خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

آغاز ثبت‌نام کاروان‌های تمتع از ۱۸ بهمن ماه

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۳۴

در روزهای عادی، مرز‌ها کشش انتقال دو هزار و ۵۰۰ نفر را دارد اما در این ایام به قدری زائر در مرز‌ها بود که نیروی انتظامی مجبور شد ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر را بدون ساماندهی به عراق منتقل کند / در تلاش هستیم اولویت حج تمتع نیز به صورت پلکانی انجام شود.

ایلنا: رئیس سازمان حج و زیارت، گفت: ‌ ثبت نام حج تمتع سال آینده از ۱۸ بهمن ماه امسال آغاز می‌شود، در واقع امسال دو و نیم ماه زود‌تر این فرایند در دستور کار قرار می‌گیرد و تا پایان سال نیز تمامی کاروان‌ها بسته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " سعید اوحدی " در نشست خبری امروز با خبرنگاران با بیان اینکه آماری متعددی برای اعزام زائران به کربلا در روز اربعین منتشر می‌شود که موثق نیست، گفت: ‌ برخی از این آمار‌ها تعداد زائرین را ۷۵۰ هزار تا یک و نیم میلیون نفر اعلام کرده است، در حالی در مجموع ۴۹۰ هزار نفر در ایام برای زیارت به عراق رفته‌اند.

وی ادامه داد: از مرز مهران ۱۷۵ هزار نفر، مرز شلمچه ۱۵۰ هزار نفر‏، مرز چذابه ۱۰۰ هزار نفر و به صورت هوایی نیز ۶۵ هزار نفر برای زیارت به عراق در این ایام اعزام شدند. در سال گذشته ۲۳۰ هزار نفر مشتاق اهل بیت به عراق اعزام شدند که این تعداد در سال جاری دو برابر شده است و پیش بینی می‌کنیم برای سال آینده این تعداد افزایش یابد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه ۱۹۰ هزار نفر از زائرین از مرز مهران به کشور برگشتند، افزود: ‌در مهران ۱۸ گیت گذرنامه داریم و در مرز شلنچه ۱۰. در مرز چذابه ۴ گیت داریم و این موضوع باعثتجمع زائران در مرز شده بود و از آنجا که تعداد گیت‌های گذرنامه در کشور عراق کمتر بود و این کشور اعلام بود که ویزای آنی نیز صدور می‌کند از این رو روند اعزام زائر به کندی انجام می‌شد.

اوحدی با بیان اینکه توسط شرکت شمسا ۵۰ هزار نفر هتل، ۳ حسینیه و ۱۵ مدرسه برای اسکان زائران در کربلا و نجف پیش بینی شده بود، تاکید کرد: در روزهای عادی، مرز‌ها کشش انتقال دو هزار و ۵۰۰ نفر را دارد اما در این ایام به قدری زائر در مرز‌ها بود که نیروی انتظامی مجبور شد ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر را بدون ساماندهی به عراق منتقل کند.

وی با اشاره به مشکلات تأمین آب در مرز چزابه تصریح کرد به دلیل سامان دهی به مشکلات امسال سازمان حج و زیارت به مراسم اربعین ورود پیدا کرد پیش از این این مسائل توسط شورا تأمین استانهای ایلام وخوزستان انجام می‌شد.

۹۰ درصد از زائران اعزامی به عراق بیمه بودند

رئیس سازمان حج وزیارت با بیان اینکه ۹۰ درصد از زائران اعزامی به عراق در این ایام بیمه بودند تصریح کرد: ۱۰ درصد باقی مانده نیز توسط سازمان حج بیمه شدند و هزینه آن را سازمان پرداخت کرد تنها تعدادی از زائران که دو روز در مرز چذابه معلل بودند که تعداد آنها به چهل هزار نفر می‌رسید، بیمه نشدند که این تعداد نیز توسط سازمان بیمه شدند.

اوحدی گفت: در سال گذشته تنها در مرز، ۵ نفر تلفات داشتیم که امسال حتی یک مورد نیز نبود. امسال دو زائر در سامرا که از کاروان جدا شده بودند به شهادت رسیدند و یک خانم در مسیر نجف با خودور تصادف کرد و در انفجار مرز مهران نیز دو ایرانی صدمه دیدند که یک نفر از آن‌ها پایش قطع شد در تلاش هستیم تا دیه کسانی که جان خود را از دست داده‌اند پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه با قراردادی که با هلال احمر منعقد شد تمام زائران توسط هیئت پزشکی و خدمات درمانی استفاده کردند، گفت: پیشنهاد تشکیل ستاد دائمی اربعین در سازمان حج و زیارت مطرح شده است این ستاد ۱۱ عضو دائم داردکه در آن نیروی مقاومت بسیج و کاروان راهیان نور نیز حضور دارد

اوحدی ابراز امیدواری کرد تا از سال آینده سازماندهی حرکت از داخل شهر‌ها توسط دفا‌تر کارگزار سازمان حج زیارت انجام شود تا مشکلاتی که امسال زائرین در مرز ایران و عراق داشتند از قبیل نوع اقامت و سرویس بهداشتی تکرار نشود.

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه شرکت امید زائر با هدف توسعه زیر ساختهای خدمات رسانی به زائرینی در داخل کشور توسط سازمان حج و زایارت ایجاد خواهد شد، گفت: در تلاش هستیم با همکاری وزارت راه، استراحت‌گاه بین المللی را دایر کنیم در همین راستا دو زائر سرا به صورت حسینیه با ظرفیت ۶۰ هزار نفر در چذابه ایجادخواهیم کرد و یک زائر سرا با امکانات مناسب در مرز شملچه ساخته خواهد شد که پیش بینی می‌کنیم ساخت آن یک و نیم سال به طول بیانجامد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره حج عمره که امسال برای نخستین با در ایام صفر آغاز شد اظهار کرد: تاکنون ۵۰ هزار نفر زائر به مکه و مدینه مشرف شده‌اند، هم اکنون در روزهای اوج اعزام زائر به حج عمره هستیم که به صورت هفتگی ۲۸ هزار نفر به حج اعزام می‌شوند.

وی با بیان اینکه معدل تأخیر پرواز عمره ۱۶ دقیقه است تأکید کرد: از ۱۲۵ پرواز انجام شده این تأخیر قابل قبول است البته یادآوری می‌کنم که پرواز از فرودگاه تبریز به دلیل مشکلات جوی و نبود امکانات کافی به ارومیه منتقل یافته است اما در مجموع روزانه ۱۴ پرواز از ۲۰ ایستگاه برای حج عمره صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه آخرین پرواز حج عمره ۵ تیر ماه سال ۹۳ خواهد بود، تصریح کرد: ثبت نام اولویت‌های بعدی ۲ بهمن ماه با آگهی سازمان در روزنامه‌های کثیر الانتشار منتشر می‌شود مرحله دوم اعزام زائر به حج عمره نیز از ۸ فروردین ماه آغاز می‌شود.

اوحدی با اشاره به اینکه ۱۲ روز ذخیره ویزا داریم، در باره حج تمتع نیز گفت: ۱۰۰ درصد مسکن مورد نیاز برای حج تمتع و عمره اجاره شده است و ۱۸ میلیون دلار از این محل صرفه جویی ارزی صورت گرفته است که ۱۰ و نیم میلیون دلار آن مربوط به حج تمتع است.

اوحدی با بیان اینکه پیش آگهی ثبت نام برای حج تمتع سال آینده از ۲۹ دی ماه یعنی ۱۷ ربیع الاول آغاز می‌شود تصریح کرد: ثبت نام نیز از ۱۸ بهمن ماه امسال آغاز می‌شود، در واقع امسال دو و نیم ماه زود‌تر این فرایند در دستور کار قرار می‌گیرد و تا پایان سال نیز تمامی کاروان‌ها بسته می‌شود.

وی با بیان اینکه دارندگان فیش تا تاریخ ۲۰ دی سال ۱۳۸۴ در اولویت اعزام حج تمتع قرار دارند ادامه داد: نیمه شهریور سال ۹۳ نخستین اعزام حج تمتع آغاز می‌شود. در تلاش هستیم اولویت حج تمتع نیز به صورت پلکانی انجام شود و با توجه به اینکه ۲۰درصد نیروی انسانی و هئیت پزشکی حج کاهش یافته است از این رو پیش بینی می‌کنیم سال آینده تعداد زائرین اعزامی بیشتر شود.

اوحدی درباره قیمت تمام شده حج تمتع سال آینده پاسخ صریحی نداد و گفت فعلا با بانک ملت توافقات قطعی شده است و با بانک ملی در حال مذاکره میزان سود هستیم تا دهه فجر قیمت، قطعی و اعلام می‌شود. امیدواریم قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش نداشته باشد البته سود حاصله از ودیعه سپرده شده توسط افراد نیز در قیمت تمام شده لحاظ می‌شود.

وی با بیان اینکه سهمیه زائر اعزامی به حج تمتع برای سال ۹۳ همانند امسال ۶۴۰۰۰ نفر خواهد بود گفت: سهمیه کشور ما از امسال ۲۰ درصد کاهش یافته است، اما امیدواریم در سه سال آینده که روند توسعه مسجدالحرام در دستور کار است سهمیه ما سه برابر افزایش یابد

اوحدی از دیدار خود با وزیر جهانگردی کشور عراق در ۲۴ دی ماه خبر داد و گفت: با حضور شرکت شمسا این دیدار انجام می‌شود و قرار است آشپزخانه مرکزی کربلا افتتاح شود همچنین ۲۵ ربیع الاول نیز دیداری با معاون حج عربستان به منظور قرارداد حج تمتع خواهیم داشت.

رئیس سازمان حج و زیارت درباره فروش حج عمره به صورت آزاد به خبرنگاران توضیح داد: تاکنون تنها ۱۳۰۰ فیش به صورت آزاد فروخته شده است. با محدودیت‌هایی که ایجاد کردیم بازاری برای دلالان خرید وفرورش فیش حج نگذاشته‌ایم تا هفته گذشته این فیش‌ها به مبلغ ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروروش می‌رفت اما هم اکنون این مبلغ به یک میلیون و۸۰۰ هزار تومان رسیده است و امیدواریم که در چند روز آینده با افزایش تعداد افراد اعزامی به یک میلیون تومان نیز کاهش یابد

رئیس سازمان حج و زیارت از تمامی بانک‌ها و سازمان‌ها خواست که از قول سازمان حج و زیارت به مردم قولی مبنی بر اعزام آن‌ها به حج تمتع برای جوایزشان ندهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز