خبرگزاری کار ایران

در حاشیه اعطای جایزه بنیاد جهانی انرژی به دکتر معصومه ابتکار؛

جایزه بنیاد جهانی انرژی چیست و ولفگانگ نیومن کیست؟

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۹۰۷

در سال ۱۹۹۹، ولفگانگ نیومن به عنوان فرد پیشگام در امر انرژی، جایزه بین المللی(Globe Energy Award) برای حفظ انرژی و توسعه پایدار در جهان راه اندازی کرد.

ایلنا: جوایز جهانی انرژی(یا جوایز جهانی برای توسعه پایدار) توسط بنیاد جهانی انرژی به طور سالانه اعطا می‌شود. هدف از این کار به رسمیت شناختن پروژه‌هایی است که «استفاده دقیق و مقرون به صرفه از منابع و به کارگیری منابع انرژی جایگزین» را ارائه داده‌اند. برندگان این جوایز در یکی از مقوله‌های زمین، آتش، آب، هوا و جوانان، توسط پنلی از اعضای سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد، بانک جهانی و شورای انرژی‌های تجدید پذیر اروپا انتخاب می‌شوند.

مبتکر این جوایز ولفگانگ نویمان، مهندس اتریشی و طرفدار محیط زیست است. همچنین ریاست هیات داوران جایزه جهانی انرژی را خانم مانکا گاندی عضو فعلی پارلمان و وزیر سابق هند در حوزه محیط زیست بر عهده د ارد.

هدف از جایزه جهانی انرژی، ایجاد آگاهی لازم در خصوص ارائه راه حل‌هایی برای رفع مشکلات زیست محیطی بوده و نشان دهنده این موضوع است که هر یک از ما می‌تواند نقش مثبتی را ایفا کند. از برندگان پروژه‌های ملی و بین المللی جهانی انرژی، در مراسم جشن افتخار و در رسانه‌ها و در تلویزیون قدردانی می‌شود. جوایز در مقیاس بزرگ نیز در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، در سالن عمومی پارلمان اروپا در بروکسل با حمایت از افراد برجسته از سراسر جهان برگزار شد. مراسم جشن جهانی انرژی در سال ۲۰۰۹، به نشست غیررسمی وزیران محیط زیست اتحادیه اروپا در پراگ اختصاص یافت. مراسم جشن جهانی انرژی با همراهی UNEPدر سال ۲۰۱۰ به بزرگداشت روز جهانی محیط زیست سازمان ملل متحد در شهر کیگالی / رواندا اختصاص یافت. مراسم جشن جهانی انرژی در سال ۲۰۱۱ با مشارکت بیش از ۱۰۰۰ نفر از ۱۱۰ کشور برگزار شد.

این بنیاد تاکنون به سه شخصیت بین المللی نیز به عنوان اشخاص حقیقی جایزه اعطا کرده است که سومین آنان دکتر معصومه ابتکار است. نفرات اول و دوم به ترتیب آقای میخائیل گورباچف و آرنولد شوایتزینگر به خاطر فعالیت‌های گسترده زیست محیطی و افرادی که صدایشان در جهان شنیده می‌شود، بوده است. همچنین از شخصیت‌هایی مانند دبیر کل سابق سازمان ملل آقای کوفی عنان، رئیس کمیسیون پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا برای ارائه خدماتشان در بحثانرژی جهانی قدردانی شده است.

ولفگانگ نیومن کیست؟

نام بنیاد جهانی انرژی، ارتباط جدایی ناپذیری با نام مهندس و فعال محیط زیستی اتریشی ولفگانگ نیومن دارد(Wolfgang Neumann، energy globe foundation) که طی۲۵ سال گذشته، به عنوان فردی خستگی ناپذیر در ایجاد آگاهی بیشتر برای بهره وری انرژی شناخته شده است. در ربع قرن اخیر، نیومن با موفقیت طرح‌ها، اقدامات و مبارزات ملی متعددی را در ارتباط با انرژی اجرا کرده است، اما با جایزه جهانی انرژی گلوب برای توسعه پایدار که در سال ۱۹۹۹ طراحی شد، وی به موفقیت بزرگی در جهان دست یافت.

اما زندگی او اینک معروف به زندگی برای انرژی است. در سال ۱۹۸۵ ولفگانگ نیومن با راه اندازی نمایشگاه EXPO Energy Energiesparmesse برای بهره وری انرژی آغاز به کار کرد. این رویداد سه روزه موفق‌ترین در نوع خود در اروپای مرکزی بوده و بیش از ۱۰۰.۰۰۰ بازدید کننده در هر سال دارد. نیومن طی ده سال از ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مدیرعاملی Gmundner Elektrizitätsgesellschaft را بر عهده داشت. همچنین با پیشنهاد یکی از استان‌های فدرال اتریش، ولفگانگ نیومن سازماندهی نمایشگاه Energiesparverband را بر عهده گرفته و تا اواخر سال ۲۰۰۲ در این سمت باقی ماند.

ولفگانگ نیومن در سال ۱۹۹۲ موضوع صرفه جویی در روز جهانی انرژی را اعلام و برای اولین بار، موضوع استفاده از انرژی‌های جایگزین از طریق ارتباط ماهواره‌ای را با کار‌شناسان و نخبگان درمیان گذاشت. وی سپس از طرف کمیسیون اروپا، مرکز مشاوره انرژی را در اسلواکی تاسیس کرد. همچنین به ابتکار یکی از استان‌های اتریش، نیومن طراحی و سازماندهی یک مرکز مشاوره انرژی در Budweis را عهده دار و مدیر عامل آن شد.

در سال ۱۹۹۹، ولفگانگ نیومن به عنوان فرد پیشگام در امر انرژی، جایزه بین المللی(Globe Energy Award) برای حفظ انرژی و توسعه پایدار در جهان راه اندازی کرد. هزاران نفر تاکنون از بیش از ۱۰۰ کشور جهان پروژه‌های خود را برای دریافت اینجایزه که از برجسته‌ترین جوایز محیط زیستی است ارسال کرده‌اند.

در سال ۲۰۰۸ پورتال جهانی انرژی با هدف بهره وری انرژی ایجاد شد. این پورتال دایره وسیعی از اطلاعات و خدمات در حوزه انرژی برای مصرف کنندگان، تجار و کار‌شناسان ایجاد کرده که در کشورهای آلمان، انگلستان و چک قابل دسترسی بوده و در آینده نزدیک به زبان‌های مختلف در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این پورتال خدمات عملی و رایگانی در خصوص مصرف بهینه انرژی ارائه می‌کند. مانند اینکه کاربران می‌توانند به صورت مجازی فضای مسکونی خود را بازسازی کرده و سپس کارایی سیستم را آزمایش کرده و مقرون به صرفه‌ترین راهکار‌ها را در مورد مصرف انرژی به کار گیرند. این پورتال خدمات دیگری از قبیل محاسبه گر هزینه‌ها و اطلاعات تاجران، مشاورین در حوزه انرژی و اندیکس‌های انرژی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همزمان با پورتال، شبکه جهانی انرژی نیز تأسیس شد و همچنین ولفگانگ نیومن بنیاد جهانی انرژی را در قالب یک سازمان غیردولتی ایجاد کرد تا بتواند فعالیت‌های جهانی انرژی را برای مصرف بهینه سازماندهی کند. رویدادهای دیگری نظیر پورتال، نمایشگاه، کنفرانس‌های علمی و شبکه تلویزیونی جهانی انرژی نیز تحت چ‌تر این بنیاد در حال فعالیت هستند.

در سال ۲۰۱۰ ولفگانگ نیومن طرح کمیته جهانی مصرف بهینه انرژی را به صورت آنلاین برای مجامع و افراد با تاکید بر بحثبهره وری انرژی و خودکفائی طراحی کرد. این طرح با همکاری انجمن اتریشی شهرداری‌ها به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

در سال ۲۰۱۱ ولفگانگ نیومن موفق به کسب یکی از معتبر‌ترین جوایز اتحادیه اروپا با عنوان جایزه شهروندان اروپایی، به خاطر تلاش‌هایش برای درک متقابل بین مردم و اعضای اتحادیه اروپا شد.

در سال ۲۰۱۲ / ۲۰۱۳ او فعالیت جدیدی را با عنوان چراغ‌های خورشیدی به عنوان پروژه پایلوت در دهکده چانا کلید زد. ۷۰ پایه خورشیدی در این دهکده نصب شد. در نوامبر ۲۰۱۳ دومین دهکده چانا به این سیستم مجهز شد. هدف، در اولین فاز تجهیز تمامی دهکده‌ها به چراغ‌های خورشیدی و سپس تمامی ایالت‌های افریقایی به این سیستم است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز