خبرگزاری کار ایران

توسعه صنعت گردشگری شهرستان مُهر نیازمند انتصاب افرادی متخصص است

asdasd
کد خبر : ۱۷۹۶۷۴

بناهای مخروبه و سرستونهای زیبایی به همراه پیکره های سنگی تراشیده شده در منطقه شلدان(نزدیکی شهر اسیر امروزی) یافت شده که شباهت زیادی به سرستونهای تخت جمشید دارد.

یک کارشناس ارشد تاریخ با بیان تاریخ و جاذبه های گردشگری شهرستان مهر پیشنهاد داد که برای توسعه گردشگری در این منطقه مسولین سازمان میراثفرهنگی برنامه هایی از قبیل جشنواره ی غذا های بومی برای این منطقه تدارک ببینند.

عباس رضایی در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در مورد پیشینه تاریخی شهرستان مهر و بخشهای تابعه آن، گفت: دیاری که امروزه شهرستان مهر نام گرفته ریشه در ادواری کهن دارد و گذشته‌ای بسیار پررونق و افتخارآمیز به خود دیده که نیازمند تحقیقات تاریخی و باستان شناسی جامعی است تا زوایای پنهان تاریخ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن را برای آشکار سازد.

وی با بیان این که در در دوره اشکانیان تا ساسانیان در جنوب ایران باستان، سرزمینی وجود داشته که آن را ایراهستان می‌نامیدند، افزود: ایراهستان کلمه‌ای پهلوی و به معنای سرزمین کنار دریا است ومرکزی به نام «کران یاگران» داشته است که بزرگترین و مهمترین شهر ایراهستان بوده است.

رضایی ادامه داد: این شهر یکی از مهمترین منزل گاههای تجار و بازرگانان ایران و جهان در نواحی پس کرانه ای خلیج فارس در فاصله بسیار کمی از بندر معروف سیراف و منطقه جم(در استان بوشهر امروزی) قرار داشته و شاید هم به نوعی انبار کالاهای بازرگانان بوده است.

این کارشناس ارشد تاریخ به بناهای مخروبه و سرستون های زیبا منطقه «شلندان اسیر» اشاره کرد و گفت: بناهای مخروبه و سرستونهای زیبایی به همراه پیکره های سنگی تراشیده شده در منطقه شلدان(نزدیکی شهر اسیر امروزی) یافت شده که شباهت زیادی به سرستون‌های تخت جمشید دارد.

وی گفت: آثار باقیمانده این شهر گویای تاریخ سرفراز شهرستان مهر در ادوار خیلی دور دارد که متاسفانه تاکنون از سوی مورخین و مسولین مغفول مانده و با توجه به شباهت بسیار سبک آثار فرهنگی این محوطه با هنر هخامنشی و اشکانی از یک سو و از سوی دیگر با هنر ساسانی می‌توان به بحثهای تازه ای در این زمینه دامن زد.

رضایی به آثار روستای هرج در نزدیکی بخش اسیر اشاره کرد و افزود: آثار معروف به «تخت پرس» در بلندیهای مشرف بر روستا قرار دارد و توسط سر ارل اشتاین مورد کاوش قرار گرفته و مشخص شده که دژی نظامی مربوط به دوره ساسانی است.

وی در ادامه اضافه کرد: گور دخمه یا استودانهای مربوط به دوران زرتشتیان منطقه که قدمت آنها به دوره ساسانی می¬رسد و در دره موسوم به تنگ توکلی قرار دارد و همچنین استودانهای بسیار زیبا و منقشی که در تنگ خوزی نیز یادآور عصر ساسانی است همچنین سنگ چله گاه روستای خالده نیز نمونه بسیار جالب و در دسترس برای علاقه¬مندان به آثار تاریخی و پژوهشگران عرصه باستانشناسی است.

رضایی در خطاب به پژوهشگران و باستان شناسان گفت: دهها اثر تاریخی دیگر را می توان نام برد که تاکنون کمترین کار پژوهشی راجع به آنها صورت گرفته و چشم به راه قلم به دستان و باستان شناسان علاقه مند به این حوزه اند

وی درباره «قلعه گبری» واقع در کوههای سمت شمال شهر مهر توضیحاتی نیز افزود: علاوه بر آن تعداد چند خانه بسیار کهن ساخته شده از سنگ موسوم به «خانه گبری ها» بر فراز کوههای روستای باستانی میرملکی در بخش وراوی و همچنین قبرستان قدیمی این روستا که آثاری چند هزار ساله کشف و در موزه فارس نگهداری می¬شود که همه این آثار گفته شده به دوره باستان بازمی گردد.

رضایی در ادامه با تاکید بر اینکه دوره اسلامی فصل پربار دیگری از تاریخ شهرستان مهر را شامل می‌شود، گفت: آثار این دوره با بخش های تابعه مهمی همچون «فال» «گله دار» «مهر» «وراوی» و… پیوند خورده است.

وی دهستان فال از بخش گله دار شهرستان مهر را یکی از مهم ترین پس کرانه های خلیج فارس از قرن پنجم تا نهم هجری دانست و تصریح کرد: این دهستان نقش بی بدیلی در تحولات سیاسی ایران و خلیج فارس دارد، همچنین آثار تاریخی فراوانی از قبرستان های تاریخی گرفته تا مساجد و بقعه های مربوط به قرون میانه اسلامی در آن وجود دارد که می - تواند عرصه مناسبی برای توسعه گردشگری تاریخی به شمار آید.

رضایی در مورد راهکارها ی ارتقا صنعت گردشگری و توریستی شهرستان مهر، گفت: شناسایی پتانسیل های گردشگری در حوزه های مختلف تاریخی، طبیعی و مذهبی شهرستان مهر و معرفی آنها دررسانه های مکتوب و فضای مجازی اولین گام موثر درراستای ایجاد تحرک و نشاط در این بخش است.

وی ادامه داد: دومین پیشنهاد، اقدام به راه اندازی موزه های تاریخی در جهت جمع آوری و حفظ آثار مکشوفه است تا گنجینه گرانبهایی از آثار باستانی برای ارائه به گردشگران ایجاد شود و در کنار آن نیزساخت بخشی به عنوان غرفه مردم شناسی و معرفی فرهنگ بومی به ایجاد اشتغال و معرفی آثار تاریخی منطقه بسیار کمک می کند.

این کارشناس ارشد تاریخ افزود: راه اندازی تور و برگزاری جشنواره بازیهای بومی، غذاهای بومی شهرستان و… نیز دیگر راهکارهای رونق گردشگری است که در اکثر مناطق ایران سالهاست اجرا می شود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های موجود بر توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری و توریستی در کنار صنعت نفت و گاز در منطقه تاکید کرد و گفت: ساخت مهمانسرای ویژه گردشگری و همچنین کمک به تأسیس هتل¬ها و مهمانسراهای ارزان قیمت به جذب گردشگران کمک خواهد کرد.

این کارشناس ارشد تاریخ با بیان اینکه تنها پتانسیلهای تاریخی شهرستان مهر نیست که می تواند به رونق این صنعت پاک و درآمدزا کمک کند، گفت: متاسفانه برای آثار تاریخی باقیمانده مانند محوطه تاریخی شلدان، حمام وراوی، سنگ چله گاه خالده، قلعه بزرگ گبری مهر، آسیابهای آبی تنگ مهر، زیغان، فاریاب و دهها اثر تاریخی دیگر هیچ گونه اقدامامی در جهت حفظ یا درآمدزایی از آنها صورت نگرفته است.

وی تنگ مهر را نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در حوزه گردشگری معرفی کرد و اظهار کرد: تنگ مهر و سد تازه تأسیسی که در آن ساخته شده به عنوان یکی از پرآب ترین و زیباترین تفرجگاه طبیعی در جنوب استان فارس است که می توان گفت تاکنون کوچکترین حرکتی از سوی نهادهای مربوطه جهت بهره برداری از آن صورت نگرفته است.

وی در ادامه به دو پتانسیل مهم «شرایط نسبتا مساعد طبیعی» و «حجم عظیم نیروی انسانی شاغل درمناطق صنعتی» در حوزه گردشگری شهرستان مهر اشاره کرد و افزود: در طول تاریخ چندهزار ساله شهرستان مهر، موقعیت طبیعی(بلندی از سطح دریا به نسبت بنادر نزدیک به آن) و شرایط آب و هوایی خنک باعثشده بود که منطقه ییلاقی برای بازرگانان و ساکنین بنادر از جمله بازرگانان سیرافی تبدیل شود.

رضایی با تاکید بر اهمیت حضور مدیران آگاه ومتخصص در این حوزه، اشاره کرد: در حقیقت توسعه تاریخی و گردشگری از یکسو موجب حفظ و حراست فرهنگ اصیل و بومی به عنوان میراثی ماندگار و کهن از نیاکان سخت‌کوش ما محسوب شده و از سوی دیگر دریچه های تازه¬ای از افق¬های اقتصادی را بر روی مردم این منطقه می گشاید.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت های موجود بر توسعه و پیشرفت صنعت گردشگری و توریستی درکنار صنعت نفت و گاز در منطقه تاکید کرد و افزود: ساخت مهمانسرای ویژه گردشگری و همچنین کمک به تأسیس هتل­ها و مهمانسراهایی که ارزان قیمت بوده و به جذب گردشگران کمک می کند نیز از مهم ترین پیش نیازهای بخش گردشگری است که تکمیل هتل چهار ستاره نیک هخامنش در این شهرستان کمک شایانی به این موضوع خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز