خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

سهم ایران در جذب گردشگر خارجی قابل دفاع نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۳۱

گردشگری در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین صنایع ارزآور دنیاست، بر اساس آمار‌ها در سال ۲۰۱۲،۹ درصد از کل تولید ناخالص جهانی مربوط به گردشگری بوده است، همچنین از هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل در ارتباط با صنعت گردشگری است.

ایلنا: رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سهم کشور چین در گردشگری خارجی در سال گذشته ۱۰۰ میلیون نفر و سهم کشور ما ۴ میلیون نفر بود که این تعداد قابل دفاع نیست چرا که برخی از این افراد با نیت گردشگری وارد کشور نشده‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی نجفی، معاون رئیس جمهوری گفت: جمهوری اسلامی ایران از نظر تاریخ و تمدن یکی از غنی‌ترین کشور‌ها است، وظیفه ما نگهداری، معرفی و شناساندن گنجینه‌ای است که از گذشتگان به ما رسیده است.

معاون رئیس جمهوری در ادامه به نقش کشورمان در تاریخ تمدن بشری اشاره کرد و افزود: در کشوری مانند اتریش که در برخی ادوار تاریخی اروپا نقشی تاثیرگذار داشته ۷۰۰ محوطه تاریخی شناسایی شده است در حالی که محوطه‌های شناسایی شده در کشور ما تاکنون بیش از۲۰۰ هزار مورد بوده است.

رئیس سازمان میراثفرهنگی با اشاره به مشکلات حوزه میراثفرهنگی تصریح کرد: ما کشوری با سابقه تاریخی و تمدنی بسیار غنی هستیم که شناساندن، حفظ و حراست از این مواریثآن طور که شایسته بوده انجام نشده است و با توجه به کمبود امکانات سازمان، بخشی از میراثفرهنگی ما در معرض تخریب و گاهی تعدی قرار دارد.

نجفی ادامه داد: این میراثغنی از لحاظ هویتی و سودآوری قابل استفاده است و می‌تواند به منبع عظیم اقتصادی کشور تبدیل شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: میراثفرهنگی به تعبیری ژن فرهنگی ماست چرا که اگر کسی بخواهد مردم این سرزمین را از نظر فرهنگی مورد بررسی قرار دهد به سابقه تاریخی کشور توجه می‌کند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی افزود: در حوزه میراثفرهنگی دو وظیفه و مسئولیت حائز اهمیت وجود دارد، حفاظت، حراست و شناسایی از یکسو و بهره‌برداری مناسب که موجب رشد و رونق اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش صنایع دستی در ۳ دهه گذشته دچار تلاطم و اضطراب‌های بسیاری بوده است، تصریح کرد: از لحاظ صنایع دستی ایران یکی از برجسته‌ترین کشور‌ها است که وجود ۳۲۰ نوع صنعت دستی متفاوت و متنوع مصداق درستی بر این ادعا است.

نجفی ادامه داد: صنایع دستی کشور ما از انواع گلیم، گبه، قالی و جاجیم گرفته تا صنایع چوبی، سفالی، فلزی و… همگی از ظرافت خاصی برخورد‌اند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی گفت: با وجود این تنوع بی‌نظیر در حوزه صنایع دستی وضعیت تجاری این صنعت ضعیف است، بخش عمده‌ای از بازارهای داخلی ما آگاهانه یا ناآگاهانه صنایع دستی کشورهای هند و چین را با کیفیت پایین عرضه می‌کنند.

معاون رئیس جمهور با ابراز نگرانی نسبت به تغییر سلیقه مردم در رابطه با صنایع دستی، تصریح کرد: باید نوآوری و خلاقیت نیروهای جوان وارد این حوزه شود، در برخی موارد این اتفاق افتاده و با استقبال هم مواجه شده مثل تولید لباس‌هایی با طرح‌های سنتی که استفاده از آن‌ها رایج شده است و باید ادامه پیدا کند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی در ادامه به حوزه دیگر مسئولیت سازمان اشاره کرد و گفت: گردشگری در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین صنایع ارزآور دنیاست، بر اساس آمار‌ها در سال ۲۰۱۲،۹ درصد از کل تولید ناخالص جهانی مربوط به گردشگری بوده است، همچنین از هر ۱۱ شغل در دنیا یک شغل در ارتباط با صنعت گردشگری است.

نجفی با اشاره به آمار سازمان بین‌المللی گردشگری در مورد گردشگران خارجی دنیا گفت: سال گذشته میلادی یک میلیارد و ۳۵ میلیون نفر گردشگر خارجی در دنیا جابه جا شده است که گردش مالی این تعداد گردشگر به رقم ۱۰۰۰ میلیارد دلار می‌رسد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: از این تعداد گردشگر خارجی سهم کشور چین ۱۰۰ میلیون نفر بوده است و سهم کشور ما ۴ میلیون نفر که این تعداد هم قابل دفاع نیست چراکه برخی از این افراد با نیت گردشگری وارد کشور ما نشده‌اند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی از مدیران کل حوزه‌های وزارتی و سازمان‌ها خواست تا پیشنهادات خود را در رابطه با سه حوزه مأموریتی این سازمان برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها ارائه کنند.

وی ادامه داد: کمبود بودجه یکی از مهم‌ترین معضلات ما در سازمان میراثفرهنگی است، کل بودجه عمرانی سازمان در سال جاری، ۱۲۰ میلیارد تومان بوده که ۲۰ درصد از این رقم اختصاص یافته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مشکلات به جامانده از دوره قبل مدیریت سازمان ادامه داد: مجموعه‌ای که تحویل گرفتیم، مجموعه‌ای آماده برای کار نبود و نیاز اساسی به بسترسازی داشت.

رئیس سازمان میراثفرهنگی تصریح کرد: با تکرار نقص‌هایی که در گذشته وجود داشته کاری انجام نمی‌شود، ما در ۴ ماه گذشته تلاش کردیم مشکلات انبوه به جا مانده را برطرف کنیم.

وی پرونده‌های متعدد سازمان میراثفرهنگی در محاکم قضایی را از دیگر معضلات این دستگاه دانست و ادامه داد: در بسیاری از پرونده‌ها به دلیل عدم وجود لایحه دفاعی قوی، رای به محکومیت سازمان داده می‌شد.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: همه دستگاه‌ها در ۴ ماه گذشته درگیر مشکلات بسیاری بوده‌ایم اما نباید در گذشته متوقف بمانیم، ۴ سال فرصت داریم تا کارهای خوب و مثمرثمری را انجام دهیم.

نجفی با اشاره به وظیفه دشوار مدیران کل حوزه‌های وزارتی گفت: با توجه به حجم درخواست‌های ملاقات و برنامه‌ها، شما در اینجایگاه می‌توانید از ایجاد بروکراسی در دستگاه‌ها جلوگیری کنید.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: با توجه به اینکه حجم بسیاری از این ملاقات‌ها بی‌حاصل است و افراد رده‌های دوم و سوم دستگاه‌ها می‌توانند تاثیر بیشتری در فرآیند رسیدگی به مراجعات داشته باشند، مدیران کل حوزه‌های وزارتی باید با برنامه‌ریزی مناسب از بروز این مشکلات جلوگیری کنند.

رئیس سازمان میراثفرهنگی تشکیل اتاق فکر در حوزه مدیران کل دستگاه‌ها را لازم دانست و تصریح کرد: با وجود مسائل و مشکلات بودجه‌ای و تحریم‌ها، مردم به دولت یازدهم امیدوار هستند، امروز پس از ۴ ماه بستر لازم برای اقدامات اجرایی فراهم شده و ما باید با تدبیر برای بهبود وضعیت عمومی کشور تلاش کنیم.

وی ارتباط و هماهنگی بین دستگاه‌ها را یکی از مهم‌ترین راهکار‌ها برای سرعت بخشیدن به اقدامات دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه موضوع گردشگری به عنوان یکی از مأموریت‌های سه‌گانه سازمان، مسئله‌ای فرابخشی است، برای برطرف کردن مشکلات و مسائل در این بخش نیازمند همکاری و مشارکت بسیاری از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها هستیم.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به لزوم ایجاد عقبه اجتماعی برای حفاظت از میراثفرهنگی کشور، گفت: دولت باید یک عقبه اجتماعی و به دنبال آن سرمایه اجتماعی را برای پیشبرد آنچه در نظر دارد با اتکاء به مردم ایجاد کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز