خبرگزاری کار ایران

شهرام شکوهی:

سفرنامه‌نویسی چهره‌های مشهور، به احیای این گونه‌ی ادبی کمک می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۱۷۹

اگر یک خواننده مشهور سفرنامه‌ای از تورهای آمریکا و اروپای خود را به رشته تحریر درآورد، این احتمال وجود دارد که دوستاران آثار او، به سفرنامه او نیز علاقه نشان دهند.

شهرام شکوهی(موزیسیین و خواننده) معتقد است؛ اگرچه مشکل اصلی در کشور ما، فقر مطالعه است اما اگر چهره‌های شناخته شده و مشهور به سمت سفرنامه‌نویسی رو بیاورند، هم این‌گونه ادبی احیا می‌شود و هم ظرفیت‌های خوبی برای افزایش سرانه مطالعه به وجود می‌آید.

شکوهی در گفت‌وگو با روابط عمومی سومین جشنواره سفرنامه نگاری ناصرخسرو قبادیانی در این‌باره اظهار داشت: من شنیده‌ام که سرانه‌ی مطالعه برای هر ایرانی، چیزی کمتر از ۳ دقیقه است. بنابراین مشکل اصلی این است که میل به مطالعه در کشور ما چندان وجود ندارد. اما سفرنامه‌نویسی قالبی‌ست که می‌تواند برای مخاطبان جذاب باشد زیرا هر سفرنامه‌ای، تجربیات و احساسات نویسنده‌ی خود را دربردارد.

وی ضمن بیان این مطلب که خلق و خوی ایرانی‌ها می‌تواند در روایت سفرهای خارجی، انعکاس‌دهنده‌ی نگاه و تفکر ایرانی به جهان باشد، افزود: سفرنامه‌ها هم می‌توانند برای مسافران بعدی، حکم راهنمای راه را داشته باشند و هم اگر نویسنده‌ی آن خرده خلاقیت و استعدادی در حوزه داستان‌پردازی داشته باشد، برای عموم مخاطبان جذاب و خواندنی خواهد بود.

این خواننده در پاسخ به این سوال که آیا ورود چهره‌های مشهور و محبوب به عرصه‌ی سفرنامه‌نویسی، می‌تواند برای این گونه‌ی ادبی جذب مخاطب کند؟ گفت: فکر می‌کنم این کار شدنی باشد. مثلا یک خواننده مشهور اگر سفرنامه‌ای از تورهای آمریکا و اروپای خود را به رشته تحریر درآورد، این احتمال وجود دارد که دوستاران آثار او، به سفرنامه او نیز علاقه نشان دهند.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که سفرنامه‌نویسی هم به دانش و استعداد نیاز دارد. قطعا سفرنامه‌ای که من بنویسم، نمی‌تواند با سفرنامه‌ی ناصر خسرو برابری کند. اما فکر می‌کنم حتی اگر سفرنامه‌ها در حد ۲۰-۳۰ صفحه هم باشند و حداقل ها در آن‌ها رعایت شده باشد، بازهم مفید خواهد بود.

شکوهی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد در آینده، او نیز اتفاقات سفرهای خود را در قالب سفرنامه به بنویسد و منتشر کند؟ گفت: شاید دلم بخواهد. باید بگویم طرح این موضوع از سوی شما، این فکر را در سر من انداخت و احتمال دارد از روی یادداشت‌هایی که در سفرهای خارجی خود داشته‌ام، سفرنامه‌هایم را بنویسم.

سومین جشنواره سفرنامه نگاری ناصرخسرو در خردادماه در بخش‌های مختلف عکس، فیلم، سفرنامه‌ی مکتوب، سفرنامه‌ی صوتی و سفرنامه‌ی مجازی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز