خبرگزاری کار ایران

در جریان ششمین دوره طرح ملی کویرنوردی و کویر‌شناسی دانشجویان ایران؛

برای اولین بار نخستین تور دوزبانه کویر‌شناسی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۳۰۵

برای شناساندن مواریثطبیعی و تاریخیمان به دنیا، ابتدا خود، آن‌ها را بشناسیم و با آموزشهای لازم به دانشجویان و فرهیختگان این مرز و بوم که از طلایه داران این حرکت علمی و فرهنگی هستند، می‌توان به این مهم دست یافت.

ایلنا: نخستین تور دوزبانه کویر‌شناسی و کویرنوردی ویژه دانشجویان توسط مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران در کویر مصر برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران(istta)، ششمین دوره طرح ملی کویر‌شناسی و کویرنوردی ویژه دانشجویان در کویر مصر برگزار شد. این درحالیست که طرح مذکور اولین بار به صورت تخصصی برای دانشجویان رشته‌های مدیریت جهانگردی و گردشگری به صورت دو زبانه اجرا شده است.

بابک ارسیا سرپرست مرکز گردشگری علمی - فرهنگی دانشجویان ایران و دبیر ششمین دوره طرح ملی کویر‌شناسی و کویرنوردی دانشجویان با ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح گفت: طرح ملی کویرنوردی و کویر‌شناسی دانشجویان، تاکنون طی پنج دوره متوالی در کویرهای خراسان جنوبی، سمنان، کاشان و کرمان توسط این مرکز برگزار شده است که این بار ششمین مرحله از این طرح در کویر و شنزارهای مصر به پایان رسید.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه اکوتوریسم در ایران افزود: سرزمین ما از پتانسیل و ظرفیت بالقوه بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است و شناخت کویر و پدیده‌های منحصر به فرد آن در سطح داخل و خارج ازکشور جهت علاقمندان به این رشته می‌تواند نقش و تاثیر بسزایی در توسعه و رونق صنعت گردشگری ایران اسلامی داشته باشد. در این مجال مرکز گردشگری دانشجویان با برپایی گردش‌های علمی کویر‌شناسی به صورت دوزبانه و انتشار کتب مختلف در این زمینه توانسته است گامهای علمی و عملی موثری در این عرصه بردارد.

این مدرس دانشگاه معتقد است باید برای شناساندن مواریثطبیعی و تاریخیمان به دنیا، ابتدا خود، آن‌ها را بشناسیم و با آموزشهای لازم به دانشجویان و فرهیختگان این مرز و بوم که از طلایه داران این حرکت علمی و فرهنگی هستند، می‌توان به این مهم دست یافت.

دبیر ششمین دوره کویرنوردی و کویر‌شناسی دانشجویان معرفی توانمندی‌ها و جاذبه‌های گردشگری مناطق کویری، شناسایی فضاهایی بکر و کاملاً دست نخورده، آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان با علم کویر و فراهم کردن محیطی سالم همراه با آرامش برای دانشجویان را از اهداف اصلی طرح برشمرد.

وی همچنین مناطق کویری و بیابانی را یکی از ظرفیت‌های گردشگری سلامت در کشور دانست و تصریح کرد: دانشجویان علاوه بر شن نوردی در شنزارهای روان کویرمصر، از خاصیت درمانی آن نیز استفاده کردند.

عضو هیات علمی جهاددانشگاهی در ادامه در مورد اهمیت برگزاری گردش‌های علمی کویرنوردی به صورت دوزبانه برای دانشجویان اظهار کرد: قدرت‌ رهبری، اعتماد به‌ نفس‌، روابط‌ اجتماعی خوب‌، توان‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ و قدرت‌ بیان‌ قوی از ویژگی‌های لازم‌ برای‌ دانشجویان رشته‌های مدیریت جهانگردی و گردشگری است که باید با برپایی دوره‌های آموزشی علمی و عملی برای آن‌ها به زبانهای زنده دنیا در رشته‌های مختلف گردشگری، زمینه‌های لازم برای پیشرفت تحصیلی و همچنین ارتباط با جهانگردان خارجی را مهیا کرد.

ارسیا در پایان اسکان در خانه طباطبایی‌ها واقع در کویر مصر، بازدید از روستای فرحزاد، رصد ستارگان، سحابی‌ها و اجرام آسمانی و موقعیت یابی کهکشان راه شیری و ستاره‌های قطبی، آشنایی با ویژگیهای زمین‌شناختی و شناسایی گونه‌های گیاهی و جانوری توسط راهنمای ژئومورفولوژیست و ارائه توضیحات علمی در طول مسیر با ترجمه همزمان به زبان انگلیسی را از جمله برنامه‌های اجراشده این دوره از کویرنوردی دانشجویان اعلام کرد.

کویر مصر در روستای مصر و ۵۵ کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان واقع در دشت کویر ایران است. این منطقه از مقاصد مهم گردشگری ایران می‌باشد و دریای شنی کویر مصر برای همه طبیعت‌گردان جاذبه‌ای منحصر به فرد به شمار می‌آید. وجود تپه‌های شنی وسیع در دل کویر، آثار تاریخی متعدد از جمله نارنج قلعه و قلعه تاریخی بیاضه و از طرفی آب و هوای مناسب این منطقه در فصل پاییز می‌تواند بهترین زمان سفر به این منطقه باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز