خبرگزاری کار ایران

جزئیات کامل حزب لاریجانی در گفت‌وگوی نکو با ایلنا:

بنا نیست این حزب٬ اصولگرایان را زیر مجموعه خود قرار دهد

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۳۲۶

حزب جدید با محوریت رئیس مجلس قرار است با مدیریت پشت‌پرده آقای لاریجانی باشد. پیگیری امور با آقای جلالی است که تلاش می کنند حزبی فراگیر برای مجلس دهم و در بلند مدت برای ریاست جمهوری تشکیل دهند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: حزب جدید با محوریت رئیس مجلس بیشتر قرار است تا با مدیریت پشت پرده آقای لاریجانی باشد. پیگیری امور در واقع با آقای جلالی و دوستانشان است که تلاش می‌کنند حزبی فراگیر برای مجلس دهم تشکیل دهند.

ابراهیم نکو در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا؛ در پاسخ به این سوال که آیا تحول جدیدی در حزب رهروان اتفاق افتاده گفت: در باره حزب رهروان فقط چند نفر مطرح کردند حال اینکه می‌شود یا نه فکر می‌کنم از ساز و کار لازم برخوردار نیست.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان همچنین درباره تاسیس حزبی با محوریت علی لاریجانی بیان داشت: فکر می‌کنم این حزب با مدیریت پشت‌پرده آقای لاریجانی باشد پیگیری امور در واقع با آقای جلالی و دوستانشان است که تلاش می‌کنند حزبی فراگیر برای مجلس دهم و در بلند مدت٬ برای ریاست‌جمهوری تشکیل‌دهند و برنامه داشته باشند.

وی در خصوص برنامه حزب رهروران برای انتخابات مجلس و اینکه آیا برای تاسیس این حزب با اصولگرایان مشورت شده است یا خیر ادامه داد: فکر می‌کنم چون رهروان از مقبولیت مردم به دلیل ناشناخته بودنش برخوردار نیست احتمالا با استقبال عمومی کمتر مواجه می‌شود. احزاب و جناح‌ها باید پیش زمینه خوبی داشته باشند تا به مرور زمان شناخته شوند.

این عضو فراکسیون رهروان افزود: هنوز خط فکری رهروان و اینکه در چه قالبی می‌خواهند حرکت کنند تا طرفدارانی برای خودشان جذب کنند٬ مشخص نیست مثلا اینکه لیستی که مجلس خواهد داد٬ موفق می‌شود یا خیر؟ این موضوع به دلیل ضعف این فراکسیون است و فکر می‌کنم حزبی که قرار است با محوریت آقای لاریجانی تاسیس شود نیز به سرنوشت فراکسیون رهروان دچار بشود.

نکو افزود: اصواگرایان یک خط فکری مشخص و تعریف شده‌ای دارند که معمولا بین مردم شناخته شده است وقتی یک جریان یا خط فکری در جامعه شناخته شده باشد٬ نمی‌شود خط فکری جدیدی در جامعه شکل بگیرد و آن را زیرمجموعه خودش کند. اصولگرایان هم به چنین حزبی تن نمی‌دهند و زیر بار این مجموعه نمی‌روند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: بعید می‌دانم این حزب بخواهد اصولگرایان را زیر مجموعه خودش قرار دهد این اتفاق نخواهد افتاد و اینکه این‌ها خودشان را اصولگرا بدانند و با واکنش اصولگرایان مجلس مواجه نشوند٬ تردید دارم. زیرا حزب با فراکسیون فرق می‌کند. در حزب اگر کسی مدعی باشد که اصولگرا است٬ خود اصولگرایان از جمله اصولگرایان مجلس خواهند بود.

نماینده مردم رباط کریم در پاسخ به این سوال که حزب رهروان در برابر تندروی‌ها چه نقشی می‌تواند داشته باشد در حالی که تقریبا انسجام خود را از دست داده است٬ خاطر نشان کرد: رهروان در ابتدا باید به این فکر کند که چه تعریفی از خودش داشته و چه وجه تمایزی با سایر جریان‌ها دارد و باید خط فکری‌شان را کاملا تعریف و مشخص کند. جدا از اینکه فراکسیون رهروان خوشایند کسی باشد یا نباشد٬ در مجموع خوب عمل نکرده است.

وی ابراز داشت: در تصمیم‌گیری‌های مجلس مخصوصا در بحثاستیضاح‌ها، رای‌آوری وزرا و… نشان داده شده است که مشخص‌کننده فراکسیون رهروان که اکثریت را دارد نیست. حال فرض کنید که خود رهروان بر این تصمیم باشند تا وزیری را برکنار کنند یا به وزیر پیشنهادی٬ رای اعتماد ندهند. در این صورت چون زمام امور را در مجلس اصولگرایان به دست گرفته‌اند٬ پس اگر آن‌ها هم تاثیر گذار بوده باشند٬ اما این اصولگرایان هستند که برنده شده‌اند.

نکو اذعان داشت: همچنین در هیات‌رئیسه هم این عدم انسجام را دیدیم. به ویژه در انتخابات سال گذشته که به سادگی شاهد این بودیم که افراد خارج از رهروان رای بالایی را به دست آوردند و وارد هیات رئیسه شدند. این نشان می‌دهد که در تصمیمات داخلی هم دچار آشفتگی است و اگر با آن خط و تفکر گذشته بخواهد حزب تشکیل شود٬ قبل از آغاز به کار باید خاتمه را اعلام کند.

این عضو کمیسیون اقتصادی افزود: باید عقلای فراکسیون رهروان در تصمیم‌گیری و اساسنامه‌ای که نوشته خواهد شد کمک بگیرند و از استبدادی که در بعضی مواقع شاهد بودیم٬ جلوگیری شود. یعنی در رای و تصمیم‌گیری‌ها به نظر دیگران هم احترام گذاشته شود که این را در گذشته کمتر دیدیم. لذا فکر می‌کنم اگر با تفکر فراکسیونی، حزب تشکیل شود حتی با شکست و ناکامی همراه خواهد بود.

نکو درباره برنامه حزب رهروان در خصوص انتخابات مجلس به خبرنگار ایلنا؛ گفت: چون ما در فراکسیون نتوانستیم شاهد تصمیم‌گیری‌های جمعی باشیم مثلا در تصمیم‌گیری‌های درون‌سطحی هیچگاه ندیدیم فراکسیون اطلاعیه‌ای را بدهد یا موضوعی را تایید و رد کند. پس این نشان می‌دهد که تصمیم‌گیری جمعی در فراکسیون نقشی را بازی نکرده و در حزب هم اگر بخواهد به صورت‌‌ همان سطح فراکسیون پیش برود٬ فایده‌ای ندارد.

نماینده رباط کریم ادامه داد: هنوز برنامه خاصی وجود ندارد و موفقیت فراکسیون هم مشخص نیست اما اگر اکثریت فراکسیون را به عضویت حزب در بیایند٬ به شرط اینکه در تصمیم گیری‌ها به اعضا توجه کنند٬ در این مدت باقی‌مانده خود را در سطح کشور مطرح کرده و به حداقل‌هایی در مجلس می‌رسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز