خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

جزئیات سومین روز بررسی کلیات بودجه ۹۴ / نوبت صبح

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۹۲۰

پس از بررسی جزئیات بودجه در بخش نفت و گاز که امروز نیز ادامه دارد٬ روز سوم بررسی جزئیات بودجه توسط نمایندگان در روز سوم ادامه خواهد یافت.

امروز(۲۸بهمن‌ماه) سومین جلسه علنی بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۴ در دو نوبت صبح و عصر ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ پس از بررسی جزئیات بودجه در بخش نفت و گاز که امروز نیز ادامه دارد٬ روز سوم بررسی جزئیات بودجه توسط نمایندگان در روز سوم ادامه خواهد یافت.

قابل ذکر است محمدباقر نوبخت و بیژن نامدار زنگنه از جمله اعضای هیات دولت بودند که تا کنون در بررسی بودجه برای ارائه توضیحات به مجلس رفته‌اند.

روند بررسی جزئیات بودجه ۹۴ کل کشور در روز سوم بدین ترتیب بوده است؛

عدم تصویب خصوصی شدن پالایشگاه‌های گازی

با تصویب نمایندگان در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه٬ با الحاق پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه به تبصره ۲ ماده واحده این لایحه مبنی بر واگذاری پالایشگاه‌های گازی به بخش خصوصی مخالفت شد.

بر اساس این طرح قرار بر این بود که وزارت نفت پالایشگاه‌های گازی خود را در قالب یک شرکت از طریق سازمان خصوصی‌سازی واگذار کند٬ همچنین صددرصد عواید حاصله به خزانه واریز شود که در نهایت با تصویب نمایندگان٬ مجلس با خصوصی شدن پالایشگاه‌های گازی مخالفت کرد.

مشخص شدن شرکت‌های معاف از خصوصی‌سازی

نمایندگان با تصویب بند ب تبصره ۳ لایحه بودجه سال ۹۴ شرکت‌های معاف از خصوصی‌سازی را مشخص کردند.

بند ب تبصره ۳ اینگونه بود که طرح‌های سرمایه‌گذاری نیمه تمام سازمان‌های توسعه‌ای موضوع تبصره ۳ بند الف ماده ۳ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی که مهلت مقرر در مورد آنها خاتمه نیافته٬ از شمول این تبصره مستثنی است.

مشخص شدن شرایط واگذاری تهاتری

نمایندگان همچنین با موافقت با بند ج تبصره ۳ این لایحه شرایط واگذاری تهاتری را مشخص کردند.

بند ج تبصره ۳ اینگونه بود که واگذاری تهاتری باید با رعایت اصل پنجاه و سوم(۵۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران(گردش خزانه) انجام شود و قیمت سهام تها‌تر شده نباید از قیمت پایه بورس یا پایه مزایده کمتر باشد.

وزارت اقتصاد مجاز به انتشار اوراق سهام جایگزین شد

نمایندگان ضمن موافقت با با بند ه‍ تبصره ۳ ماده واحده این لایحه به وزارت اقتصاد مجوز انتشار اوراق سهام جایگزین را نیز دادند.

بند ه تبصره ۳ به این شرح بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی می‌تواند نسبت به انتشار اوراق سهام جایگزین پس از تعیین تکلیف واگذاری‌های قبلی اقدام کند.

تسهیلات ارزی بخش خصوصی در اجرای طرح‌های نفتی و گازی

با تصویب نمایندگان٬ صندوق توسعه ملی مجاز به ارائه تسهیلات ارزی به بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های نفتی و گازی شد.

بند ک تبصره ۵ ماده واحده این لایحه به این شرح است که صندوق توسعه ملی مجاز است که در سال ۱۳۹۴ نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخشهای خصوصی یا تعاونی برای طرحهای توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز با اولویت میدان‌های مشترک با تضمین وزارت نفت و بدون انتقال مالکیت نفت و گاز موجود در مخازن و تولیدی از آن‌ها اقدام کند.

مجوز افتتاح حساب صندوق توسعه ملی در حساب‌های خارج از کشور

نمایندگان با ۱۵۱ رأی موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۳ نماینده حاضر با بند ج از تبصره ۵ موافقت کردند که بر اساس آن مجوز افتتاح حساب صندوق توسعه ملی در حساب‌های خارج از کشور صادر شد.

در این مصوبه٬ عبارت «و حساب‌های مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور» به بند(ح) ماده(۸۴) قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران اضافه شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز