خبرگزاری کار ایران

با تصویب نمایندگان مجلس؛

سهم صندوق توسعه ملی از نفت خام و میعانات گازی مشخص شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۳۲۲

استفاده از ساز و کارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.

نمایندگان مردم در خانه ملت سهم صندوق توسعه ملی از نفت خام و میعانات گازی را مشخص کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ نمایندگان در نشست علنی امروز(۷بهمن‌) مجلس٬ در جریان بررسی مواد مرعی شده لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به کمیسیون مشترک رسیدگی به لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور با ۱۶۱ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر با تصویب ماده الحاقی ۲۲، سهم صندوق توسعه ملی از نفت و می‌عانات گازی را مشخص کردند.

بنا بر این گزارش مواد۶ و(الحاقی ۲۱) که در صحن علنی با تعیین تکلیف مواد متناظر در طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مراعی مانده بود، با توجه به تایید شورای محترم نگهبان، در این گزارش حذف و ماده(الحاقی ۲۲) به شرح زیر اصلاح می‌شود:

کلیه پالایشگاه‌های کشور مشروط به پرداخت و تسویه وجوه نفت خام و معیانات گازی خریداری شده تحویلی به قیمت هر بشکه نود و پنج درصد(۹۵٪) تحویل روز کشتی(فوب) خلیج‌فارس و به صورت نقدی یا اعتبار اسنادی یک‌ماهه به شرکت دولتی ذی‌ربط تابعه وزارت نفت، ‌ مجازند فرآورده‌های نفتی مازاد بر نیاز داخلی را رأساً صادر نمایند.

وزارت نفت مکلف است به میزان نفت خام و میعانات گازی فروخته شده به پالایشگاه‌هایی که به شکل فرآورده صادر می‌نمایند، سهم صندوق توسعه ملی را متناسب با قیمت نفت خام تحویلی به پالایشگاه به صندوق پرداخت نماید.

تبصره ۱) استفاده از سازوکارهای بورس انرژی در خرید و فروش نفت خام و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی و انرژی برق در اولویت قرار دارد.

تبصره ۲) شرکت دولتی ذیربط تابعه وزارت نفت مجاز است قیمت پایه نفت خام و میعانات گازی عرضه شده در بورس را یک(۱٪) تا دو درصد(۲٪) کمتر از نود و پنج درصد(۹۵٪) قیمت فوب خلیج‌فارس تعیین نماید. دو درصد(۲٪) تا سه درصد(۳٪) کمتر از بند یک برای توسعه پالایشگاه‌های موجود یا احداثپالایشگاه‌های جدید تا ۱۰ سال پس از بهره‌برداری تعیین کنند.

تبصره ۳) به وزارت نفت و سایر دستگاه‌ها اجازه داده می‌شود برای تشویق کشتی‌های خارجی به سوخت‌گیری و تامین سایر نیازهای خود در بنادر ایران از ابزارهای تشویقی و قیمت‌های ترجیحی نسبت به سایر رقبا در تامین سوخت و سایر نیاز‌ها استفاده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز