خبرگزاری کار ایران

مدیران شهری از الگوی ایرانی - اسلامی فاصله گرفته‌اند

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۱۶۹

متاسفانه در شهرسازی امروز شاهد ساخت و سازهای بی‌هویت و مداخله های بی مورد در بافت‌های تاریخی هستیم.

مدیر کل میراثفرهنگی استان قزوین گفت:، متاسفانه در شهرسازی امروز شاهد ساخت و سازهای بی‌هویت و مداخله های بی مورد در بافت‌های تاریخی هستیم.

به گزارش ایلنا به نقل از میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین؛ محمد علی حضرتی در نخستین سمپوزیوم اتحادیه بین المللی معماران با موضوع " شهرهای سالم، شهرهای شاد " ضمن بیان این مطلب افزود: دلیل بی هویتی ساخت و سازهای امروز فاصله گرفتن مدیران شهری از الگوی فکری و فرهنگی ایرانی - اسلامی است.

وی سلامت جسمی وروانی را در شهر‌ها مکمل یکدیگر دانست و گفت: شهر شاد و سالم شهری است که در آن توازن بین تمام عناصر شهری برقرار و فضای شهری، امن، سالم، شادی آفرین و آرامش بخش باشد.

حضرتی اضافه کرد: چنین شهری معنویت حاکم می‌شود و شهروندان در ارتباطی منطقی با یکدیگر، ‌ حیات طیبه را تجربه می‌کنند.

حضرتی با اشاره به مفهوم شهر سالم در فرهنگ ایرانی، شاهنامه فردوسی را منشور ملیت و فرهنگ ایران خواند و عنوان کرد: فردوسی چه در عرصه اسطوره و چه در عرصه تاریخ برآیندی از تجربه‌های زیستی نیاکان مارا نشان می دهد، که امروز پس از گذشت هزار سال همچنان می‌تواند به عنوان الگوی مناسب شهرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

وی سپس به تخریب بافت تاریخی قزوین اشاره کردو اظهار داشت: این حرکت هاآغازی برای فروپاشی فرهنگ و تهدیدی برای هویت شهر و ساکنانش است. میدر کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین افزود: این بافت ارزشمند سرشار از خاطرات شهروندان از زندگی در محیطی صمیمی و سالم است و امروز در معرض هجوم بولدزرهای ویرانگر قرار گرفته است.

حضرتی تاکید کرد: آثار تاریخی می‌توانند احساس تعلق شهروندان به شهر و میهن شان را تقویت کرده و در روزگاری که هویت فرهنگی ما از سوی بیگانگان مورد تهدید قرار گرفته است، همچون دژ استواری، سبک زندگی ایرانی و اسلامی‌ رادر خاطره ما زنده نگاه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز