خبرگزاری کار ایران

معاون میراثفرهنگی خبر داد:

شهرداری تهران درباره افزایش ارتفاع مجتمع دلگشا پاسخگو باشد

کد خبر : ۱۵۸۰۸۶

«ثبت میراثطبیعی در فهرست یونسکو نیز در دستور کار داریم. تلاش ما این است که طلسم میراثجهانی و طبیعی شکسته شود و حداقل یک اثر را ثبت کنیم.»

معاون میراثفرهنگی کشور درباره ساخت مجتمع تجاری سرای دلگشا در بازار تهران‏، گفت: ‌ اگر بیش از این مرتفع‌سازی در این مجتمع انجام شود میراثجهانی تهران دچار مشکل می‌شود و مدیریت شهری باید پاسخگوی تعهداتش باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ‏ محمد حسن طالبیان امروز در نشستی با خبرنگاران با اشاره به رای دادگاه فدرال شیکاگو اظهار کرد: با این رای الواح گلی به کشورمان بازگردانده می شود البته اگر این اتفاق رخ نمی‌داد مانع از ارتباطات فرهنگی می‌شد.

وی از برگزاری کارگروه میراثناملموس خبر داد و گفت: اواخر سال گذشته این کارگروه تشکیل شد چرا که پش از این مصوبه آن را داشتیم ولی هیچ وقت برگزار نمی‌شد. با این حال کار‌شناسان خبره‌ای توسط دستگاههای عضو آن به ما معرفی شده است.

معاون میراثفرهنگی کشور با بیان اینکه به دلیل سهمیه محدود باید آثار به صورت مشترک به ثبت برسد، درباره ثبت بادگیرهای ایران، گفت: برای ارسال پرونده ثبت جهانی فنآوری بادگیرهای ایران به یونسکو، تنها ده روز فرصت داشتیم که بالاخره روز دهم فروردین ماه این کار انجام شد و منتظر ماندیم تا اعلام وصول شود.

وی از تشکیل کارگروه میراثتاملموس خبر داد و گفت: ‌ ایجاد دادگاههای قضاوت ویژه میراثفرهنگی در دستور کار است و باید بتوانیم این دادگاه‌ها را در استان‌ها نیز ایجاد کنیم.

طالبیان درباره ثبت جهانی شهر سوخته اعلام کرد: این پرونده ایراداتی دارد مانند پایه‌های برق و یا جاده نزدیک به آنکه با مسولان استان در این باره صحبت شده است.

وی درباره ناپدید شدن بسیاری از اسناد و مدارک باستان‌شناسی در جریان انتقال معاونت میراثفرهنگی به شیراز گفت: من هم از این موضوع بسیار متاثر شدم و در موردی به این اسناد و مدارک نیاز جدی داشتم و متاسفانه عمق ماجرا برایم آن موقع مسجل شد.

معاون میراثفرهنگی درباره باغ دولت آباد یزد تصریح کرد: متاسفانه مدیریت مکان‌هایی که مالکیت آن‌ها در اختیار سازمان میراثفرهنگی نیست، بسیار مشکل است و گاهی در این نوع مکان‌ها خدماتی به مردم داده می‌شود که درشان آن بنا و بازدیدکنندگانش نیست.

وی در ادامه گفت: ‌ مالک مجتمع تجاری دلگشا تا کنون بر اساس حریم مصوب ساختمان سازی کرده است، اگر از این ارتفاع بیشتر شود، برخلاف طرح مصوب و طرح تفصیلی است

همچنین در این جلسه کارگر مدیرکل امور موزه های سازمان میراثبا بیان اینکه موزه ها در طی هشت دهه حیات خود هنوز برنامه مدون برای جاری شدن در زندگی نداشته است، افزود: تاکنون ۱۰۰ درصد اعتبارات موزه ها تخصیص یافته است اما به دلیل کار تخصصی موزه ها به بودجه بیش از این نیازمندیم.

وی ادامه داد: ‌ بسیاری از پروژه‌های بزرگ‏، منطقه‌ای و استانی موره ها به دلیل نبود امکانات مالی متوقف مانده است امیدواریم با بودجه در آینده نزدیک ماهیت جدیدی برای موزه ها تعریف شود.

فرهاد عزیزی نیز در این نشست با بیان اینکه بیشترین مشکل پایگاه‎های میراثجهانی وضعیت اعتباری آن‌ها است، تاکید کرد: ‌ اولویت برنامه دفتر امور پایگاه‌ها ساماندهی وضعیت مالی آنهاست. به تازگی نیز رئیس سازمان میراثفرهنگی بحثهیئت امنایی شدن این پایگاه‎‌ها را در دستور بررسی دارد بنابراین احیای شورا‌ها از لحاظ فکری و حمایت از پایگاه‎‌ها در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه اوایل بهمن‎ سال ۹۲ سه کشور دیگر به پرونده نوروز الحاق شدند، گفت: ‌ امسال هشتادمین سال ثبت آثار تاریخی است و روز هشتم بهمن ماه ۹۳ سالگرد نخستین سفر ثبت شده در فهرست میراثملی است. ثبت هر اثر تاریخی در فهرست میراثملی باعثجاودانه شدن آن می‌شود. طبیعی است که امسال برنامه‎های ویژه‎ای برای این سالگرد داشته باشیم. شاید جشن ملی برگزار شود و یا تمبر یادبودی به چاپ رسد.

به گفته مدیر کل امور پایگاه‎های میراثجهانی بیش از ۳۶ هزار اثر غیر منقول ثبت شده است، اما تنها یک اثر منقول به ثبت رسیده که آن‎هم قرآنی به خط کوفی بوده است. از سوی دیگر ثبت میراثطبیعی در فهرست یونسکو نیز در دستور کار داریم. تلاش ما این است که طلسم میراثجهانی و طبیعی شکسته شود و حداقل یک اثر را ثبت کنیم.

همچنین سیاوش صابری مدیر دفتر بنا‌ها و محوطه‎های تاریخی بیان کرد: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای اداره محوطه‎‌ها، بنا‌ها و بافت‎های تاریخی مصوب شده است که ۳۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده و معادل ده میلیارد تومان می‌‎شود.

وی ادامه داد: این رقم برای سال ۹۳ به پنجاه میلیارد تومان افزایش پیدا می‌‎کند. البته میراثجهانی ۱۸ میلیارد تومان اعتبار آن را تامین می‌کند. همچنین ۳۱ هزار اثر ثبتی داریم که اگر اعتبار اختصاص داده شده را بین آن‌ها تقسیم کنیم رقم ناچیزی خواهد شد. از سوی دیگر اگر قرار باشد، در برخی از بنا‌ها به عنوان مثال صدمیلیون تومان هزینه شود باید از اعتبار بناهای دیگر کم کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز