خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی:

صنایع دستی قابل ترحم نیست

کد خبر : ۱۷۵۳۰۳

«اگر بخواهیم کشور عزیزمان در زمره قلندران صنایع دستی جهان قرار گیرد بنده در این جا به نمایندگی از فعالان، هنرمندان و کارشناسان حمایت‌هایی که لازم است از صنایع دستی صورت گیرد را عنوان می‌کنم.»

معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی، گفت: صنایع دستی، صنایع تفننی یا صنایع نوستالژیک و قابل ترحم نیست و اگر دولت می‌خواهد ایران از آینده صنایع دستی سهم قابل توجهی به خود اختصاص دهد باید نگاه توسعه‌ای به این بخش داشته باشد.

به گزارش ایلنا، بهمن نامور مطلق معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور در آئین بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی، گفت: صنایع دستی این هنر هویت‌ساز ارز‌ آور و اشتغال‌زا تجلی فرهنگ اقتصاد و میراثپرافتخار کشور محسوب می‌گردد.

وی ادامه داد: امروز بیست‌ و چهارمین نمایشگاه داخلی صنایع دستی چهارمین نمایشگاه بین‌المللی و نخستین نمایشگاه صنایع دستی کشورهای اکو افتتاح می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آئین‌های بزرگداشت صنایع دستی امسال در چهار محور اصلی بر گردهمایی افتتاحیه امروز، نمایشگاه بزرگ تهران، برنامه‌های استانی و فعالیت‌های گفتمان‌سازی برگزار خواهد شد.

معاون صنایع دستی سازمان میراثفرهنگی، بیان داشت: برنامه‌های این بزرگداشت در تهران یک هفته و در استان‌ها ۱۰ روز به طول می‌انجامد و امسال ابتکارات خوبی توسط دست‌اندرکاران به کار گرفته شده است.

نامور مطلق ادامه داد: اگر بخواهیم کشور عزیزمان در زمره قلندران صنایع دستی جهان قرار گیرد بنده در این جا به نمایندگی از فعالان، هنرمندان و کارشناسان حمایت‌هایی که لازم است از صنایع دستی صورت گیرد را عنوان می‌کنم.

وی با بیان اینکه اولین حمایت مورد نیاز هنرمندان صنایع دستی حمایت مالی و اعتباری است، گفت: در این خصوص نخست وظیفه می‌دانم از دولت تدبیر تشکر کنم زیرا در همین کمتر از یک سال اعتباراتی بیش از ۱۰ سال گذشته در اختیار معاونت قرار داده است.

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: برای جبران کوتاهی‌های گذشته لازم است بیش از این‌ها به طور مستقیم و غیر مستقیم به بدنه صنایع دستی کمک شود و طرح‌هایی مانند صندوق حمایت ویژه تشویق بانک‌ها با افزایش اعتبارات معاونت می‌تواند از جمله طرح‌های حمایتی باشد.

نامور مطلق افزود: حمایت دوم مورد نیاز حمایت حقوق و تشکیلاتی است چرا که بسیاری از مشکلات ما مالی و اعتباری نیستند بلکه حقوقی و تشکیلاتی هستند و در این ۱۰ سال گذشته جایگاه حقوقی و تشکیلاتی صنایع دستی نازل شده است.

وی افزود: حضور نمایندگان این حوزه در نهادهای تصمیم‌گیر مانند اشتغال، صادرات غیر نفتی، مبارزه با قاچاق کالا و غیره کمرنگ شده است با این حال نقش تعیین کننده صنایع دستی در این زمینه‌ها بارز و مبرهن است.

معاون صنایع دستی افزود: جای خالی صنایع دستی در برنامه‌های کلان و سندهای بالادستی بیانگر بی‌توجهی برنامه‌ریزان و عدم شناخت آن‌ها از وضعیت‌ها و چشم‌اندازهای این هنر - صنعت است.

نامور مطلق تصریح کرد: حمایت‌های مالی یکی دیگر از حمایت‌های مورد نیاز فعالان صنایع دستی تاکنون همکاری خوبی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشتیم اما برای اینکه صنایع دستی کشور شاهد یک جهش بزرگ باشد نیاز به کمک کارشناسان خبره دولت در حوزه‌های بازرگانی، صادرات، فناوری و تجهیزات است.

وی تصریح کرد: کارشناسانی که ضمن آشناسازی ما با چشم‌اندازهای اقتصادی آینده دولت بتوانند برای دستیابی از آینده‌ای درخشان‌تر در صنایع دستی موثر باشند.

نامور مطلق افزود: اگر بخواهیم تغییری عمیق صورت گیرد باید الگو و سبک زندگی‌امان دگرگون شود و لازم است این دگرگونی از سبک زندگی دولتی آغاز شود.

وی خاطر نشان کرد: در بخشنامه‌‌ای که از سوی دولت ابلاغ شد دستگاه‌های دولتی موظف شدند هدایای خود را از صنایع دستی تهیه کنند اما ضروری است اقلام مصرفی و به خصوص تزئینی نیز از صنایع دستی و هنرهای سنتی تهیه شود.

نامور مطلق بیان داشت: صنایع دستی صنایع تفننی یا صنایع نوستالژیک و قابل ترحم نیست بر اساس پیش‌بین‌های کارشناسانه در سطح جهان صنایع دستی صنایعی با آینده درخشان است و اگر دولت و نظام می‌خواهد جمهوری اسلامی ایران از این آینده سهم قابل توجهی را به خود اختصاص دهد لازم است با یک نگاه توسعه‌ای به حمایت از این بخش به خصوص در زیرساخت‌ها بپردازد زیرا حمایت از این بخش یک سرمایه‌گذاری فرهنگی اقتصادی بی‌نظیر محسوب می‌گردد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز