خبرگزاری کار ایران

در عملیات پاکسازی غار «پراو» صورت گرفت؛

تاخیر ۳ روزه در رساندن آب و آذوقه به غارنوردان / هلال احمر مقصر نیست

asdasd
کد خبر : ۲۱۱۰۷۴

برای انجام این عملیات پاکسازی حدود یک تن و ۸۰۰ کیلو گرم آب و غذا برای غارنوردان تهیه شد، که قرار بود روز هفتم مهر به غار منتقل شود اما این اتفاق با سه روز تاخیر صورت گرفت.

رئیس انجمن غار و غار‌شناسی ایران ضمن اعلام پایان عملیات پاکسازی غار «پراو» که یکی از صعب العبور‌ترین غارهای ایران است، گفت: عدم هماهنگی میان اداره محیط زیست و استانداری کرمانشاه در پرداخت هزینه هلی‌کوپتر، سبب تاخیر ۳ روزه در رسیدن آب و آذوقه به غارنوردان و در معرض خطر قرار گرفتن جان آنها شد.

«جواد نظام‌دوست» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد پاکسازی غار «پراو» در استان کرمانشاه، گفت: این عملیات هشت روز به طول انجامید و غارنوردانی از سراسر کشور در این پاکسازی همکاری کرده‌اند. اکنون نیز تمامی زباله‌ها به دهانه غار منتقل شده و امیدواریم که مسئولان، پروازی در اختیار ما قرار دهند تا پیش از آغاز زمستان زباله‌ها منتقل شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آذوقه‌ها و آب مورد نیاز غارنوردان را یگان نظامی قرارگاه نجف اشرف تهیه کرده است، گفت: برای انجام این عملیات پاکسازی حدود یک تن و ۸۰۰ کیلوگرم آب و غذا برای غارنوردان تهیه شد، که قرار بود روز هفتم مهر به غار منتقل شود اما این اقدام با سه روز تاخیر صورت گرفت.

رئیس انجمن غار و غار‌شناسی ایران در مورد دلیل این تاخیر، گفت: عدم هماهنگی میان اداره محیط زیست و استانداری کرمانشاه در پرداخت هزینه هلی‌کوپتر باعثشد که آذوقه و آب سه روز دیر‌تر به ما برسد که موجب استفاده غارنوردان از آب‌های آلوده و مسمومیت سه نفر شد.

وی تاکید کرد: قطعا در این زمینه سازمان هلال احمر مقصر نیست و انجمن غار و غار‌شناسی ایران از هلال احمر هیچ گله‌ای ندارد. فقط امیدواریم که زباله‌های جمع‌آوری شده که مربوط به سال ۱۳۵۲ به بعد هستند و بسیار آلودگی دارند تا هفته آینده به پایین منتقل شوند زیرا اگر باران یا برف شدیدی ببارد زباله‌های جمع‌آوری شده دوباره به درون غار بازخواهند گشت.

این غارنورد در مورد اهمیت پاکسازی غار پراو اظهار کرد: پاکسازی این غار برای جلوگیری از آلودگی سرچشمه آب‌های زیرزمینی استان کرمانشاه امری ضروری بود که از سه سال پیش آغاز شده و توسط غارنوردان و با همکاری نیروهای نظامی پایان یافته است.

نظام‌دوست در پایان افزود: این عملیات نیازمند همکاری اداره آب کرمانشاه، اداره میراثفرهنگی، اداره حفاظت محیط زیست استان و استانداری بود که تمامی آنها حمایت‌های کلامی فراوانی از ما کردند و تا حدودی در عمل نیز به ما یاری رساندند که از آنها سپاسگزاریم.

در ادامه حسین درخشان سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر در مورد تاخیر رسیدن آب و آذوقه به غارنوردان گفت: بر اساس قراری که میان انجمن غار و غار‌شناسی، اداره محیط زیست کرمانشاه بوده است وظیفه تامین آب این غارنوردان بر عهده اداره محیط زیست قرار داشته و سازمان هلال احمر نیز از آنجایی که جابه جایی آب در زمره عملیات نجات قرار نداشته است، درخواست ۱۰ میلیون تومان هزینه از محیط زیست کرده که همین تاخیر در پرداخت موجب تاخیر در رساندن آب به غارنوردان شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز