خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

تولید روزانه ۱۱ هزار تن زباله در استان‌های شمالی کشور طی ایام نوروز

کد خبر : ۱۵۹۲۳۲

در ایام نوروز بیشترین نرخ آلودگی سواحل و جاده‌ها و زیستگاه‌ها مربوط به مازنداران بود که البته با وجود اینکه بیشترین مسافرین به سمت این استان می‌آیند بایستی اقدامات بیشتر و مثمر ثمر تری انجام شود / نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد زباله کمتری در نوار ساحلی و جاده‌ها استان گیلان ریخته شده است.

تعطیلات نوروزی به پایان که می‌رسد و مسافرین که به شهر و دیار خود باز‌ می‌گردند، دردسر‌ها در استان‌ها و مناطق گردشگر پذیر آغاز می‌شود.

موج سفرهای نوروزی با خود موجی از تخریبات زیست محیطی را به دنبال دارد و این داستان تکراری هر ساله است. تخریب‌ها و الودگی‌های زیست محیطی به ویژه در استانهای شمالی بیشتر از سایر مناطق ظهور پیدا می‌کند و در این میان مهم‌ترین معضل زباله است.

" محمد درویش " مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست در مورد میزان تولید زباله در استان‌های ساحلی شمال کشور به ایلنا می‌گوید: روزانه در استان گلستان۱۰۰۰ تن، در گیلان ۲ هزار تن و در مازنداران ۲۵۰۰ تن زباله تولید می‌شود که این آمار در ایام نوروزی ۲ برابر می‌شود.

وی با بیان اینکه زباله یکی از معضلات اصلی استانهای شمالی است خاطر نشان می‌کند: برای مقابله با این مشکلات، جلوگیری از ریختن زباله و آموزش فرهنگ و رفتار زیست محیطی به گردشگران، طرحی با عنوان «مسیر سبز، ساحل پاک» امسال به اجرا در آمد که در ۶ استان البرز، تهران، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران اجرایی شد.

وی توضیح داد: در این طرح که با همکاری استانداری‌ها، ادارات کل‌ محیط زیست و تشکل‌های مردم نهاد انجام شد با انجام اقداماتی مانند آموزش چهره به چهره، پخش تراکت و انجام کارهای تبلیغی سعی شد تا آموزش رفتارهای صحیح زیست محیطی به گردشگران در دستور کار قرار گیرد.

وی استان گیلان را «پیش رو» در اجرای این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: این استان با اجرا «گشت ویژه مسیر سبز - ساحل پاک» اقدامات پیشگیرانه خوبی را انجام داد. همچنین کارهای نمادین خوبی نیز انجام شد و NGO‌ها نقش موثری داشتند، برای مثال کیسه‌های زباله از سنگ پر شد و در کنار جاده‌های گذاشته شد تا همگان متوجه این موضوع باشد که زباله‌ها باید در پلاستیک در بسته قرار گیرد.

وی در مورد ارزیابی اقدامات سایر استان‌ها نیز گفت: استان البرز نیز از ابزارهای آموزشی به خوبی استفاده کرد. در استان تهران نیز NGOمسئول اجرای طرح‌های آموزشی مسیر سبز بودند و اداره کل محیط زیست تهران وظیفه نظارت را بر عهده داشت.

مازندران رکورد دار آلودگی در ایام نوروز

مدیر کل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست، استان مازندران را دارای بیشتر میزان آلودگی‌ها در ایام نوروز عنوان کرد و توضیح داد: در ایام نوروز بیشترین نرخ آلودگی سواحل و جاده‌ها و زیستگاه‌ها مربوط به مازنداران بود که البته با وجود اینکه بیشترین مسافرین به سمت این استان می‌آیند بایستی اقدامات بیشتر و مثمر ثمر تری انجام شود و از استاندار و مسئولان اجرایی این استان انتظار بیشتری می‌رود.

«محمد علی صدیق عربانی» مدیر روابط عمومی گیلان نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: برآوردهای ما نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد زباله کمتری در نوار ساحلی و جاده‌ها استان گیلان ریخته شده است.

وی خاطر نشان کرد: با پایان تعطیلات نوروزی معمولا با آلودگی سواحل و زیستگاه مواجهیم که امسال با بسیج همگانی توانستیم تا حد زیادی این آلودگی‌ها را کاهش دهیم.

وی با اشاره به بکارگیری اقدامات پیشگیرانه در راستای حفاظت از محیط زیست متذکر شد: امسال بحثجرائم رانندگی زیست محیطی با همکاری پلیس راهور به خوبی اجرا و اعمال شد و با پرتاب زباله از خودرو به ویژه در مسیرهای جنگلی به خوبی برخورد قانونی صورت گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز