خبرگزاری کار ایران

یک اقتصاد‌دان خواستار شد؛

وضع عوارض زیست محیطی برای خودرو‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۶۹۸

تاکنون بحران محیط زیست از زاویه‌های مختلفی بررسی شد اما تاکنون از زاویه اقتصادی به آن پرداخته نشده و شاید بسیار کم به این مقوله توجه شده است که باید جدی‌تر به آن نگاه کرد.

ایلنا: یک اقتصاد‌دان در همایش میثاق جامعه مدنی با مسوولان برای آسمان آبی گفت: برای اینکه محیط زیست سالمی داشته باشیم باید برای خودروهایی که روانه مکان‌هایی مانند شمال کشور می‌شوند عوارض زیست محیطی وضع شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " علی میرزاخانی " در این همایش که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، اظهار داشت: در هیچ جای دنیا کشوری مانند ایران نیست که مردم آن به راحتی و رایگان از مواهب طبیعی استفاده کند.

وی افزود: در کشور ما استفاده از این مواهب زیست محیطی نه تنها هزینه‌ای به همراه ندارد بلکه برای برخی افراد سود آوری هم دارد در حالی که با یک برنامه ریزی اصولی می‌توان مشکلات و چالش‌های زیست محیطی کشور را برطرف کرد.

وی تاکید کرد: محیط زیست اموال مشاء مردم است به همین دلیل استفاده ازآن باید خط قرمزهایی داشته باشد درغیر این صورت در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت.

این اقتصاد‌دان گفت: تاکنون بحران محیط زیست از زاویه‌های مختلفی بررسی شد اما تاکنون از زاویه اقتصادی به آن پرداخته نشده و شاید بسیار کم به این مقوله توجه شده است که باید جدی‌تر به آن نگاه کرد.

وی با بیان اینکه سوال این است که آیا علم اقتصاد به مقوله محیط زیست بی‌اعتناست، افزود: برخی اقتصاد دانان معتقدند برای رسیدن به توسعه می‌توان هر گونه فشاری را به محیط زیست وارد کرد در حالی که این نظریه صحیح نیست زیرا تحمیل به محیط زیست کار درستی نیست و در مدت زمان مشخصی از بین خواهد رفت.

وی تاکید کرد: متاسفانه برخی مسوولان و متولیان امور نگاه درستی به محیط زیست ندارند و به حفظ آن بی‌توجه هستند، اگر خط قرمز وجود نداشته باشد تجاوز به محیط زیست امری طبیعی است که این نگاه باید تغییر کند.

در ادامه علی معماریان دامپزشک و فعال عرصه محیط زیست گفت: تمام حیوانات حق حیات دارند و انسان نباید آن‌ها را از این حق محروم کند. افرادی که به گوزن زرد ایرانی در پارک پریسان شلیک کردند بدون شک به کار خود اگاه بودند زیرا گونه‌ای را هدف قرار دادند که جزو گونه‌های در خطر انقراض است.

وی تاکید کرد: امروزه حیات وحش و محیط زیست کشور بسیار آسیب پذیر شده از این رو هرگونه غفلت و کوتاهی درنحوه استفاده و یا حفاظت از آن نتایج جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.

این دامپزشک تصریح کرد: بسیاری از شکارهایی که انجام می‌شود برای استفاده از پوست حیوان شکار شده نیست بلکه گله دار برای حفاظت از گله‌اش و یا روستایی برای دور نگه داشتن خطر از خانواده‌اش اقدام به شلیک می‌کند که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد تا راه حلی برای آن پیدا کنند.

همایش میثاق جامعه مدنی با مسوولان برای آسمانی آبی با حضور معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست، معاونان وزارت نیرو، نفت و صنعت معدن تجارت و جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه محیط زیست عصر روز شنبه در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز