خبرگزاری کار ایران

با رای موافق نمایندگان:

یک فوریت طرح بهینه سازی آب شرب تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۳۳۹

بارندگی مناطق مختلف کشور در ماه‌های جاری نسبت به سایر کشورها کمتر است و با وجود عسر و حرجی که در این خصوص وجود دارد، حتی قانونی موجود نیست که با مصرف کنندگان بی رویه آب برخورد کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح بهینه سازی مصرف آب شرب موافقت کردند و این طرح زودتر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا در صحن علنی امروز مجلس دو فوریت طرح بهینه‌سازی مصرف آب شرب مورد بررسی نمایندگان قرار گرفت که با ۸۴ رای موافق، ۷۱ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹۹ نماینده حاضر در صحن به تصویب نرسید. در ادامه یک فوریت آن به رای گذاشته شد که با ۱۳۶ رای موافق، ۱۶ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رسید.

حسن کامران طراح این طرح با اشاره به بحران آب در کشور گفت: بارندگی مناطق مختلف کشور در ماه‌های جاری نسبت به سایر کشورها کمتر است و با وجود عسر و حرجی که در این خصوص وجود دارد، حتی قانونی موجود نیست که با مصرف کنندگان بی رویه آب برخورد کند. نماینده مردم اصفهان، در مجلس شورای اسلامی خواستار نهادینه شدن موضوع کم مصرف کردن آب شد.

در ادامه این بحث، محمد دهقانی نماینده مردم طرقبه، چناران در مجلس به عنوان مخالف اول به ضرورت جداسازی آب شرب از غیر شرب اشاره کرد و با بیان اینکه طرح‌های مشابه در این حوزه در سایر کمیسیو‌ها از قبیل کمیسیون عمران در دست بررسی است تاکید کرد: بهتر بود آقای کامران این طرح را به دولت می فرستاد تا به صورت لایحه ارائه شود زیرا موادی از آن وجود دارد که بار مالی ایجاد می‌کند و باید برای آن راه‌حلی پیدا شود.

وی تصریح کرد: باید برای انجام کارشناسی‌های لازم در این طرح چند ماه و قت گذاشته شود و دقت بیشتر و فرهنگ‌سازی لازم صورت گیرد.

سپس محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس به عنوان اولین موافق دو فوریت این طرح با اشاره به اینکه از نظر کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و متخصصان آب برای تدوین طرح استفاده شد، یادآور شد: در بعضی مناطق کشور منابع آب وجود دارد اما مردم آن منطقه از آن بهره‌مند نیستند و آب به نقاط دیگر هدایت می‌شود لذا در این طرح به موضوع عدالت در توزیع آب به عنوان امری ضروری و حائز اهمیت اشاره شده است. ضمن آنکه رعایت الگوی مصرف شاخصه مهم دیگری از این طرح است.

محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس نیز به عنوان مخالف دوم صحبت کرد و گفت: آیا با ۲۴ ساعت کار کارشناسی می‌توان چنین طرح مهمی را به سرانجام رساند؟

وی با اشاره به وجود طرح‌های موازی در این خصوص تصریح کرد: چالش اصلی مدیریت منابع آب در کشور به ویژه در حوزه کشاورزی است که ۹۵ درصد آب منابع را به خود اختصاص می‌دهد و این در حالی است که بخش شرب تنها ۳ درصد منابع را مورد استفاده قرار می‌دهد.

محمد حسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس نیز آخرین موافق دو فوریت طرح بهینه سازی مصرف آ‌ب شرب بود گفت: چرا باید آب شرب در اختیار استخرها، فضاهای سبز و شستشوهای عادی باشد؟

وی با اشاره به اینکه لایحه دولت در خصوص آب روستایی است آن را با طرح فعلی در مغایرت ندانست.

پس از رای گیری درباره دو فوریت این طرح در صحن علنی و مخالفت نمایندگان، یک فوریت آن به تصویب رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز