قیمت بذر کود و به طور کلی نهاد‌ه‌های کشاورزی داشتم و آن را در مجلس گفتم.

وی با بیان اینکه درحالی که پیگیر مشکلات بودیمو آنها را عنوان کردیم متاسفانه یکسری لابی‌گری‌ها وجود داشت افزود: با وجود اینکه می‌دانستند وزیر باید کارت زرد بگیرد، یکی دو نفر بین نمایندگان گفتند که کارت زرد ندهید و فکر می‌کنم این قضیه باعثشد بعد نظارتی ضعیف باشد چون اگر وزیر کارت زرد می‌گرفت حتما به این مشکل رسیدگی می‌کرد اما متاسفانه آن توجهی که باید می‌شد، نشد.

لارگانی با بیان اینکه مجلس با قدرت بر وزارت کشاورزی نظارت دارد، گفت: در حال حاضر هم در جهت رفع مشکلات آب و کشت کشاورزان با وزیر جهاد و کشاورزی درحال رایزنی هستیم و وزیر هم انشاءالله پاسخگو باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز