خبرگزاری کار ایران

با موافقت دولت؛

نحوه هزینه کرد وجوه حاصل از حق التولیه و حق النظاره اماکن مذهبی و موقوفه تعیین شد

کد خبر : ۱۵۲۴۳۶

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره(۱) ماده(۵) و ماده(۱۲) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه - مصوب ۱۳۶۳ -، آیین نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق التولیه و حق النظاره و جدول میزان حق الزحمه امین یا هیئت امنای اماکن مذهبی در سال ۱۳۹۲ را تصویب کرد.

ایلنا: با تصویب هئیت وزیران، آیین نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق التولیه و حق النظاره و جدول میزان حق الزحمه امین یا هیئت امنای اماکن مذهبی و موقوفه در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد تبصره(۱) ماده(۵) و ماده(۱۲) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان حج و اوقاف و امور خیریه - مصوب ۱۳۶۳ -، آیین نامه چگونگی هزینه وجوه حاصل از حق التولیه و حق النظاره و جدول میزان حق الزحمه امین یا هیئت امنای اماکن مذهبی در سال ۱۳۹۲ را تصویب کرد.

بر این اساس، سازمان اوقاف و امور خیریه مجاز است وجوهی را که از محل حق التولیه و حق النظاره دریافت می کند، در سال ۱۳۹۲ راساً هزینه کند.

درآمد

مانده اعتبار مصرف نشده وصولی(حق التولیه و حق النظاره) در ابتدای سال مالی ۱۳۹۲ مبلغ نهصد و سی و شش میلیون ریال، پیش بینی وصول حق التولیه از موقوفات متصرفی در سال ۱۳۹۲، مبلغ دویست و پنجاه و هشت میلیارد ریال، پیش بینی حق التولیه یا اجرت المثل سال ۱۳۹۲ سازمان اوقاف و امور خیریه در تولیت اماکن مذهبی، مبلغ یکصد و چهل و پنج میلیارد ریال، پیش بینی وصول حق النظاره از موقوفات غیر متصرفی در سال ۱۳۹۲، مبلغ بیست و شش میلیارد ریال و جمع پیش بینی درآمد مبلغ چهار صد و سه میلیارد و نهصد و سی و شش میلیون ریال است.

هزینه

تبلیغ و نشر معارف اسلامی، مبلغ یکصد و هفتاد و یک میلیارد ریال، حفظ عین و منافع، شناسایی و احیاء و حفظ و اداره امور موقوفات و رقبات کشور، مبلغ یکصد و یازده میلیارد ریال، راهبری، حمایت و نظارت و اداره بقاع و اماکن مذهبی و کمک به بازسازی و تکمیل آنها به مبلغ یکصد و نه میلیارد ریال، حق الزحمه هیئت های امنای موقوفات و بقاع، حق النظاره نظار موقوفات و حفظ و اداره سازمان، مبلغ دوازده میلیارد و نهصد و سی و شش میلیون ریال و جمع کل هزینه مبلغ چهار صد و سه میلیارد و نهصد و سی و شش میلیون ریال است.

بر اساس این مصوبه، چنانچه میزان وصولی درآمد، بیش از درآمد پیش بینی شده در بخش مانده اعتبار مصرف نشده وصولی(حق التولیه و حق النظاره) باشد، سازمان اوقاف و امور خیریه می تواند مبلغ مازاده را از خزانه دریافت و با صلاحدید نماینده ولی فقیه و ریاست سازمان و تایید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای تبلیغ و نشر معارف اسلامی، حفظ عین و منافع، شناسایی و احیاء و حفظ و اداره امور موقوفات و رقبات کشور و برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه هزینه کند.

بر این اساس، تبلیغ و نشر معارف اسلامی، شامل فعالیتهایی است که برای کمک به ترویج و تعظیم شعائر اسلامی و آموزش قرآن مجید، تربیت قاری و حافظ قرآن کریم، چاپ و اهدای قرآن کریم، چاپ و نشر محصولات فرهنگی و سلسه مباحثدانشگاهی برای بقاع متبرکه، راه اندازی و تجهیز و تقویت مراکز فرهنگی قرآنی بقاع متبرکه، انتخاب و اعزام قاریان و داوران به مسابقات کشوری و بین المللی قرآن کریم، کمک به برگزاری مسابقات قرآنی کشوری و استانی، چاپ و نشر، ترویج و تبلیغ سنت حسنه وقف، تجهیز کتابخانه، اعزام مبلف مذهبی سالانه به بقاع متبرکه و اقصی نقاط کشور(با اولویت مناطق محروم) صورت می گیرد.

جدول شاخص ها و میزان حق الزحمه امین یا هیئت امنای اماکن مذهبی

بر اساس مصوبه دولت، مانده درآمد سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان سال به درامد سال بعد منتقل و منظور خواهد شد. و سال مالی این سازمان از اول فروردین ماه تا پایان اسفندماه است.

این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز