خبرگزاری کار ایران

جوکار در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اولویت اول ایران٬ لغو تحریم‌هاست

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۹۵۴

ما به همه تعهداتمان عمل کردیم اما آمریکایی ها در قبالش تحریمها را افزایش دادند و به تعهداتشان هم عمل نکردند. نکته مهم این است که آنها خودشان را هم زیر سوال بردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما به همه تعهدات‌مان عمل کردیم اما آمریکایی‌ها در قبالش تحریم‌ها را افزایش دادند و به تعهدات‌شان هم عمل نکردند. آنها خودشان را هم زیر سوال بردند، گفتند در یک بازه زمانی ۱۰ تا بیست ساله٬ در وهله اول تحریم‌ها را تعلیق و در وهله دوم لغو می‌کنیم٬ که این هم قابل قبول نبود.

محمدصالح جوکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ درخصوص روند مذاکرات گفت: آمریکا در پلان جدید دو مرحله‌ای کردن انتخابات را مطرح کردند که مرحله اول آن توافقات سیاسی و کلی تا ۴ فروردین و مرحله دومش توافق در جزییات در تیر ماه است.

وی افزود: با توجه به تجربیاتی که در تاریخ از آمریکایی‌ها داریم٬ جاهایی بوده که توافقاتشان در کل شکل گرفت اما جزییاتش حتی با گذشت ۳دهه هم انجام نشده٬ مانند توافق اسلو در قضیه فلسطین که توافق بین رژیم صهیونیستی و مصر بود. چندین دهه است این موضوع اجرایی نشده و بخش مهمی از صحرای سینا هنوز روشن نیست.

نماینده مردم یزد ادامه داد: فکر کنم در این قضیه باز آمریکایی‌ها در این توافق کلی و سیاسی‌ای که انجام می‌دهند٬ می‌خواهند به سمت طرحی جامع که دربرگیرنده و متضمن حقوق ملت ایران باشد٬ بروند و بیشتر نظرشان این است موضوع را در حالتی برزخی نگه دارند٬ زیرا بهترین حالت برای آنها همین وضعیت فعلی است.

وی با بیان اینکه منافع آمریکایی‌ها در این است که بگویند با ایران توافق کرده‌اند٬ افزود: برای آمریکایی‌ها در دنیا این موضوع اهمیت دارد که بگویند ایران که پرچم مخالفت علیه ما را برداشت٬ امروز با ما توافق کرد. بنابراین این موضوع می‌توانست ضمن اینکه مساله هسته‌ای و تحریم‌ها را حل نکند٬ ابزاری هم در اختیار قرار آنها قرار دهد تا از توافق کلی٬ تفسیرهای مختلفی کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ اظهار داشت: ما به همه تعهدات‌مان عمل کردیم اما آمریکایی‌ها در قبالش تحریم‌ها را افزایش دادند و به تعهدات‌شان هم عمل نکردند. آنها خودشان را هم زیر سوال بردند، گفتند در یک بازه زمانی ۱۰ تا بیست ساله٬ در وهله اول تحریم‌ها را تعلیق و در وهله دوم لغو می‌کنیم٬ که این هم قابل قبول نبود.

وی تصریح کرد: خیلی شفاف و روشن و مطابق آنچه مقام معظم رهبری فرمودند٬ تاکید کردیم در یک مرحله توافق صورت گیرد٬ یعنی تعهدات ما با تعهدات آنها که اول لغو تحریم‌هاست٬ با هم انجام شود.

جوکار درباره اینکه برخی رسانه‌ها صحبت‌های مطرح شده در مذاکرات را بازی با کلمات قلمداد می‌کنند٬ گفت: بازی با کلمات مفهومی ندارد. شاید در مجموع به خاطر موضوعات مختلفی که مطرح می‌شود به این استنباط رسیده‌اند. مثلا اخیرا خانم افخم گفتند توافق سیاسی نباشد، تفاهم سیاسی باشد، این از نظر لغوی شاید فرق کند اما از لحاظ ماهوی تفاوت چندانی نمی‌کند. آنچه که کاملا صریح و شفاف است این است که ما در گام اول توافق مشترک داشتیم و باید در گام نهایی به توافقی جامع برسیم.

نماینده مردم یزد خاطرنشان کرد: باید ببینیم تعهدات ما و طرف مقابل چیست و به آن عمل شود ضمن اینکه ماهیت توافق انجام شده به صورتی باشد که ابهام در آن به وجود نیاید٬ یعنی جای تفسیر را برای گروه مقابل باز نگذارد که هر تفسیری خواستند، داشته باشند.

جوکار در پایان تاکید کرد: در این مرحله باید توافق در برگیرنده مسایل حقوقی فنی و کار‌شناسی باشد و لازم است نقطه‌نظرات یک تیم قوی٬ از لحاظ حقوقی فنی و کار‌شناسی آن را پیگیری شود تا مشکلاتی در آینده برای ما ایجاد نکند. امنیت کار در این است و گرنه در بحثمذاکرات کاملا شفاف و روشن است که بحث‌هایی می‌شود و نهایتا هم به توافق می‌رسند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز