خبرگزاری کار ایران

اسفنانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

دولت به تعامل با قوا برای اجرای قانون اساسی نیازمند است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۱۶۴

درست است که قانون اساسی اصل تفکیک قوا را پذیرفته است. اما این تفکیک به معنای استقلال محض قوا از یکدیگر نیست و اساسا چنین مساله‌ای در هیچ کشوری وجود ندارد.

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاکید روحانی بر ضرورت تعامل دستگاه‌های ذی ربط در اجرای قانون اساسی و تحقق اهداف حقوقی و اجتماعی گفت: این سخن آقای روحانی قابل پذیرش است. من فکر می‌کنم که هنوز اهمیت مطلب برای برخی از مسئولان درک نشده یا یک استنباط غلطی در کشور رواج پیدا کرده است مبنی بر اینکه اصل تفکیک قوا را در استقلال محض قوای سه گانه از یکدیگر دیده‌اند. در حالیکه این یک استنباط اشتباه است.

محمد علی اسفنانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که جایگاه واقعی رییس جمهوری در قانون اساسی چگونه است، گفت: اصل ۱۱۳ قانون اساسی اعلام دارد که بالا‌ترین مقام رسمی کشور بعد از مقام رهبری، رییس جمهوری است. در ادامه این اصل آمده است که رییس جمهوری وظیفهٔ اجرای قانونی اساسی را نیز دارد. یعنی رییس جمهوری مسئول اجرای قانون اساسی در کشور است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در ادامه، اظهار کرد: با توجه به متن صریح قانون اساسی درباره اختیارات و وظایف رییس جمهوری نیازی نیست که دوباره بخواهیم این چارچوب‌ها را بیان کنیم و یا آنکه عده‌ای نظراتی مغایر با این مفاهیم مبنی بر اینکه آیا رییس جمهور مجری قانونی اساسی است یا خیر.

نماینده فریدون شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: نیازی نیست که رییس جمهوری از پشت تریبون‌ها اعلام کند که قانون اساسی و اجرای آن را پیگیری می‌کند یا آنکه پیگیری نخواهد کرد.

وی درپاسخ به این سوال که چرا همچنان عده‌ای نمی‌خواهند وظایف رییس جمهوری تحت عنوان مجری قانون اساسی در کشور را بپذیرند و همواره تلاش بر تحریف این واقعیت دارند، تاکید کرد: ممکن است تعابیر و استنباط‌ها در برداشت متن قانون اساسی متفاوت باشد.

اسفنانی ادامه داد: رییس جمهوری به عنوان رییس دولت مسئولیت اجرای قانون اساسی را دارد. این یعنی آنکه اگر اصولی از متن قانون اساسی روی زمین گذاشته شد یا مغفول ماند، دولت باید آن را محقق کند. در شرایط کنونی خیلی از اصول قانون اساسی مغفول مانده است که دولت مکلف به تحقق و اجرای آن‌هاست.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا از تاکید روحانی بر ضرورت همکاری بین دستگاه‌های ذی ربط با دولت برای تحقق برخی مسائل حقوقی و اجتماعی، چنین به نظر نمی‌رسد که دولت در اجرای قانون اساسی با محدودیت‌هایی همراه است، تصریح کرد: این سخن آقای روحانی قابل پذیرش است. من فکر می‌کنم که هنوز اهمیت مطلب برای برخی از مسئولان درک نشده یا یک استنباط غلطی در کشور رواج پیدا کرده است مبنی بر اینکه اصل تفکیک قوا را در استقلال محض قوای سه گانه از یکدیگر دیده‌اند. در حالیکه این یک استنباط اشتباه است.

وی در ادامه افزود: درست است که قانون اساسی اصل تفکیک قوا را پذیرفته است. اما این تفکیک به معنای استقلال محض قوا از یک دیگر نیست و اساسا چنین مساله‌ای در هیچ کشوری وجود ندارد. اصلا امکان ندارد که قوا با یکدیگر هیچ ارتباطی نداشته باشند و کاملا مستقل باشند. قوای سه گانه و مشخصا دولت برای اجرای قانون اساسی کشور به تعامل و هماهنگی با هم نیازمند هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز