خبرگزاری کار ایران

بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم ایران درگیر پدیده ریزگرد هستند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۵۵۸

بنا بر آمارهای ارایه شده در دو دهه گذشته، نزدیک به ۱۰ درصد از ایرانیان به نحوی در بلایای طبیعی و حوادثکشته شده‌اند یا خسارت دیده‌اند که این درصد معادل عددی حدود هفت تا هشت میلیون نفر است.

ایلنا: عضو کار گروه راهبردی HSE ملی(ایمنی، محیط زیست و بهداشت) گفت: بیش از ۲۰ میلیون نفر در ۲۳ استان کشور درگیر پدیده ریزگرد هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، " حمید سرخیل " روز جمعه در کارگاه آموزشی مدیریت بحران محیط زیست در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست اظهار داشت: فعالیت‌های مختلف انسانی و بروز مشکلات ناشی از آن منجر به پدید آمدن آلودگی‌های زیست محیطی و تخریب منابع طبیعی شده است که شتاب آن در کشورهای در حال توسعه بیشتر است.

وی اظهار داشت: ایران در میان کشورهای حادثه خیز جهان رتبه پنجم تا دهم را داراست و تاکنون ۴۰ گونه حادثه در دنیا شناخته شده که ۳۱ نوع آن در ایران رخ داده است.

وی گفت: بنا بر آمارهای ارایه شده در دو دهه گذشته، نزدیک به ۱۰ درصد از ایرانیان به نحوی در بلایای طبیعی و حوادثکشته شده‌اند یا خسارت دیده‌اند که این درصد معادل عددی حدود هفت تا هشت میلیون نفر است.

وی اظهار داشت: دخالت بیش از حد انسان در طبیعت موجب از بین رفتن زیستگاه‌های طبیعی و حوزه‌های آبی شده است که این حوزه‌ها اکنون به منابع ریزگرد تبدیل شده‌اند.

عضو هیات علمی دانشگاه محیط زیست تاکید کرد: بحران زیست محیطی واقعی در دنیا ناشی از فقر جهانی و رشد جمعیت است که باید با برنامه ریزی تعادلی بین رشد اقتصادی و رفاه طلبی مردم ایجاد شود.

وی ادامه داد: بحران‌های زیست محیطی عواقبی همچون تغییرات آب و هوا، تامین غذا، مشکلات بخش کشاورزی، نابود شدن جنگل‌ها، ماهیگیری‌های بی‌رویه، مصرف بیش ار حد سوخت‌های فسیلی، کاهش کیفیت آن و نابود شدن گونه‌های گیاهی و حیوانی را به دنبال دارد.

خشک شدن دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین بحران زیست محیطی ایران و منطقه

سرخیل ادامه داد: در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه، سونامی نمک در منطقه شمال غرب کشور ایجاد می‌شود که این امر ضمن نابودی زمین‌های کشاورزی منطقه، آلودگی هوا و مسمومیت ساکنان منطقه را نیز به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عامل خشک شدن دریاچه ارومیه، مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و عدم مدیریت منابع آب است.

سرخیل به راهکارهای مدیریت بحران‌های زیست محیطی اشاره کرد و گفت: ایجاد دفا‌تر مطالعاتی ملی – منطقه‌ای، تهیه بانک اطلاعاتی، استفاده از سیستم هشدار دهنده خطر، آگاهی افکار عمومی و تهیه روش‌های سالم سازی از جمله این راهکار‌ها است.

وی با بیان اینکه این راهکار‌ها به صورت مطلوب در کشور وجود ندارد تاکید کرد: باید یک کارگ روه ملی راهبردی مدیریت بحران زیست محیطی در کشور تشکیل شود تا استراتژی مناسب و جامعی برای برخورد با بحران‌ها در کشور شکل گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز