خبرگزاری کار ایران

مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه:

روش‌های نادرست در عزاداری و زیارت موجب وهن تشیع می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۵۵۳

کسی که حاضر نیست برای جلوگیری از وهن تشیع و اهل بیت(ع) از برخی رفتارهای نادرست برابر فتاوای مراجع بپرهیزد مطمئنا اگر در عاشورا هم بود در جبهه امام قرار نمی‌گرفت.

ایلنا: مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به نظر مراجع عظام تقلید در مشروع ندانستن برخی رفتار‌ها در ابراز ارادت به ائمه معصومین علیهم السلام گفت: برخی رفتارهای نادرست نه تنها نشانه ابراز ارادت نیست بلکه موجب وهن تشیع و بهانه‌ای برای بدخواهان می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج گفت: اگر زائران بخواهند از سفر معنوی عمره و عتبات بهره بگیرند باید مقدمات را در داخل ایران فراهم کنند زیرا بدون تمهید مقدمات در کشور در آنجا فرصت چندانی نخواهد بود.

وی افزود: زائران باید در ایران با عبادات و انس بیشتر با قرآن و ادعیه و رفع دیون شرعیه آمادگی روحی و معنوی برای این سفر کسب و کتاب‌های مختلف عبادی، معارف و تاریخی را نیز مطالعه کنند.

نواب با اشاره به بازدید زائران از اماکن تاریخی مانند غزوه‌های احد و خندق و دیگر اماکن تصریح کرد: زائران از طریق کتب زیادی که به خصوص از سوی نشر مشعر تولید شده می‌توانند کتب مورد نظر وسطح علمی مطلوبشان کتاب تهیّه و مطالعه و در ایام سفر با اماکن و حوادثتاریخی تطبیق کنند.

لزوم آمادگی زائران قبل از سفر

وی با بیان اینکه هر قدر زائران آماده‌تر باشند در آنجا بهتر بهره خواهند برد عنوان کرد: عمره در گذشته ۱۵ روز بود که الان به ده روز کاهش یافته و عملا فرصت چندانی برای زائر وجود ندارد و تا زائران می‌خواهند بهره‌ای از حضور در مدینه ببرند باید عازم مکه شوند و تا بخواهند در مکه به عبادت بپردازند و در راز و نیاز به غور و تعمق مشغول شوند باید بار سفر به راه وطن را ببندند.

زائران سفیران نظام اسلامی هستند

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه هر زائر یک سفیر برای نظام است تصریح کرد: ائمه(ع) از پیروانشان بصیرت و روشن‌بینی می‌خواهند و خواسته‌اند که شیعه منضبط باشد و هوشیاری خود را به نمایش درآورد و زینت آنان باشد.

وی ادامه داد: گاهی حرکاتی از برخی افراد سر می‌زند که ممکن است از روی عشق هم باشد ولی زیبنده معصومان نیست؛ آن‌ها از ما خواسته‌اند اظهار ارادت موجب وهن شیعه نشود و نوع اظهار مودت و ارادت را از خود آنان بیاموزیم.

خروج از جایگاه انسانی خواسته ائمه(ع) از ما نیست

نواب اظهار کرد: برخی از اصحاب خدمت ائمه می‌رسیدند و برای ابراز ارادت می‌گفتند «جعلت فداک» و یا «بابی انت و امی و مالی و اهلی» و با این تعابیر خدمت معصوم ابراز محبت و ارادت می‌کردند؛ ائمه از ما نخواسته‌اند که از جایگاه انسان مومن بامعرفت خارج شویم بلکه خواسته‌اند در مراتب انسانی ارتقاء بیابیم و بالا برویم.

وی افزود: زائران عتبات حتما قبل از سفر با زیارت اربعین وسایرزیارات مانوس شوند که تعابیر زیبایی دارد و هدف از قیام امام حسین(ع) در آن بیان شده که مهم‌ترین هدف از قیام هم بیداری مسلمانان است.

روش‌های نادرست در ابراز ارادت به ائمه، نشانه جهل است

ایشان اظهار داشت: روش‌های نادرست برای ابراز ارادت از وقور و متانت شیعه به دور و ناشی از جهالت است و کسی که با وجود فتاوای متعدد مراجع مبنی بر عدم جواز نوع خاصی از عزاداری که وهن شیعه را به همراه دارد باز به آن اقدام می‌کند ناشی از جهالت و یا نوعی خودسری او است.

دبیر شواری عالی حوزه‌های علمیه تاکید کرد: باید ببینیم امروز اگر امام حسین(ع) در عاشورا از ما کمک بخواهد چقدر حاضریم در راه او فداکاری کنیم؛ کسی که حاضر نیست برای جلوگیری از وهن تشیع و اهل بیت(ع) از برخی رفتارهای نادرست برابر فتاوای مراجع بپرهیزد مطمئنا اگر در عاشورا هم بود در جبهه امام قرار نمی‌گرفت.

نواب ادامه داد: اگر مراجع فتوا داده و برخی رفتار‌ها را جایز نمی‌دانند همه باید تبعیت کنند و اگر کسی بر خلاف نظرات آنان هوای نفس و یا برداشت شخصی خود را محور قرار دهد و رفتارهای خلاف عزت اهل بیت و شیعه انجام دهد ارتباطی با ائمه(ع) پیدا نخواهد کرد و از این عزاداری طرفی نخواهد بست بلکه باید پاسخگو باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز