خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست:

احتمال طغیان مجدد آفت و بیماری در منطقه کرخه

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۱۰

۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌ها و اقداماتی نظیر جهت پیشگیری وکنترل بیماری در مکاتباتی با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری درخواست شده است.

ایلنا: مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه احتمال طغیان مجدد آفت و بیماری در منطقه با شروع فصل گرما وجود دارد، گفت: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌ها و اقداماتی نظیر جهت پیشگیری وکنترل بیماری در مکاتباتی با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری درخواست شده است.

به گزارش ایلنا، " حسین محمدی " در تشریح آخرین وضعیت می‌ازیس در گوزن زرد کرخه با بیان اینکه برای استفاده از تمام ظرفیت‌های ملی، کارگره ملی مقابله با عامل بیماری میاز با عضویت نمایندگان سازمان دامپزشکی کشور و استان، دانشکده بهداشت، منابع طبیعی ودامپزشکی دانشگاه تهران و شهیدچمران اهواز تشکیل شده است، اظهار داشت: ایجاد سیستم دائم مراقبت و پایش در منطقه، پایش مستمر بیماری‌ها در دام منطقه توسط سازمان دامپزشکی و پی گیری دفع اصولی زباله‌ها و پسماند‌های کشاورزی، دامی و خانگی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اعلام اینکه به منظور بررسی دقیق‌تر احتمال عاملی غیر از میاز در بروز تلفات زیاد گوزن‌های زرد، نمونه برداری بر روی نمونه‌های در دسترس توسط دامپزشکی استان با همکاری محیط زیست استان خوزستان انجام می‌شود، گفت: پروتکل پیشگیری و درمان می‌از توسط سازمان دامپزشکی و استفاده در سطح کشور تهیه می‌شود.

حسین محمدی تهیه و نصب تله‌های فرومونی، گردآوری مستمر اطلاعات و متغییر‌های محیطی و رفتار‌شناسی تولید مثلی، مطالعه فون مگسهای مولد میاز در منطقه و راهکارهای کنترل جمعیت آن‌ها را ضروری خواند، گفت: بررسی فون مهره داران منطقه، بررسی گسترده میدانی منطقه دز به منظور یافتن آخرین باز ماندگان گوزن زرد ایرانی در زیستگاه طبیعی، مبارزه با کنه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با توجه به شروع فصل سرما و اقدامات کنترلی بیماری و پایش مستمر زیستگاه و جمعیت، حدود یک ماه گزارش تلفات داده نشده است و می‌بایست هرگونه اقدام برای پیشگیری از وقوع مجدد این واقعه در فصل سرما صورت گیرد چون احتمال طغیان مجدد آفت و بیماری در منطقه با شروع فصل گرما وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه تلفات گوزن زرد پارک ملی کرخه ۴۵ راس گزارش شده است و حدود ۹۰درصد تلفات در دو هفته اول اتفاق افتاد، گفت: جمعیت موجود در کرخه پیش از شیوع بیماری حدود ۶۵ راس برآورد گردیده است که پس از فراهم شدن شرایط مناسب زیستگاه و اقدامات درمانی مناسب، به زیستگاه معرفی می‌شوند.

حسین محمدی با اعلام اینکه در حال حاضر دامپزشک متخصص بیماریهای حیات وحش در داخل کشور نداریم و باید برای آموزش و افزایش دانش آن‌ها و ظرفیت سازی درون سازمان حفاظت محیط زیست اقدام لازم صورت گیرد، ‌ گفت: باید رشته کاردانی یا کار‌شناسی مرتبط با بیماری‌های حیات وحش در آموزشکده محیط زیست ایجاد شود.

مدیر کل دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست فقدان منابع مالی مورد نیاز برای مبارزه و کنترل بیماری میازیس در منطقه کرخه یکی از مشکلات پیش رو عنوان کرد و گفت: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌ها و اقداماتی نظیر جهت پیشگیری وکنترل بیماری در مکاتباتی با معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری درخواست شده است.

وی با تاکید بر اینکه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در حیات وحش کاملاً با اقدامات پیشگیرانه در بین دامهای اهلی متفاوت است، گفت: برای پیش بینی وقوع بیماری‌ها در حیات وحش با مشکلات و چالشهای زیادی روبرو هستیم که برخی از این مشکلات مربوط به ماهیت بیماری‌ها و عدم دسترسی به گونه‌های جانوری وحشی است.

به گفته حسین محمدی، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها در حیات وحش با دو چالش عمده، عدم امکان درمان موفق حیوانات وحشی مبتلا به بیماریهای واگیر خطرناکی نظیر سیاه زخم و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و غیرقابل پیش بینی بودن وقوع اکثر بیماری‌ها در حیات وحش روبرو است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز