خبرگزاری کار ایران

یک مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

ورود گیاهان آلوده و کمبود بارش باران دلیل هجوم مگس سفید به تهران

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۷۴۴

گسترش این حشره در تهران ارتباطی با آب‌های راکد و دریاچه خیلج فارس ندارد و میزبان آنها تنها گیاهان هستند و تاکید می‌کنم که دلیل وجود این حشره در شهر تهران کمبود بارش باران و ورود گیاهان آلوده است.

بعد از گسترش حشرات سفید رنگ ریز در مرکز شهر تهران خبرنگار ایلنا تعدادی از این حشرات را به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد و کار‌شناسان این سازمان نیز ماهیت دقیق این حشره را شناسایی کردند، مسئول بخش حشرات دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط زیست کشور دلیل حضور و گسترش این حشره در تهران را ورود گیاه آلوده و عدم بارش باران عنوان کرد.

علیرضا نادری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در این باره به توضیحات بیشتری پرداخت و گفت: این حشره «Aleyrodidae» نام دارد که از خانواده Bimisia و از گونه tabaci است که به صورت غیر علمی مگس سفید و عسلک نیز نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این حشره از راسته نیم بالان است و در دنیا هزار و پانصد گونه از آن وجود دارد، افزود: گونه موجود در شهر تهران رایج‌ترین آن است که به عنوان آفات کشاورزی و باغداری شناخته می‌شود.

نادری تصریح کرد: در مرکز شهر تهران گیاه زراعی و زمین کشاورزی وجود ندارد، بنابراین احتمال می‌رود این حشره همراه با گیاهی تزئینی در فضای سبز تهران به این شهر آمده و شرایط برای تکثیر آن مساعد شده است.

وی کمبود باراش باران را از جمله مهمترین عامل ایجاد شرایط مساعد برای گسترش مگس سفید خواند و افزود: این حشره شیره گیاهان را می‌مکد و باعثرواج بیماری در گیاهان می‌شود اما خطر مستقیمی برای انسان ندارد هر چند که به عنوان آفت محصولات کشاورزی غذای انسان را از بین می‌برد و سم پاشی برای از بین بردن این حشره نیز سلامت انسان را متاثر می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هنوز کسی مسئولیت گسترش این حشره در تهران را برعهده نگرفته اما شهرداری آب‌شویی را که نوعی مبارزه فیزیکی و موقت برای این جانور است، آغاز کرده است.

نادری با اشاره به اینکه گیاهان بسیار آلوده، باید از بین بروند، گفت: سازمان دفع آفات می‌تواند در این زمینه اقدام کند البته این حشره دشمن طبیعی نیز دارد و می‌توان با‌‌ رها سازی کفشدوزک و زنبور انگل آن را از بین برد که در تهران به دلیل گسترش مناطق آلوده امکان پذیر نیست.

وی در پایان گفت: برخلاف آنچه در برخی رسانه‌ها از قول من نقل شده این حشره ارتباطی با آب‌های راکد و دریاچه خیلج فارس ندارد و میزبان آنها تنها گیاهان هستند و تاکید می‌کنم که دلیل وجود این حشره در شهر تهران کمبود بارش باران و ورود گیاهان آلوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز