خبرگزاری کار ایران

رئیس فراکسیون دانشگاهیان در گفت‌وگو با ایلنا؛

فرهادی دولت را نزد دانشگاهیان سربلند کند

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۴۵۹

وزیر علوم باید موجبات سربلندی دولت را نزد مردم و دانشگاهیان فراهم کند. برای تحقق این مسئله لازم است تعهدات آقای روحانی به جامعه دانشگاهی، بحثبوررسیه ها، استخدام هیات های علمی و وضعیت اساتید و دانشجویان ستاره دار دنبال شود.

رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دانشگاه پادگان نیست، گفت: وزیر علوم باید موجبات سربلندی دولت را نزد مردم و دانشگاهیان فراهم کند. برای تحقق این مساله لازم است تعهدات آقای روحانی به جامعه دانشگاهی مورد توجه مسئولان وزارتخانه علوم قرار بگیرد. بر این اساس بحثبوررسیه‌ها، استخدام هیات‌های علمی و وضعیت اساتید و دانشجویان ستاره‌دار مهم‌ترین تعهداتی است که باید دنبال شود.

موید حسینی صدر در گفت‌و‌گو با ایلنا ضمن تاکید بر رای ۹۰ درصد دانشگاهیان به حسن روحانی در انتخابات ۹۲، تاکید کرد: آقای روحانی فردی متعهد به پیمان است و ما ایشان را یک فرد وفادار می‌شناسیم. دانشگاهیان انتظار دارند تا شعارهای دوره انتخابات محقق شود. در شرایط کنونی ابهام در جامعه ایجاد شد که حداقل ۶۰۰ تا ۷۰۰ بورسیه٬ غیرقانونی و فاقد شرایط بودند که اصلا لزومی به بورسیه‌کردن افراد نبود.

رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در شرایطی که ده‌ها نفر به دفتر ملاقات مردمی با مدرک دکتری مراجعه کرده و بابت بیکاری گلایه‌مند هستند٬ چه دلیلی وجود دارد تا یک نفر را بورس کرده و دکتری بدهیم و استخدام کنیم. تجربه نشان داده است کسانی که در حین استخدام بورسیه می‌شوند٬ بازدهی به مراتب کمتری نسبت به افراد استخدام نشده در حین تحصیل دارند.

نماینده خوی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دلیل این موضوع نیز مشخص است. چون کسی که استخدام نشده موفقیت را هدف اصلی خود برای اشتغال قرار داده و تحصیل اولویت اصلی او قرار دارد. در حالیکه فرد استخدام شده تحصیل خود را در کنار کار قرار داده و برای او اولویت دوم دارد. بورسیه در تمام دنیا به شاگرد اول‌ها و نخبه‌ها در ابتدای تحصیل به عنوان تشویق ارائه می‌شود نه آنکه یک نفر را بر اساس پارتی بورس کنند.

حسینی صدر با تاکید بر اینکه وزیر علوم باید موجبات سربلندی دولت را نزد مردم و دانشگاهیان فراهم کند، افزود: برای تحقق این مسئله لازم است تعهدات آقای روحانی به جامعه دانشگاهی مورد توجه مسئولان وزارتخانه علوم قرار بگیرد. بر این اساس در بحثبوررسیه‌ها، استخدام هیات‌های علمی و وضعیت اساتید و دانشجویان ستاره‌دار مهمترین تعهداتی است که باید دنبال شود.

رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای‌اسلامی با تاکید بر اینکه در وزارت علوم لازم است شایسته‌سالاری و نخبه‌سالاری مورد توجه قرار بگیرد، گفت: در انتصاب‌ها و استخدام‌ها باید بر اساس ملاک‌های علمی و مدیریتی تصمیم‌گیری شود و از افرادی استفاده شود که مورد وثوق جامعه دانشگاهی هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه پادگان نیست، اظهار کرد: کسانی باید ریاست دانشگاه را بر عهده بگیرند که اساتید دانشگاه او را به عنوان یک استاد بر‌تر و یک فرد اخلاق مدار قبول داشته باشند. امکان ندارد کسی که دکتری ندارد ریاست دانشگاهی را بر عهده بگیرد که ده‌ها استاد تمام و دانشیار فعالیت دارند.

حسینی صدر در ادامه با اشاره به فاصله گرفتن دانشگاه‌ها از بدنه مدیریتی کشور طی چند سال اخیر، خاطرنشان کرد: آقای فرهادی باید کاری کند تا دانشگاه خود را جدا از بدنه مدیریتی کشور یا جدای از جامعه نداند بلکه باید هرچه بیشتر این فاصله‌ها برداشته شود.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به پیش‌بینی وضعیت دانشجویان ستاره‌دار و اساتید بازنشسته در دوره وزارت فرهادی، اعلام کرد: اگر واقعا حق کسی تضییع شده٬ باید رفع گردد و در فضایی خارج از استرس و سیاست‌زدگی از حقوق ضایع شده دفاع شود و با متخلفان برخورد صورت بگیرد. به هر حال آقای فرهادی باید آگاه باشند. اینکه عده‌ای به وزرای قبلی فشار می‌آوردند تا معاونان و مدیران دانشگاهی دولت حذف شوند کار درستی نبود و اکنون نیز اگر چنین فشارهایی وجود داشته باشد، آقای فرهادی نباید بپذیرند.

وی ادامه داد: آقای فرهادی خودشان باید تصمیم بگیرند که بر اساس منافع وزارتخانه و منافع دانشگاهیان معاونان و مسئولان انتخاب کنند. اما نباید فراموش کنند زمانی که در یک دولت کار می‌کنند٬ دولتی مستقل از دولت تشکیل دهند. یعنی لازم است بر اساس سیاست‌های کلان دولت گام بردارند. یعنی خارج از سلیقه فردی خود سلیقه و خط مشی دولت را دنبال کند.

موئد حسینی صدر در پایان گفت: کسانی که به فرهادی رای دادند باید به‌‌ همان دلایلی که به آقایان نجفی، میلی منفرد، نیلی، دانش آشتیانی و فرجی دانا رای ندادند٬ با او نیز مخالفت می‌کردند ولی حالا که رای داده‌اند لااقل اجازه دهند سیاست‌های مورد نظر دولت در دانشگاه انجام شود. در عین حال نیز باید به دانشجویان حق حرف زدند بدهیم چراکه آنان فرزند ایران هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز