خبرگزاری کار ایران

نعمت‌زاده در صحن علنی مطرح کرد؛

کاهش واردات خودروهای لوکس از ۴۱ هزار دستگاه در سال ۸۸ به ۱۳۳ دستگاه در سال ۹۳

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۴۴۸

با شروع دولت یازدهم به دلیل آنکه موجودی شکر و برنج زیاد بود، من کتباً به شرکت بازرگانی دولتی دستور دادم که وارداتی انجام ندهند و آنها نیز غیر از کالاهایی که قبلا سفارش شده بود چنین کاری نکردند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی از ۴۱ هزاردستگاه در سال ۸۸ به ۱۳۳ دستگاه در ۸ ماهه نخست امسال رسیده است، بخشی از این مقدار اخیر را متعلق به سفارتخانه های خارج از کشور دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا نعمت زاده در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، برای پاسخ به سوالات زهره طبیب زاده نوری نماینده تهران در خصوص واردات بی‌رویه برنج و خودرو سواری لوکس و همچنین سیدناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مورد عرضه بیش از اندازه برخی اقلام اساسی با قیمت‌های زیر قیمت بازار حاضر شده بود، گفت: در مورد شکر با توجه به اینکه تعرفه ۱۱۰ درصدی آن را در سال ۹۱ به صفر رساندند و تنها ۴ درصد تعرفه گمرکی وجود داشت، واردات بی رویه این کالا تشدید شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با شروع دولت یازدهم به دلیل آنکه موجودی شکر و برنج زیاد بود، من کتباً به شرکت بازرگانی دولتی دستور دادم که وارداتی انجام ندهند و آنها نیز غیر از کالاهایی که قبلا سفارش شده بود چنین کاری نکردند.

وی ادامه داد: در خصوص برنج نیز در ۸ ماهه سال ۹۲ در دولت یازدهم جمعا یک میلیون و ۹۵۶ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شده که اغلب نیز سفارشات سال ۹۱ و اوایل سال ۹۲ است در حالی که در ۸ ماهه دولت یازدهم در سال ۹۲ این مقدار به یک میلیون و ۳۶۵ هزار تن رسید و در ۸ ماهه نخست امسال نیز به ۸۲۹ هزار تن کاهش پیدا کرد که بیانگر کاهش وزنی ۴۰ درصدی واردات برنج و همچنین کاهش مالی ۴۰ درصدی این محصول است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در مورد واردات خودروهای بالای دو هزار و پانصد سی سی توضیح داد: در سال ۸۸، چهل و یک هزار و ششصدو بیست و هشت فقره خودرو خارجی وارد کشور شد که از این مقدار سی و یک هزار دستگاه بالای دو هزار و پانصد سی سی بود و این یعنی هفتاد و پنج درصد خودرو وارداتی کشور ۲۵۰۰ سی سی به بالا بودند که این میزان در سال ۸۹ به بیست و سه هزار خودرو لوکس در سال ۹۰، به ۱۸۰۰۰ خودرو، در سال ۹۱ به ۱۶۰۰۰ هزار و در سال ۹۲ به دلیل آنکه کالاها گروه بندی شد، واردات خودرو ۲۵۰۰ سی سی کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: در هشت ماهه نخست امسال فقط ۱۳۳ دستگاه خودرو بالای ۲۵۰۰ سی سی وارد کشور شد که نصف آن متعلق به سفارتخانه‌های خارج از کشور بود که بر طبق قانون مجاز است. البته دولت یازدهم در شهریور گذشته و براساس گزارش گمرک به دلیل آنکه خودروهای ۲۵۰۰ سی سی زیادی در گمرک متراکم شده بود، به موجب ماده ۱۰۳ برنامه پنجم که اجازه اعمال تعرفه‌های خاص به دولت برای برخی واردات را می‌دهند، تعرفه این نوع خودروها را دو برابر کرد و به ۱۵۰ درصد افزایش داد.

عضو کابینه یازدهم گفت: دولت به برخی خودروهای ۲۵۰۰ سی سی نیز اجازه ترخیص نداد که به کالای متروکه تبدیل شد و سازمان کالای متروکه آن را به حراج گذاشت اما بنا به درخواست وزارت صنعت مقرر شد کالاهایی که به گمرک وارد شده و به صورت متروکه درآمده، اجازه ورود نداشته باشد و باید مسترد شود و دولت نیز آن را به صورت مصوبه در آورد و اگر چند خودرو در تهران دیده می‌شوند، ورودی مناطق آزاد است که باز هم وزارت صنعت برای دولت مصوبه برد تا این خودروهای وارد شده به مناطق آزاد جز در موارد خاص اجازه تردد به استان‌های مجاور را نداشته باشند و حتی از طریق سازمان کالاهای متروکه نیز نمی‌توانند وارد کشور شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به طبیب زاده نوری گفت: طبق اعلام شما نیمی از تولید یک شرکت خودروساز خارجی به ایران وارد شده در حالی که براساس آمار موجود در سامانه این شرکت آلمانی ۱۶۵ هزار دستگاه خودروی بالای ۲۵۰۰ سی سی در این کارخانه تولید شده که تنها ۶ دستگاه از آن وارد کشور ایران شده است که آن هم یا از مناطق آزاد و قبل از تصویب قانون جلوگیری از واردات خودروهای پرمصرف بوده و اکنون جلوی آن به طورکامل گرفته شده است.

وی ادامه داد: من خواهش می کنم نمایندگان به آمار رسمی واردات و صادرات در گمرک کشور توجه کنند.

نعمت زاده افزود: من تقاضا می کنم که طرح کنندگان سوال جدای از بحثنمایندگی به آمار رسمی واردات و صادرات رجوع کنند متأسفانه اطلاعاتی که اکنون بیان شد نادرست است که نمونه آن بحثواردات نیمی از خودروهای یک خودروساز است.

وی گفت: اعلام می شود که واردات برنج و شکر افزایش یافته در حالی که طی سال گذشته واردات شکر یک میلیون و ۵۷۹ هزار تن بوده اما در ۸ ماهه نخست امسال ۷۴۲ تن وارد شده است و مطمئنا تا پایان سال هم آمار آن به هزار تن نخواهد رسید.

وی ادامه داد: ما نه به سازمان دولتی اجازه واردات دادیم واز سوی دیگر توزیع آن را هم به صورت خرد انجام داده ایم.

نعمت زاده تصریح کرد: ما نمی دانیم به کدام سوال جواب دهیم از یک سو اعلام می شود که چرا شکر زیر قیمت عرضه شد و از سوی دیگر اعلام می شود که مردم مستضعف هستند و دلیل گران فروشی چیست.

وی گفت: می گویند که ما دروغ می گوییم اما دروغ را آن کسی می گوید که آمار مستند ندارد آمار ما مستند بوده و براساس آمار حرف می زنیم.

نعمت‌زاده در ادامه با بیان اینکه واردات بی‌رویه شکر در سال‌های گذشته کمر کارخانجات قند و شکر را شکست، گفت: امسال دستگاه‌های اقتصادی به این جمع‌بندی رسیدند که با توجه به آنکه قیمت تمام‌شده شکر برای کارخانجات داخلی ۲۳۰۰ تومان است و قیمت وارداتی آن ۱۹۰۰ تومان تمام می‌شود، ۲۰۰ تومان مابه‌التفاوت از واردات اخذ و به کارخانجات داخلی داده شود تا نه کشاورز ضرر کند و نه کارخانه.

وی همچنین با بیان اینکه تعرفه برنج در سال جاری دو قسمتی شده است، توضیح داد: تا ابتدای مرداد تعرفه برنج وارداتی ۲۲ درصد مقرر شده که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است و از ابتدای مرداد تا انتهای دی‌ماه نیز ۴۰ درصد مقرر شده زیرا این زمان فصل تولید و برداشت برنج است.

به گفته نعمت‌زاده طبق هماهنگی‌های انجام شده با وزارت جهاد کشاورزی از یک ماه پیش تاکنون اصلا ثبت سفارش برنج صورت نگرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین بااشاره مجدد در مورد خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به بررسی مصوبات دولت در سال گذشته پرداخت و گفت: در شهریور سال گذشته جلوی واردات خودروهای ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا گرفته شده است و برای موجود گمرک نیز تعرفه دوبرابری لحاظ شد، ضمن آنکه برای سال جاری نیز تعرفه دو برابری درنظر گرفته شد زیرا دولت قانوناً نمی‌تواند جلوی ورود کالاهای گروه ۱۰ را بگیرد.

وی ادامه داد: با این حال دولت در مصوبه‌ای ورود خودروهای لوکس را ممنوع اعلام کرد و مقرر شد حتی خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که متروکه شده‌اند، حق به حراج گذاشته شدن را نداشته باشند و باید مرجوع شوند.

نعمت‌زاده همچنین به مصوبه دیگر دولت در بهمن سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: ثبت سفارش و ورود کالاهای گروه ۱۰ به غیر از خودروهای لوکس با پرداخت تعرفه دو برابری و بدون امکان استفاده از ارز مبادله‌ای انجام می‌شود، در حالی که در بهمن‌ماه سال ۹۱ دولت گذشته اجازه ورود و ترخیص یک‌هزار دستگاه خودرو با حجم بالای ۲۵۰۰ سی‌سی به وزارت تعاون و تامین اجتماعی داد که مشخص نشد این مصوبه ناحق برای یک سازمان چرا صادر شده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با تاکید بر اینکه مصالح ملی، حمایت از تولید داخلی، کاهش واردات و اقتصاد مقاومتی مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، تصریح کرد: زمانی در کشور تولید چغندر ۶ میلیون تن بود که به دلیل اتخاذ رویکردهای مدیریتی نامناسب به نصف رسیده و همچنین تولید پنبه نیز یک‌سوم شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش واردات گندم گفت: به دستور دولت به خاطر شرایط مذاکره و نیز شرایط جاری کشور در انتهای سال گذشته تصمیم گرفته شد ظرفیت و موجودی ذخیره استراتژیک گندم کشور دو برابر شود، لذا به جای ۴.۲ میلیون تن سال گذشته به میزان ۶.۸ میلیون تن گندم از کشاورزان داخلی خریداری شد که پول آن نیز به موقع تامین و پرداخت شد و در خصوص واردات این کالا نیز یک میلیون تن بیش از سال گذشته خریداری شد تا ذخیره کشور در این زمینه به اندازه ۳ تا ۴ ماه افزایش داشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز