خبرگزاری کار ایران

سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد؛

تشکیل کمیته‌های تخصصی بررسی درآمدهای بودجه در کمیسیون تلفیق

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۳۶۷

در حوزه‌های دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین رسیدگی به پیوست شرکت‌ها و ردیف‌های شرکت‌ها کمیته‌هایی تشکیل می‌شود به صورت تخصصی موضوعات را بررسی می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در حوزه‌های دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین رسیدگی به پیوست شرکت‌ها و ردیف‌های شرکت‌ها کمیته‌هایی تشکیل می‌شود به صورت تخصصی موضوعات را بررسی می‌کنیم و امیدواریم تا روز یکشنبه گزارش این کمیته‌ها در کمیسیون مطرح شود، تا بتواند مبنای یک تصمیم پخته قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق در جمع خبرنگاران درباره جزئیات جلسه دیروز این کمیسیون گفت: در این جلسه در مورد اولین مساله‌ای که باید در بودجه تعیین و تکلیف شود، یعنی درآمدها بحثشد.

وی ادامه داد: در خصوص درآمدها چند موضوع و مبنا باید تعیین و تکلیف شود که یکی از آنها میزان درآمد کشور از فروش نفت، ظرفیت ما در تولید نفت و موضوع نرخ ارز است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بیان کرد: در این باره سازمان مدیریت گزارش خوبی را تهیه کرده بود و من آن را ارائه کردم که محور اصلی این گزارش پیش‌بینی وضعیت نفت در سال ۲۰۱۵ بود.

وی اضافه کرد: در این گزارش اولین عامل در وضعیت نفت عامل سیاسی و مدیریتی معرفی کرده بودم که در این راستا به درگیری‌های کشور لیبی اشاره شده بود که ظرفیت آن کشور از یک میلیون به ۳۰۰ هزار بشکه کاهش پیدا کرده علاوه بر آن اعتصاباتی در عربستان در صنعت نفت وجود دارد. به اعتصابات صنعت نفت در نیجریه و تحولاتی که ممکن است در عربستان اتفاق بیفتد نیز در این گزارش اشاره شده بود.

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی گفت: روسیه نیز به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت با بحران اوکراین مواجه است که این موضوع نیز حتما تاثیری در جایگاه نفت و قیمت آن خواهد داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: عوامل اقتصادی که ممکن است در تولید نفت تاثیرگذار باشد، ظرفیت تولید آمریکا در سال ۲۰۱۵ است که پیش بینی می‌شود از ۵ میلیون به ۹ میلیون افزایش داشته باشد و علاوه بر آن روسیه توان بالای ۱۰ میلیون بشکه را دارد. عراق تولید خود را به حد ۳.۵ میلیون بشکه رسانده است عربستان ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه را دارد و در نهایت کشور ما ظرفیت ۳.۵ یا ۴.۵ میلیون تولید بشکه در روز را دارد که این عوامل اقتصادی و تولیدی حتما در قیمت بازار نفت موثر هستند و ما آنها را پیش‌بینی می‌کنیم.

وی به نفت شیل اویل آمریکا اشاره کرد و گفت: این نفتی است که از لایه‌های غیرمتعارف استخراج می‌شود، بنابراین اگر قیمت نفت کاهش داشته باشد، استخراج این نفت توجیه اقتصادی ندارد.

مفتح گفت: این محورها و مسائلی بود که ما در دو حوزه اقتصادی و سیاسی و مدیریتی به مساله نفت در کمیسیون تلفیق به آنها پرداختیم.

وی اضافه کرد: در بعد تقاضا نیز ما باید رشد اقتصادی جهانی را مدنظر قرار داشته باشیم که گزارشی از این موضوع در کمیسیون ارائه شد؛ خوشبختانه این گزارش نشان می‌داد کشورهایی که خریدار اصلی نفت ما هستند، همچون هند، چین و کره رشد بالایی را پیش‌بینی کرده‌اند ما می‌توانیم آنها را مبنای پیش‌بینی خودمان در بودجه قرار دهیم.

سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: علاوه بر این موضوعات ما به پیش‌بینی‌های سازمان‌ها و موسسات معتبر بین‌المللی نیز رجوع و اشاره‌ای داشته‌ایم. هر چند این گزارشات برای چند ماه گذشته است و نفت در روزها و ماه‌ اخیر تغییرات محسوسی داشته است، اما گزارشات و منابع این موسسات اعلام می‌کنند که قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ بین ۷۲ تا ۸۵ دلار خواهد بود اما در بدبینانه‌ترین حالت در یکی از این گزارشات قیمت نفت ۴۲ دلار پیش‌بینی شده است که بنابراین ما باید این گزارشات را مبنای تصمیمات خودمان قرار دهیم هر چند دولت نفت را ۷۲ دلار در بودجه آورده است موقع چون دولت از اطلاعات امروز خبری نداشته است بنابراین جا دارد ما با دقت بیشتری این موضوع را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به گزارش ارائه شده از سوی صندوق توسعه اشاره کرد و گفت: این صندوق در دو حوزه ریالی و ارزی به ارائه تسهیلاتی پرداخته است که این گزارش نشان می‌دهد، عاملیت بحثریالی به ۱۸ بانک دولتی و غیردولتی بوده است که در ۹ ماهه سال ۹۲ در حوزه صنعت معدن ۲هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده و در حوزه کشاورزی، آب و محیط‌زیست نیز ۳ هزار و ۲۰ میلیارد تومان دیگر پرداخت کرده که در مجموع ۵ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان تسهیلات ریالی از این صندوق پرداخت شده است.

وی افزود: عاملیت پرداخت تسهیلات ارزی به ۱۹ بانک واگذار شده بود که در مجموع ۲۴.۴ میلیارد دلار تسهیلات پرداخت شده است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق گفت: در جلسات آینده این نکات و مبانی را در حوزه ظرفیت نفت و دلار در درآمدها بررسی خواهیم کرد و گام ما بعد از آن بررسی درآمدهای مالیاتی خواهد بود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر شما تا چه زمانی کمیسیون تلفیق نظر اصلی خود را در مورد درآمدها و قیمت نفت مطرح خواهد کرد، گفت: سعی ما این است که در هفته آینده این موضوع را بررسی و اعلام کنیم. در اینجا جا دارد به کمیته‌هایی اشاره کنم که تخصصی هستند و در حوزه‌های دفاعی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و همچنین رسیدگی به پیوست شرکت‌ها و ردیف‌های شرکت‌ها تشکیل می‌شوند ما به صورت تخصصی موضوعات را بررسی می‌کنیم و امیدواریم تا روز یکشنبه گزارش این کمیته‌ها در کمیسیون مطرح شود، تا بتواند مبنای یک تصمیم پخته قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز