خبرگزاری کار ایران

با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست؛

منطقه حفاظت شده سبز کوه به عنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره معرفی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۹۲

کشور ایران از کشورهای پیشگام در ثبت ذخیره گاههای زیست‌کره بوده و بر همین اساس تاکنون ۱۰ ذخیره‌گاه زیست‌کره شامل ارومیه، ارسباران، گنو، حرا، توران، کویر، ارژن و پریشان، گلستان، دنا در لیست شبکه جهانی ذخیره گاههای زیستکره به ثبت رسیده است.

ایلنا: براساس مصوبه کمیته ملی انسان و کره مسکون، منطقه حفاظت شده سبز کوه در استان چهار محال و بختیاری بعنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران به دبیرخانه برنامه در یونسکو پاریس معرفی می‌شود.

به گزارش ایلنا، سومین جلسه از دوازدهمین دوره کمیته ملی انسان و کره مسکون به ریاست احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و دبیری کمیسیون ملی یونسکو در ایران در محل سالن جلسات کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

بر اساس گزارشات ارائه شده در این نشست، ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره ایران در سال ۱۳۹۱ مورد بازنگری قرار گرفته و اطلاعات تکمیلی به زودی به دبیرخانه برنامه در یونسکو پاریس ارسال می‌شود.

بنا بر این گزارش، اعضای کمیته ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیتهای بین المللی جهت تشویق محققان جوان کشور بر تحقیق در زمینه ذخیره گاه‌های زیستکره، دو کاندیدای ایران جهت معرفی به یونسکو به عنوان دانشمند جوان سال ۲۰۱۴ را تعیین کردند.

همچنین اعضای جلسه بر تعریف ذخیره گاه‌های زیستکره بین مرزی بعنوان ابزاری جهت حفاظت یکپارچه زیستگاه‌های حساس و ایجاد تعامل با کشورهای همسایه تاکیدکردند.

کمیته کمیته ملی انسان و کره مسکون، سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کرد تا با استفاده از توان کار‌شناسی خود ویژگیهای منطقه حفاظت شده سبز کوه در استان چهار محال و بختیاری را بعنوان یازدهمین ذخیره‌گاه زیستکره مورد بررسی و نتایج را به کمیته اعلام کنند.

ذخیره گاه‌های زیست‌کره اکوسیستم‌های خشکی یا آبی هستند که در آن‌ها یافتن روش‌های مختلف تلفیق حفاظت از تنوع زیستی و استفاده پایدار از آن به بوته آزمایش گذاشته می‌شود. در واقع ذخیره گاه‌های زیست‌کره دارای مفهومی فرا‌تر از مناطق حفاظت شده است.

بر این اساس تاکنون ۶۲۱ ذخیره‌گاه از ۱۱۷ کشور جهان در لیست شبکه جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره یونسکو به ثبت رسیده‌اند. کشور ایران از کشورهای پیشگام در ثبت ذخیره گاه‌های زیستکره بوده و بر همین اساس تاکنون ۱۰ ذخیره‌گاه زیست‌کره شامل ارومیه، ارسباران، گنو، حرا، توران، کویر، ارژن و پریشان، گلستان، دنا در لیست شبکه جهانی ذخیره گاه‌های زیست‌کره به ثبت رسیده است.

این کمیته که متشکل از نمایندگان سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و صاحبنظران حوزه محیط زیست کشور است، دارای وظایف راهبردی از قبیل کوشش در توسعه ارتباط و تبادل اطلاعات بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه­‌های مرتبط با برنامه بین­‌المللی انسان وکره مسکون یونسکو در سطح ملی، بررسی و اظهار نظر پیرامون گزارش‌ها، برنامه‌های میان مدت و برنامه و بودجه دوساله یونسکو، برنامه مشارکت یونسکو، تهیه اصلاحیه‌ها و قطعنامه‌های لازم و ارائه به کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مشاوره و اعلام نظر به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه برنامه­‌های انسان و کره مسکون، مشارکت در برنامه­‌ریزی به­‌منظور حفاظت ذخیره­گاه­‌های زیستکره از آلودگی­‌های زیست محیطی و تخلیه پسماندهای ناشی از فعالیت­‌های انسانی و صنعت، ارائه توصیه­‌ها و مشاوره­‌های لازم به­‌منظور تعدیل اثرات خشکسالی و بلایای طبیعی در ذخیره‌­گاه­‌های زیست‌کره است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز