خبرگزاری کار ایران

دیدگاه جمال میرصادقی درباره سفرنامه‌نویسی:

سفرنامه‌نویسی به ویژگی‌های جذاب نوین احتیاج دارد

asdasd
کد خبر : ۱۵۹۰۷۰

سفرنامه در کشورهای دیگر همچنان با استقبال خوانندگان مواجه است و خواستار دارد اما در کشور ما که یک مقدار گرفتاری‌های عمومی زیاد است و مردم بیشتر دنبال معیشت زندگی هستند.

جمال میرصادقی می‌گوید: سفرنامه‌نویسی به ویژگی‌های جذاب نوین احتیاج دارد.

به گزارش ایلنا‎؛ به اعتقاد این نویسنده پیشکسوت، اگرچه شرایط زندگی، امکانات سفر و جریان‌ چرخه‌ اطلاعات در جهان باعثشده که سفرنامه‌نویسی همانند گذشته در میان اهالی فرهنگ و قلم رواج نداشته باشد اما با لحاظ کردن ویژگی‌های جدید برای این گونه‌ ادبی می‌توان کارکردهای جدید و جذابی را به آن افزود.

میرصادقی در رابطه با ویژگی سفرنامه‌نویسی و جذابیت‌های آن در گذشته اظهار کرد: آنچه مشخص است سفرنامه کنجکاوی مردم را برآورده می‌کند. در گذشته نیز به همین صورت بوده زیرا بی‌خبری ملت‌ها از ساکنان سایر سرزمین‌ها باعثمی‌شد که مردم به مطالعه این گونه‌ ادبی روبیاورند؛ به این ترتیب سفرنامه که به واسطه سفرهای فردی به شهرها و کشورها نوشته می‌شد بسیار مورد استقبال بود.

او در ادامه افزود: نکته بعدی این‌ است که مردم سعی داشتند با اطلاع از زندگی و آداب و رسوم یکدیگر، زندگی بهتری را در پیش بگیرند و در واقع به تعالی دست یابند، بنابراین اطلاع پیدا کردن در مورد جغرافیاهای مختلف و سبک زندگی مردم در شهرها و کشورهای دیگر از اهمیت زیادی برخوردار بود.

این نویسنده با اشاره به دستاوردهای جدید بشر در حوزه‌ تکنولوژی و رسانه‌ها و شبکه‌های اطلاع‌رسانی جهانی گفت: در گذر زمان و با گسترش رسانه‌های ارتباط جمعی و ظهور اینترنت، این اشتیاق در خوانندگان کم و کمتر شد، تا جایی که امروز خوانندگان گرایش چندانی به مطالعه‌ سفرنامه‌ها ندارند زیرا می‌توانند به راحتی اطلاعات مورد نیازشان را از اینترنت کسب کنند.

او در پاسخ به این‌که با این وجود آیا سفرنامه‌نویسی می‌تواند همچون گذشته مورد استقبال مردم قرار گیرد گفت: به زعم من اگر سفرنامه‌نویسی در شرایط فعلی همراه با جنبه‌های دیگری مانند ذکر خصوصیات روحی مردم و مسائل ویژه و استثنایی کشورهای دیگر ارائه شود با استقبال روبه‌رو خواهد بود. به این ترتیب، سفرنامه حکم زندگینامه‌ متحرکی را می‌یابد که قادر است اطلاعات متفاوتی را در اختیار خوانندگانش قرار دهد.

میرصادقی که با روابط عمومی سومین جشنواره سفرنامه‌نگاری ناصرخسرو قبادیانی گفت‌وگو می‌کرد اظهار کرد: سفرنامه در کشورهای دیگر همچنان با استقبال خوانندگان مواجه است و خواستار دارد اما در کشور ما که یک مقدار گرفتاری‌های عمومی زیاد است و مردم بیشتر دنبال معیشت زندگی هستند، این کنجکاوی درباره کشورهای دیگر چندان وجود ندارد و اگر خوانندگانی مایل به کسب این اطلاعات باشند، به اینترنت بسنده می‌کنند.

سومین جشنواره سفرنامه نگاری ناصرخسرو در خردادماه در بخش‌های مختلف عکس، فیلم، سفرنامه‌ مکتوب، سفرنامه‌ صوتی و سفرنامه‌ مجازی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز