خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یک کارشناس محیط زیست بررسی شد:

راهکارهای کاهش استفاده از «نایلکس» / دولت از تولید کیسه‌های گیاهی حمایت کند

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۴۳۹

«در برگزاری هر نشست یا همایش دولتی، مقدار بسیار زیادی پلاستیک برای پذیرایی و یا بسته بندی مصرف می شود. / در حال حاضر کیسه های گیاهی تولید شده تحمل بار سنگین را ندارند و پاکت های کاغذی نیز از نظر قیمت نمی توانند با کیسه های نایلون رقابت کنند.»

یک کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوره تشکل های محلی برای ترویج الگوی صحیح مصرف و کاهش استفاده از «نایلکس» می تواند تاثیرگذار باشد، بر لزوم حمایت از شرکت های تولید کننده کیسه های گیاهی برای بالارفتن کیفیت محصولات و کاهش قیمت هایشان تاکید کرد.

«میترا البرزی منش» مدیرعامل انجمن پایشگران محیط زیست تهران(پایا) در گفتگو با خبرنگار ایلنا در مورد چگونگی ترویج کاهش استفاده از «نایلکس» گفت: حفاظت از محیط زیست و به ویژه در بخش کاهش مصرف، در زندگی فردی انسانها بسیار تاثیر گذار است اما مردم آنقدر شعارهای متفاوت شنیده اند و روزهای زیادی به عناوین مختلف نام گذاری شده، که حساسیتشان را نسبت به این گونه مسائل از دست داده اند.

البرزی منش با تاکید بر نقش آموزش و فرهنگ سازی به صورت زیربنایی در مدارس و مهد کودک ها افزود: بازنگری در شعارها و فعالیت در حوزه فرهنگی باید در کنار تغییر در سیاستگذاری های کلان انجام شوند، مسولین همواره از مردم می خواهند که الگوی صحیحی برای مصرف داشته باشند اما در عمل، ادارات و نهاد های زیر مجموعه شان رفتاری متضاد از خود نشان می دهند.

این کارشناس ارشد محیط زیست گفت: در برگزاری هر نشست یا همایش دولتی، مقدار بسیار زیادی پلاستیک برای پذیرایی و یا بسته بندی مصرف می شود بنابراین بهتر است که بر اساس بخشنامه ای، الگوی مصرف در ادارات دولتی و در میان کارمندان دولت اصلاح و تولید زباله پایدار ممنوع شود.

مدیرعامل «انجمن پایا» اظهار کرد: تعلق گرفتن یارانه به شرکت های تولید کننده ظروف یکبار مصرف گیاهی نیز امری ضروریست زیرا قیمت های این ظروف، رقابت آنها با ظروف پلاستیکی موجود در بازار را غیر ممکن می کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ سازی باید از سطح خرد و محلات آغاز شود، ادامه داد: تخصیص بودجه و برنامه ریزی برای تشکل های محلی حوزه محیط زیستی از صرف بودجه های کلان در سطوح کلی جامعه، می توانند موثر تر باشد، این گروه ها با اطلاع رسانی چهره به چهره و با جلب مشارکت اقشار مختلف محله در آگاهی رسانی به مردم نقش موثرو خلاقی را ایفا می کنند.

البرزی منش در مورد الزام به استفاده از کیسه های گیاهی در فروشگاه ها گفت: متاسفانه در حال حاضر کیسه های گیاهی تولید شده تحمل بار سنگین را ندارند و پاکت های کاغذی نیز از نظر قیمت نمی توانند با کیسه های نایلون رقابت کنند، بنابراین ابتدا باید از کارخانه های تولید این گونه وسایل حمایت های لازم صورت بگیر تا بتوانند قیمتها و کیفیتی متناسب با کالای مشابه را داشته باشند و در مرحله بعد به طور قانونی فروشگاهها ملزم به استفاده این کیسه ها و پاکت ها شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز