خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در شورای اداری آذربایجان غربی:

بخشی از بدهی‌های دولت به خاطر عمل نکردن در چارچوب بودجه است

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۱۳۸

۴۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور کلنگ زده شده است که میزان پیشرفت آن‌ها از ۵ درصد تا ۸۰ درصد متفاوت است و برخی از آنها در سفرهای استانی و برخی دیگر در بودجه تصمیم‌گیری شد.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در نشست شورای اداری استان آذربایجان غربی که عصر امروز(شنبه ۲۰ دیماه) در استانداری ارومیه برگزار شد، گفت: با شرایط کلی که در کشور حاکم است باید همفکری کنیم چگونه می‌توان شرایط آبادانی استان آذربایجان غربی را به نحو درستی هدایت کرد زیرا نمایندگان استان در مجلس هم در مورد مسائل ملی و هم در خصوص مسائل منطقه‌ای پیگیر هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان استان معضل دریاچه ارومیه را با جدیت دنبال کردند و جلساتی در مجلس تشکیل شد که نتیجه آن راه اندازی ستادی در این خصوص بود و مطالعاتی نیز صورت گرفت.

وی تصریح کرد: اگرچه مشکل کم آبی در کشور عام است ولی با توجه به تاثیرات محیط زیستی و اقتصادی دریاچه ارومیه باید علاجی برای آن پیدا کرد.

لاریجانی همچنین از نقش و تلاش آقایان خانلری و بت کلیا نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس تشکر کرد و با بیان اینکه آن ها نیز جزو نمایندگان استان آذربایجان غربی محسوب می‌شوند، نقش ملی آنها را قابل ستایش دانست.

وی در ادامه توضیح داد: ‌ در شرایط کنونی احتیاج است تا تصمیماتی متناسب با این شرایط اخذ شود و اگر به درستی حلاجی نشود نتیجه آن جزء کاغذ نویسی چیز دیگری نخواهد بود در حالی که هر چه بودجه واقعی‌تر، دقیق‌تر و متناسب با شرایط نوشته شود، راه برای آبادانی باز خواهد شد.

رئیس قوه مقننه افزود: چند معضل در کشور وجود دارد که رشد نقدینگی بسیار بالا و در حدود ۶۸۰ هزار میلیارد تومان از جمله آن است؛ مشکلات تورم در کشور زاییده این مسئله است که همین امر نیز ناشی از برخی سوءمدیریت‌هایی است که انجام شد.

وی ادامه داد: ۴۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور کلنگ زده شده است که میزان پیشرفت آن‌ها از ۵ درصد تا ۸۰ درصد متفاوت است و برخی از آنها در سفرهای استانی و برخی دیگر در بودجه تصمیم‌گیری شد.

وی ادامه داد: اگر این پروژه‌ها بخواهد به نتیجه برسد، ‌ ۳ تا ۴ برابر میزان سرمایه‌گذاری اولیه به اعتبارات نیاز دارد زیرا روند بودجه عمرانی در کشور کند است و با نرخ تورمی موجود حتی با ۴۰۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم نمی‌توان آن‌ها را تمام کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بخشی از بدهی‌های دولت را به خاطر عمل نکردن در چارچوب بودجه دانست و گفت: مثلا در وزارت نیرو ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی وجود دارد در حالی که پیمانکار بخش خصوصی تحمل ندارد و نمی‌تواند بپذیرد که مقدار زیادی از سرمایه او درگیر باشد و زمان بازپرداخت آن نیز معلوم نباشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تولید اشاره کرد و توضیح داد: ‌ تولید اعم از صنعت، ‌کشاورزی و دامداری از نظر پشتیبانی دچار مشکل است اما همین مقدار صنایعی که در استان آذربایجان غربی وجود دارد باید سرپا باشد چرا که در اکثر استان ها رکود در بخش‌هایی وجود دارد و نیازمند سرمایه در گردش است.

وی برای حل مشکل سرمایه در گردش بخش‌های تولیدی اشاره کرد و گفت: برای تامین این مورد با توجه به تحریم‌ها، پول مدت و نحوه اجرای آن با پیچ و خم‌هایی مواجه اند.

لاریجانی همچنین به معضل آب در کشور اشاره کرد و افزود: ‌۹۰ درصد آب کشور مورد استفاده بخش کشاورزی است ولی به دلیل مدرن نبودن سیستم‌های آبیاری، بسیاری از بخش‌ها در حوزه کشاورزی دارای مشکل هستند.

رئیس قوه مقننه نوسانات قیمت نفت را مزید بر علت توصیف کرد و گفت: مطابق قانون برنامه بودجه جاری کشور در هر سال باید ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد ولی متاسفانه مرتبا تعداد پرسنل را افزایش دادند و با این کار بخش بودجه جاری کشور بسیار فربه شده و چیزی برای امور عمرانی باقی نمی‌ماند.

وی گفت: با این مسائل، معلوم نیست بشود گام بلندی برداشت؛ در بودجه ۹۳ نیز به دولت اختیار داده شد که می‌تواند به بخش خصوصی رجوع کند ولی از این ظرفیت به خوبی استفاده نشد.

لاریجانی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی و عدم واگذاری‌های درست به بخش خصوصی توضیح داد: در اجرای این قانون چیزی به بخش خصوصی واگذار نشده بلکه از سمتی از دولت به سمت دیگری رفته و در واقع دست به دست شده است.

وی همچنین وجود جوانان بیکار و احتیاج به سرمایه‌گذاری و تولید در این عرصه را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت آماده سازی سند آمایش سرزمینی تاکید کرد و در ادامه توضیح داد: ‌باید در بودجه چند اولویت را در نظر گرفت چون در سال گذشته که در زمان بودجه نویسی تب و تابی در زمینه بهداشت در کشور وجود داشت و آرامش روانی جامعه را به هم زد، ‌ مشکل آن را از طریق مالیات بر ارزش افزوده و هدفمندی یارانه‌ها حل کردیم و این امر موجب شد هم شرایط ملتهب این حوزه به سامان شود و هم به بودجه فشار زیادی وارد نشود.

رئیس مجلس شورای اسلامی رویکردهای مدنظر در بودجه‌نگاری امسال را توضیح داد و گفت: با توجه به مشکل آب باید تلاش کنیم برای مهار آب‌های مرزی کار جدی انجام شود تا منابع آبی به درستی مورد استفاده قرار گیرد.

وی ادامه داد: آبیاری تحت فشار نیز مورد توجه است و باید از منابع آبی مورد استفاده برای کشاورزی به درستی استفاده کرد.

لاریجانی ترویج و کمک و ایجاد تسهیلات برای سیستم‌های گلخانه‌ای در کشاورزی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: ‌با توجه به منابع آبی اندک حتما باید از این روش استفاده کرد تا متناسب با بودجه دولت و منابع قلیل آن، کاری صورت گیرد.

وی در خصوص پروژه‌های عمرانی نیز گفت: معضل دیگر کشور درباره پروژه‌های عمرانی نیمه کاره است و با توجه به اینکه سالانه بیشتر از ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی نداریم، می‌توان به سادگی نتیجه‌گیری کرد که با این بودجه، تا زمانی که پروژه‌ها به سرانجام برسد، کلنگی خواهد شد لذا به دولت مجوز داده شده تا آنها را با تشکیلاتی به بخش خصوصی واگذار کند.

وی با تاکید بر اینکه باید به صرفه بخش خصوصی در این واگذاری‌ها توجه کرد، توضیح داد: مثلا می‌توان راه‌های روستایی را در اختیار دولت گذاشت و اجازه واگذاری راه‌های دیگر به بخش خصوصی را فراهم کرد. همچنین در خصوص پروژه‌های بهداشتی و بیمارستان‌ها، من با برخی از بانک‌ها صحبت کردم که آن‌ها چنین پروژه‌هایی را خریداری و تکمیل کنند و برخی نیز استقبال کردند.

لاریجانی در ادامه به وضعیت بانک‌های کشور اشاره کرد و گفت: بانک‌ها از نظر منابع مشکل دارند در صورتی که آن‌ها موتور محرک تولید هستند لذا باید سرمایه بانک‌ها را افزایش داد و پیشنهاداتی در این خصوص از قبیل استفاده از صندوق توسعه یا فروش سهام نیز ارائه شده است.

وی تاکید کرد: رویکرد اصلی ما در بودجه، تولید و رونق تولید است و باید روش‌هایی به کار گرفته شود که منجر به گشایش این حوزه شود؛ مثلا می‌توان تمهیداتی اتخاذ کرد که در کمک به کارخانجات، معوقات بانکی تولیدکنندگان واقعی، تقسیط یا بخشوده شود.

رئیس قوه مقننه با اشاره به ضرورت راه‌آهن در استان آذربایجان غربی، ‌ گفت: شبکه راه‌های راه‌آهن در کشور نقص جدی دارد و هنوز نتوانسته با روشی ایمن تسهیلات مناسبی در اختیار مردم قرار دهد. البته مطالعاتی در این خصوص صورت گرفته که باید به نتیجه برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه همت کشور باید در خلق منابع جدید باشد، ادامه داد: امیدواریم مذاکرات در مسیر خود به نتیجه برسد ولی آمادگی اقتصادی می‌تواند سناریوی دیگری باشد تا اگر برخی قدرت‌ها قصد زورگویی داشتند، ایران بتواند خودش را اداره کند.

وی آمادگی اقتصادی را پشتیبان مذاکرات خواند و تاکید کرد: آمادگی برای شرایط خاص خللی به ما وارد نمی‌کند.

لاریجانی بیان کرد: باید از طریق جذب منابع موجود در دست مردم و سوق دادن آن به سمت تولید، اوضاع را سامان داد که استفاده از اوراق مشارکت، سهام و تهاتر از جمله پیشنهاداتی است که برخی از آن‌ها نیز در لایحه خروج از رکود به تصویب رسیده است.

وی همچنین خواستار افزایش اختیارات استان‌ها شد و گفت: دولت باید تصمیم بگیرد که اختیارات را به دو طبقه تقسیم کند؛ سیاست‌های کلان در پایتخت باشد و اجرا و بخش‌های خرد به استان‌ها واگذار شود.

وی همچنین به حمایت از بخش‌های فرهنگی کشور اشاره کرد و در ادامه در خصوص ارتباط بخش‌های تولیدی و دانشگاه توضیح داد: در سال های گذشته در ایجاد این ارتباط موفق نبودیم در حالی که یکی از راه‌های رسیدن به هدف، تشویق بخش خصوصی و دولتی برای بهره گیری از توسعه و تحقیق با کمک دانشگاه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیمه و معافیت مالیاتی برای شرکت‌های تحقیقاتی که با دانشگاه کار می‌کنند را از جمله این راهکارها دانست و بیان کرد: چنین روش‌هایی کمک می‌کند تا بخش‌های تولیدی با نوآوری بیشتری کار کنند و این کار می‌تواند چرخه مطلوبی از نظر گرایش پژوهش‌های دانشگاهی به تولید کشور ایجاد کند.

لاریجانی ارتباط تحقیقات دانشگاهی با تولید و نیز استفاده دانشگاه از منابع جدید و خارج از ردیف بودجه دولتی را از جمله فواید این کار دانست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز