خبرگزاری کار ایران

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست:

شهرداری برای اجرای تکالیف قانونی خود راهی بیاندیشد

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۰۳

متصدی از شهرداری خواست مطابق با تکالیف قانونی خود راهی برای کنترل افزایش بی‌رویه ساخت و ساز‌ها، عمر پایین ساختمان سازی شهری، توسعه بی‌ضابطه شهر، عدم توجه به حریم شهر یا تغییر کاربری‌های گوناگون که منجر به جذب بیشتر جمعیت شهری و افزایش فشار بر منابع طبیعی و در ‌‌نهایت گسترش آلودگی‌ها به ویژه آلودگی هوا می‌شود، بیاندیشد.

ایلنا: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست از مشارکت کلیه بخش‌ها علی الخصوص شهرداری در کاهش آلودگی هوا با بهره گیری از شیوه مدیریت یکپارچه استقبال می‌کند.

به گزارش ایلنا، " سعید متصدی "، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به رویکرد مدیریت یکپارچه سازمان حفاظت محیط زیست برای حل مسائل محیط زیست، افزود: معتقدیم باید از توان، تخصص و ظرفیت‌های موجود در تمامی سازمان‌ها، ارگان‌ها و بخش‌های مختلف کشوری اعم از دولتی و خصوصی برای رسیدن به هدف حفظ محیط زیست و به ویژه مبحثکاهش آلودگی هوا بهره ببریم.

متصدی در ارتباط با مکانسیم اعمال مدیریت یکپارچه سازمان حفاظت محیط زیست در مبحثکاهش آلودگی هوا گفت: فعال سازی کارگروه‌ها و کمیته‌ها با حضور کلیه ذی نفعان و ذی مدخلان به منظور هماهنگ سازی برنامه‌های مختلف قبل از اجرا اقدامی در همین راستاست.

وی با اشاره به تشکیل کمیته ملی کاهش آلودگی هوا، همچنین تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای شهرهای تهران، اراک، شیراز، اهواز، کرج، اصفهان، تاکید کرد: از پیشنهاد و اعلام آمادگی همکاری همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به ویژه پیشنهاد همکاری مطرح شده توسط شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا استقبال می‌کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امیدوارم با جای گیری و اجرای وظایف شهرداری تهران در کنار سایر دستگاه‌های همکار بتوانیم گام‌های موثرتری در رفع آلودگی هوا در قالب مدیریت یکپارچه برداریم که البته این امر با توجه به سابقه همکاری خوب دو نهاد در برنامه جامع کاهش آلودگی هوا طی بازه زمانی سال‌های ۱۳۷۹-۱۳۸۴ مسبوق به سابقه است.

متصدی همچنین در مورد اقدامات اجرایی که شهرداری تهران می‌تواند در مبحثکاهش آلودگی هوا داشته باشد، گفت: فعالیت‌های کاهش آلودگی هوا در دو بعد صورت می‌پذیرد که در بعد ملی که مباحثی همچون بهبود کیفیت سوخت، بهبود وضعیت استانداردسازی تولید خودرو یا تغییر سوخت نیروگاه‌های مازوتی کشور مطرح است، برنامه ریزی‌ها کلان و ملی است و سازمان حفاظت محیط زیست وظایف و تکالیف قانونی خود شامل برنامه ریزی و نظارت را انجام خواهد داد؛ اما بعد دیگر مشکلات خاص هر شهر آلوده در قالب محیط زیست شهری است و شهرداری‌ها می‌توانند نقشی مهم برای رفع این نوع از آلودگی‌ها داشته باشند.

کنترل و کاهش مصرف انرژی در منابع خانگی

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مباحثتهران مصرف بی‌رویه انرژی در منابع خانگی است که به دنبال آن افزایش آلودگی هوای شهر را خواهیم داشت، افزود: کاهش مصرف انرژی منابع خانگی از طریق کنترل ساخت و ساز‌ها، همچنین هوشمندسازی موتورخانه‌ها و آموزش مردمی برای کاهش مصرف منابع مطابق مبحث۱۹ از جمله وظایف شهرداری است.

جلوگیری از ساخت و ساز‌های بی‌رویه در جهت کاهش آلودگی هوا

متصدی از شهرداری خواست مطابق با تکالیف قانونی خود راهی برای کنترل افزایش بی‌رویه ساخت و ساز‌ها، عمر پایین ساختمان سازی شهری، توسعه بی‌ضابطه شهر، عدم توجه به حریم شهر یا تغییر کاربری‌های گوناگون که منجر به جذب بیشتر جمعیت شهری و افزایش فشار بر منابع طبیعی و در ‌‌نهایت گسترش آلودگی‌ها به ویژه آلودگی هوا می‌شود، بیاندیشد و متولی یکی از مهم‌ترین مباحثریشه‌ای کاهش آلودگی هوا یعنی کاهش مصرف منابع طبیعی شود.

گسترش کمی و کیفی سیستم حمل و نقل عمومی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گسترش سیستم حمل و نقل عمومی، همچنین افزایش کیفیت این سیستم را یکی دیگر از راه کارهای موثر برای کاهش آلودگی هوا دانست و اضافه کرد: گسترش کمی بدون لحاظ کردن موارد کیفی تنها بر طرف کردن نیاز مقطعی شهر است که خود می‌تواند آلودگی هوا را هم در پی داشته باشد.

متصدی از بی‌آر تی به عنوان یکی از راه حل‌های بسیار مناسب کاهش آلودگی هوای در تهران نام برد و تصریح کرد: اگر همین اتوبوس‌ها گازسوز بود یا با استفاده از خطوط برقی فعالیت می‌کرد یا به عبارتی در راستای حرکت جهانی برای استفاده از انرژی‌ها پاک حرکت می‌کرد، قطعاً گسترش کمی و کیفی در کنار هم رخ می‌داد.

استفاده از اتوبوس‌های گازسوز فراموش شده است

وی با اعلام اینکه سوخت گاز از پاک‌ترین سوخت هاست و امروزه اروپا با وجود بهره بردن از سوخت گازوئیل استاندارد و علی رغم نیاز به واردات گاز به دلیل پاک بودن این سوخت به سمت استفاده از آن حرکت می‌کند، تاکید کرد: استفاده از اتوبوس‌های گازسوز با توجه به منابع عظیم گازی کشور، همچنین پاک بودن این سوخت باید یکی از اولویت‌های شهرداری باشد که متاسفانه به فراموشی سپرده شده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: لازم است در برنامه کاهش آلودگی هوا تدوینی شهرداری با توجه به ارائه گزارش‌های تحقیقی از سوی کمیته محیط زیست شورای شهر سوم مبنی بر نیاز به تعویض و نظارت بر ایمنی کپسول‌های گاز تاکسی‌ها و اتوبوس‌های سیستم حمل و نقل عمومی، راه کاری خاص این موضوع مقرر شود.

الزام به خروج تاکسی‌های فرسوده از سیستم حمل و نقل عمومی

متصدی با اشاره به لزوم خروج تاکسی‌های فرسوده از خطوط حمل و نقل عمومی به دلیل حجم آلایندگی بالا، تاکید کرد: با توجه به پیمایش مسیر تاکسی‌ها و آلودگی ۳۰ برابری آن‌ها در مقایسه با خودرو نو، شهرداری باید برای خروج این تاکسی‌ها از خطوط حمل و نقل عمومی، همچنین تعویض کاتالیست تاکسی‌ها برنامه‌هایی عاجل بیاندیشد.

وی با بیان اینکه عدم اجرای طرح تعویض و جایگزینی مینی بوس‌ها که برخی از آن‌ها به طور مستقیم تحت اختیار شرکت واحد هستند و برخی در خطوط تحت نظارت شهرداری فعالیت می‌کنند، ضررهای جبران ناپذیری بر کیفیت هوای تهران وارد کرده است، گفت: اجرای طرح‌های مصوب در این زمینه توسط شهرداری، گامی مهم برای کاهش آلودگی هوای تهران است.

یکپارچه سازی اطلاعات و تدوین بانک اطلاعاتی معاینه فنی

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست بحثمعاینه فنی خودرو‌ها و ایجاد مراکز مکانیزه معاینه فنی را از تعاملات مهم سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری در سال‌های ۱۳۷۹-۱۳۸۴ دانست و ابراز امیدواری کرد: گسترش مراکز، سیستم‌ها، تجهیزات و زیرساخت‌های مربوط به معاینه فنی خودرو‌ها، همچنین یکپارچه سازی اطلاعات و تهیه بانک اطلاعات معاینه فنی و انتقال این بانک اطلاعاتی به نیروی انتظامی، اولویت برنامه ریزی شهرداری در مبحثکاهش آلودگی هوا قرار گیرد.

شهرداری متولی مدیریت ترافیک

متصدی کنترل و نظارت بر محدوده‌های ترافیکی و زوج و فرد، همچنین تجهیز این محدوده‌ها به سیستم‌های الکترونیکی و هوشمند و نظارت بر توسعه، کنترل، مدیریت معابر و پارکینگ‌ها را جزئی از وظایف شهرداری به دلیل بر عهده داشتن نقش حاکمیت شهری در راستای تحقق طرح‌های کاهش آلودگی هوا دانست و خواست: شهرداری متولی مدیریت ترافیک شود.

لزوم گسترش مترو

وی ادامه داد: گسترش سیستم مترو و زیر ساخت‌های الکترونیکی که منجر به کاهش تردد‌ها و سفرهای شهری می‌شود از دیگر وظایف شهرداری است که با استراتژی ایجاد شهر الکترونیک نیز همخوانی دارد.

نصب فیلترهای حذف دوده در اتوبوس‌ها

متصدی نصب فیلترهای حذف دوده در اتوبوس‌ها را از اقدامات خوب شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوا دانست و خواستار تداوم اجرای آن شد.

گسترش و به روز رسانی شبکه پایش آلودگی هوا

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به فعالیت‌های پایش آلودگی هوا و صوت در شهرداری تهران که اثر مهمی در برنامه ریزی‌ها و تصمیم سازی‌های مرتبط دارد، ابراز امیدواری کرد: با گسترش و به روز رسانی این شبکه پایش که یکی از کامل‌ترین شبکه‌های پایش کشور است، پیش بینی آلودگی هوا برای بازه زمانی هفتگی می‌سر شود.

وی ادامه داد: همکاری موثر با شهرداری تهران در سه جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران و جلسه ملی کاهش آلودگی هوا با حضور دکتر معصومه ابتکار، همچنین جلسات دوجانبه سازمان حفاظت محیط زیست و بدنه شهرداری تهران و تلاش شورای شهر برای اجرای مدیریت یکپارچه شهری نویدبخش ادامه این روند در مسیر باقی مانده است.

پیوست زیست محیطی پروژه‌های کلان شهری کمک موثری برای کاهش آلایندگی است

متصدی با تاکید بر مصوبه مهم شورای شهر سوم مبنی بر لزوم رعایت الزامات و ارزیابی‌های زیست محیطی در طرح و پروژه‌های شهری، گفت: پیوست زیست محیطی پروژه‌های کلان شهری کمک موثری برای کاهش آلایندگی‌های طرح‌های شهری است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ارزیابی حرکت شهرداری برای توسعه همراه با حفظ محیط زیست را دارای نقاط مثبت و منفی دانست و تصریح کرد: بازه زمانی ۱۳۷۹-۱۳۸۴ که منجر به موفقیت طرح معاینه فنی خودرو‌ها، همکاری برای رفع نقاط کور ترافیکی شد از جمله نکات مثبت و برخی تخریب‌های زیست محیطی از جمله نکات منفی است.

وی ابراز امیدواری کرد: با نگاه و تفکر جدید شهرداری برای کاهش آلاینده‌های زیست محیطی شاهد موفقیت‌های بزرگی باشیم.

کمیته محیط زیست بستر مناسب نظارت بر اجرای الزامات زیست محیطی در طرح‌های شهری

متصدی کمیته محیط زیست شورای شهر تهران که در شورای سوم پایه گذاری شد از بسترهای مناسب نظارت بر اجرای الزامات و ارزیابی‌های زیست محیطی در طرح‌های شهری دانست و اضافه کرد: قطعاً این کمیته بازوی قوی شهرداری تهران برای موفقیت در رعایت الزامات زیست محیطی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز