خبرگزاری کار ایران

علاالدین بروجردی در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

روسیه و چین نقشی در بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نداشتند

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۳۵۳

روسیه یک عضو از گروه ۱ + ۵ است و اگرچه به همراه چین رابطهٔ نزدیکی با ایران دارند اما تحلیل بنده این چنین است که نه روسیه و نه چین درصدد بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نقشی نداشتند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه در ضمن حمایت رفتار تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در تمدید مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱ + ۵، عربستان و رژیم صهیونیستی را عاملان اصلی تمدید مذاکرات دانست و افزود: ایران با تک تک اعضای گروه ۱ + ۵ رایزنی و مشورت داشته است. در روند مذاکرات این مجموعه کشور‌ها هستند که تصمیم گیری می‌کنند و حتی اگر کار به رای‌گیری بین اعضا برسد، روسیه و چین تنها ۲ رای در مقابل ۴ رای غرب دارند.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا؛ ضمن اشاره به روند جاری مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱ + ۵، گفت: با توجه به دستورالعملی که تیم مذاکره کننده مبنی بر عدم هرگونه عقب‌نشینی از مواضع جمهوری اسلامی ایران و دفاع از مجموعه منافع‌ملی به‌ویژه در عرصه تحریم‌ها و دستاورد‌ها در زمینه غنی‌سازی، طبعا امکان رسیدن به توافق نهایی وجود نداشت.

رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی در مجلس‌شورای‌اسلامی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این مسائل و موضوعات٬ انتخاب دیگری جز تمدید مذاکرات برای رسیدن به توافق نهایی وجود نداشت.

این عضو کمیته هسته‌ای شورای شورای عالی امنیت در پاسخ به این سوال که پیش از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای توقع می‌رفت چین و روسیه به عنوان دو کشور نزدیک به ایران راه‌گشا عمل کنند، با این وجود چرا رفته‌رفته نقش این دو کشور حتی کمرنگ‌تر از انگلیس و ایالات‌متحده در تقویت مواضع ایران دنبال شد، تصریح کرد: ایران با تک‌تک اعضای گروه۱ + ۵ رایزنی و مشورت داشته است. در روند مذاکرات این مجموعه کشور‌ها هستند که تصمیم گیری می‌کنند و حتی اگر کار به رای‌گیری بین اعضا برسد، روسیه و چین تنها ۲ رای در مقابل ۴ رای غرب دارند.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود روسیه بیشترین نقش را در کند شدن روند مذاکرات داشته است، خاطرنشان کرد: مشکلات مذاکرات به دلیل دو محور اصلی بود؛ اول آنکه رژیم صهیونیستی تلاش زیادی داشت و دوم آنکه عربستان سعودی درصدد بود تا مذاکرات به نتیجه نرسد.

به گفتهٔ او، روسیه یک عضو از گروه ۱ + ۵ است و اگرچه به همراه چین رابطهٔ نزدیکی با ایران دارند اما تحلیل بنده این چنین است که نه روسیه و نه چین درصدد بی‌نتیجه ماندن مذاکرات نقشی نداشتند.

بروجردی همچنین در پاسخ به ارزیابی حضور سعود الفیصل در مذاکرات اخیر، اظهار داشت: این موضوع جای تاسف داشت که در کنار مخالفت جدی رژیم صهیونیستی با توافق نهایی، شاهد تحرک عربستان سعودی نیز بودیم. آن‌ها نگران بوده و فکر نمی‌کنم تفسیر و تحلیلی دیگری غیر از این بحثدرباره حضور ایشان در وین وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تلاش برخی کشورهای حوزه خلیج فارس چون امارات و قطر، تاکید کرد: مشخصا چنین کشورهایی به عنوان هم‌پیمانان منطقه‌ای ایالات‌متحده بوده و طبیعی‌است این کشور‌ها در هر اقدام و تحرکی با آمریکا هماهنگ عمل خواهند کرد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه درباره طرح سوال ۱۵ نماینده از وزیر اطلاعات درباره گزارش یکی از سایت‌های خبری، گفت: بنده در جریان این طرح سوال نبوده و خبر ندارم که چه زمان این طرح سوال به کمیسیون ارجاع شده است. باید این طرح سوال بررسی شده تا مشخص شود که آیا چنین سوالی در حوزه اختیارات شخص وزیر هست یا خیر.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز