خبرگزاری کار ایران

نوبخت با اشاره به کلیات لایحه بودجه:

چه کار دیگری دولت می‌بایست انجام می‌داد

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۳۴۷

منابعی را مطلوب می‌دانیم که از نظر درآمدهای نفتی کاهش داشته و از لحاظ درآمدهای مالیاتی بالا باشد را در این لایحه انجام داده‌ایم و دقیقا در همین راستا ۸ درصد وابستگی بودجه به نفت را تقلیل دادیم.

سخنگوی دولت با اشاره به کلیات لایحه بودجه و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: دولت در پی افزایش رشد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی مثبت ۲.۵ درصدی در این بودجه است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ محمدباقر نوبخت در نشست امروز مجلس با اشاره به متفاوت‌بودن شرایط تعریف و تقدیم بودجه گفت: حلقه محاصره دشمن تنگ‌تر و فشارهای سیاسی سخت‌تر شده است.

وی ادامه داد: قیمت نفت طی سال‌های اخیر هیچگاه به این حد کم نشده است. باید بدانیم با این فشار سیاسی بدخواهان انقلاب اسلامی متنظرند آثار ضعف و ناتوانی در اداره نظام جمهوری اسلامی را ببینند.

سخنگوی دولت تأکید کرد: بنده به عنوان سخنگوی دولت رسما اعلام می‌کنم که هر قدر فشار دشمن سخت‌تر حلقه محاصره‌اش تنگ‌تر باشد ما با ظرفیت بزرگی که در کشور داریم و در سایه اتحاد فرزندان این ملت و وحدت بین دولت و مجلس این کشور را به خوبی اداره خواهیم کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به کلیات لایحه بودجه و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب گفت: دولت در پی افزایش رشد سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی مثبت ۲.۵ درصدی در این بودجه است.

وی ادامه داد: برای اولین بار میزان وابستگی بودجه به نفت را تا ۸ درصد کاهش داده شده است.

نوبخت با قدردانی از نمایندگان مجلس که طی ۷۰ روز گذشته برای بررسی لایحه بودجه انصافاً در راستای گره‌گشایی بدون هیچ نوع نگرش سیاسی نمایندگان کمیسیون‌های مختلف تلاش کردند٬ گفت: از سوی دولت از مجلس به ویژه کمیسیون تلفیق قدردانی می‌کنم امروز شما نمایندگان در حال ارزیابی و قضاوت هستید قبول داریم دیگرانی هم هستند که بر ما نظارت می‌کنند.

سخنگوی دولت گفت: همه منتظرند در خصوص حرکت بین دولت و مجلس قضاوت کنند و بلافاصله تحلیل‌های مختلفی در این رابطه ارائه کنند که امیدواریم همه سرافراز بیرون بیایند.

وی تصریح کرد: آنچه در لایحه بودجه ۹۴ در نظر گرفته‌ شده٬ ۴ هدف و سیاست متناسب با ماده ۲۳۴ قانون برنامه پنجم است.

سخنگوی دولت در توضیح چهار هدف گفت: اولین هدف افزایش رشد سرمایه‌گذاری است؛ همان بندی که در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری تصریح شده است.

وی ادامه داد: آنچه در این بودجه بعد از ۲ سال رشد اقتصادی منفی شاهد خواهید بود رشد اقتصادی مثبت ۲.۵ درصد است.

نوبخت افزود: بعد از دو سال رشد سرمایه‌گذاری منفی رشد سرمایه‌گذاری ۴درصد را در بودجه ۹۴ آورده‌ایم که همه این اقدامات در راستای اهداف برنامه پنجم سیاست‌های کلی ابلاغی و اقتصاد مقاومتی است. یعنی اقتصاد مقاومتی در همین اعداد و ارقام و آثار بودجه وجود دارد.

سخنگوی دولت اضافه کرد: بعد از ماه‌ها تورم و نرخی که از ۴۰ درصد کاهش یافت شما برای سال آینده در این لایحه بودجه به تأسی از سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه پنجم حداکثر نرخ تورم ۴ درصد را شاهد خواهید بود دقیقا این اعداد و ارقام ملهم از‌‌ همان برنامه‌ها و سیاست‌های کلی است.

نوبخت گفت: ارقام بودجه در پیش‌بینی‌ها نهفته است. از کسانی که می‌گویند باید به کلیات لایحه بودجه ۹۴ رأی ندهیم و گزارش کمیسیون تلفیق در مورد بودجه ارجاع شود٬ سوال می‌کنم در خصوص ارقام منابع چه کار دیگری فکر می‌کنید که دولت می‌بایست انجام می‌داد؟

سخنگوی دولت با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی یک واژه نیست و باید آثار آن را در بودجه مشاهده کرد، افزود: مناسب‌ترین وجهی که می‌توانیم بعد از رشد اقتصادی ببینیم در منابع است که دقیقا ما ترکیب منابع را در راستای اقتصاد مقاومتی فراهم کردیم، همچنین در مورد مصارف همین کار را کردیم.

وی ادامه داد: اعلام خبر تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۴ پیام مایوس کننده‌ای برای کسانی که تلاش کردند با کاهش قیمت نفت ملت بزرگ ایران را بیش از پیش تحت فشار قرار دهند٬ است.

سخنگوی دولت اضافه کرد: پیشنهاد نمایندگان است که می‌‌تواند بودجه را منقح کند٬ بنابراین اینکه مجددا بودجه به کمیسیون ارجاع داده شود٬ پیام بی‌ثباتی به جامعه القاء می‌کند و پیام این است که علیرغم تقدیم به موقع بودجه٬ باز هم باید یک دوازدهم در سال بعد تصویب شود؛ که کسی انتظار چنین اتفاقی ندارد.

وی ادامه داد: منابعی را مطلوب می‌دانیم که از نظر درآمدهای نفتی کاهش داشته و از لحاظ درآمدهای مالیاتی بالا باشد را در این لایحه انجام داده‌ایم و دقیقا در همین راستا ۸ درصد وابستگی بودجه به نفت را تقلیل دادیم.

سخنگوی دولت گفت: در ۱۰ سال گذشته کمترین وابستگی بودجه به نفت در سال ۹۴ ارائه شده است.

نوبخت گفت: در یارانه‌ها علاوه بر آنچه در ارتباط پرداخت‌های غیر نقدی به صورت سبد کالایی اعمال کردیم، ‌۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان برای ارزان کردن خدمات بهداشت و درمان از محل همین یارانه‌ها استفاده کردیم در حالی که سال‌های گذشته چنین کاری انجام نشده بود.

نوبخت تصریح کرد: رقمی را که نمایندگان در کمیسیون تلفیق به تصویب رساندند٬ منفی ۲۳ درصد است که کاهش وابستگی بودجه به نفت را نشان می‌دهد. یعنی هم دولت و هم مجلس در راستای کاهش وابستگی بودجه به نفت گام‌های بزرگی برداشته‌اند. دیگر چه کاری باید انجام می‌شد؟

وی افزود: نمایندگان به رقم ۴۷ هزار میلیارد تومان بسنده نکردند و سهم بودجه‌های عمرانی را به ۵۰ هزار میلیارد تومان رساندند٬ که از آنها تشکر می‌کنم.

نوبخت به همراهی دولت و کمیسیون تلفیق در بررسی و تصویب لایحه بودجه اشاره کرد و گفت: مجلس به دولت تاکید کرده است در اعتبارات جاری صرفه‌جویی کند، ما بودجه عمرانی را ۱۵۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم.

وی گفت: سال آینده ما مسکن ارزان را از طریق ۱۳۰۰ میلیارد تومان به اعتبارات که برای وام‌های ارزان قیمت قرار داده‌ایم مسکن حمایتی را ترویج خواهیم داد. همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای کنترل نرخ بیکاری و مقابله با افزایش بیکاری و افزایش اشتغال غیر از معقوله مربوط به رشد اقتصادی دیده‌ایم و بیش از ۱۵۸ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری‌ای که در نظر داریم پیش بینی کرده‌ایم.

وی گفت: به شما قول می‌دهم که تمام آئین نامه‌های اجرایی لایحه بودجه سال ۹۴ تا قبل از پایان امسال به انجام رسد که از ابتدای سال جدید به رقم اینکه دشمن خیال می‌کند کشور را در شرایط ریاضتی قرار داده است٬ کارمان را برای اجرای قانون با قدرت شروع کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه در شرایط کنونی ۷ هزار مگاوات برق را در سال ۹۴ ایجاد می‌شود٬ گفت: سال آینده ۱۵۰۰ کیلومتر از انواع راه‌ها را احداثمی‌کنیم و ۵ طرح ریلی را در این شرایط تحریم به سرانجام خواهیم رساند.

وی خاطر نشان کرد: ۲۱۰ میلیون تن ظرفیت مربوط به بنادر را افزایش داده می‌شود و ۳۰ هزار کیلومتر از راه‌های شریانی را در سال آینده به سرانجام رسانده می‌شود.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد: ۳۱ بیمارستان با ظرفیت ۳ هزار و ۵۰۰ تخت را در همین شرایط تحریم و فشار اقتصادی ایجاد می‌شود.

نوبخت گفت: در همین لایحه بودجه بیش از ۲۰ هزار نیروی جوان استخدام خواهد شد، ۲۰ هزار نفر در همین شرایط استخدام خواهند شد و به گونه‌ای تخصیص بهینه منابع انجام شده که بتوانیم این کار را انجام دهیم در چنین شرایطی ما به جای اینکه کارگرانمان را اخراج کنیم، حداقل ۱۴ درصد یعنی به اندازه نرخ تورم به حقوق آنها اضافه خواهیم کرد که این یعنی ما با کشورهای اروپایی که کارگرانشان را اخراج می‌کند فرق داریم.

سخنگوی دولت در پایان گفت: برخی دوستان اعلام کردند سال گذشته افزایش حقوق ۲۰ درصد بوده است٬ چون سال گذشته نرخ تورم ۲۰ درصد بوده اما امسال نرخ تورم ۱۴ درصد است از سوی دیگر ما هم می‌خواهیم ۱۴۰ درصد حقوق‌ها را زیاد کنیم. اما باید حواسمان به منابع آنا هم باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز