خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس محیط زیست مطرح کرد:

فاضلاب صنایع بزرگ‌ترین تهدید محیط زیست دریایی ایران

asdasd
کد خبر : ۱۶۹۵۱۱

سیستم‌های تصفیه فاضلاب باید از‌‌ همان ابتدای تاسیس صنعت ایجاد و پیش بینی شود نه اینکه یک صنعت کار خود را آغاز کند و بعد از سال‌ها آلوده کردن محیط زیست به فکر احداثتصفیه خانه بیافتیم.

یک کارشناس محیط زیست دریایی معتقد است عمده‌ترین معضل زیست محیطی که سواحل خوزستان با آن مواجه است صنایعی‌اند که سیستم تصفیه فاضلاب نداشته و پساب خود را مستقیما به دریا می‌ریزند.

سید محمد باقر نبوی، معاون دریایی اسبق سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با ایلنا در مورد وضعیت سواحل خوزستان گفت: سواحل استان خوزستان که نواحی شمال غرب خلیج فارس را تشکیل می‌دهد عمدتا بسترهای گلی است که این بستر‌ها نیز از «خورموسی» تا «بحرکان» ادامه دارد. این مناطق از غنای طبیعی بسیار بالایی برخوردارند به نحوی که ما در منطقه «سجافی» و «بحرکان» شاخص‌های تنوع بسیار بالایی داریم که من در دوران تحقیقات چنین غنایی را در هیچ کجای سواحل خلیج فارس مشاهده نکرده‌ام.

وی می‌افزاید: شاخص تنوع در مناطقی با اقلیم مشابه در دنیا بین ۳ تا ۵ است، در حالیکه شاخص منطقه بحرکان تا ۳ / ۴ تا ۴ / ۴ هم اندازه گیری شده است. این نشان از تنوع و غنای بالا در منطقه دارد.

نبوی با بیان اینکه با وجود این تنوع ارزشمند متاسفانه بسیاری از فعالیت‌های سنگین و آلاینده صنعتی در سواحل خوزستان در حال انجام است. به عبارتی از یک طرف تنوع زیستی بالایی داریم و از سوی دیگر فعالیت صنعتی و به تبع آن آلودگی‌های زیست محیطی که با یکدیگر هم خوان نیستند.

وی متذکر شد: ما باید در مورد ورود پساب‌ها به اکوسیستم‌های دریایی بسیار مراقب بوده و آن را مدیریت کنیم. برای مثال سابق بر این در منطقه خورموسی هر سه ماه یک بار پایش زیست محیطی آلودگی‌ها انجام می‌شد که در حال حاضر آنچنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

این استاد دانشگاه خاطر نشان می‌کند: بسترهای گلی اگرچه تنوع زیستی بالایی دارند ولی به‌‌ همان اندازه قابلیت بیشترین جذب آلودگی را نیز دارا هستند. بسیاری از آلودگی‌ها مانند جیوه و کادمیوم در بسترهای گلی تجمع کرده و مشکلات عدیده‌ای را هم برای محیط طبیعی خود و حتی برای انسان که از ماهی و می‌گوی این سواحل استفاده می‌کنند پدید می‌آورد.

به گفته معاون اسبق سازمان حفاظت محیط زیست مشکل عمده‌ زیست محیطی که سواحل خوزستان با آن مواجه است، وجود فعالیت‌ها و صنایع بدون سیستم‌های تصفیه فاضلاب است. زیرا این سیستم‌ها از ورود مستقیم آلاینده‌های مختلف به اکوسیستم‌های دریایی و ساحلی جلوگیری می‌کند.

وی توضیح داد: به عبارتی توسعه بدون فعالیت‌های صنعتی غیر ممکن است اما مهم این است که در بحثتوسعه پایدار بر این امر تاکید شده که ما باید بتوانیم از تکنولوژی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها به محیط زیست محیط استفاده کنیم.

نبوی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که سیستم‌های تصفیه فاضلاب از‌‌ همان ابتدای تاسیس صنعت ایجاد و پیش بینی شود نه اینکه یک صنعت کار خود را آغاز کند و بعد از سال‌ها آلوده کردن محیط زیست به فکر احداثتصفیه خانه بیافتیم.

به گفته وی صنایع ما تنها نیستند و شاهد ورود فاضلاب‌های شهری به سواحل خوزستان نیز هستیم که البته میزان آن کمتر از واحدهای صنعتی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حفاظت از بستر دریا اهمیت دارد نیز گفت: اهمیت سواحل و بستر دریا در این است که ۹۹ درصد حیات موجودات دریایی به بستر دریا وابسته است حال اگر ما بیاییم بر روی این لایه زاینده خاک ریزی کنیم یعنی از ادامه حیات در بستر دریا جلوگیری می‌کنیم.

این متخصص محیط زیست در پاسخ به اینکه آیا گرد و غبار یا پدیده ریزگرد‌ها بر محیط زیست دریایی خوزستان تاثیری داشته است نیز گفت: تاکنون مطالعاتی در این زمینه انجام نشده است اما طبق گزارشات ماهوارهای که قبلا کویت اعلام کرده بود احتمال اینکه یون‌ها مثبت و منفی و عناصری فلزی موجود در گرد و غبار یکی از عوامل بلوم‌ها جلبکی یا‌‌ همان کشند در آبهای خلیج فارس باشد وجود دارد اما کار مطالعاتی و پژوهشی انجام نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز