خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

علامت‌گذاری چند خانه در بافت تاریخی شیراز / خانه دیگری تخریب خواهد شد؟

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۳۵۹

چند خانه در این منطقه علامت‌گذاری شده‌اند که این مساله نگرانی‌هایی را برای کنشگران میراثفرهنگی ایجاد کرده است.

پیگیری‌های خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت بافت تاریخی شیراز حاکی از این است که بر روی برخی از خانه‌های تاریخی این منطقه علامت‌گذاری‌هایی شده است؛ علامت‌گذاری‌هایی که به گفته معاون حفظ و احیای اداره میراثفرهنگی استان فارس از سوی اداره شهرسازی این استان صورت گرفته و تنها برای تملک این خانه‌ها و نه تخریب آنهاست، اما برخی کنشگران میراثفرهنگی نسبت به این اقدام ابراز نگرانی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، از حدود دوماه پیش با آغاز طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) در شیراز، بخشی از بافت تاریخی شیراز در مجاورت حرم مطهر از جمله دو خانه ثبت شده «اصغرزاده» و «حلی‌ساز» و خانه «پورنواب» تخریب شدند.

این تخریب‌ها واکنش نهادهای مدنی، سازمان میراثفرهنگی و مسعود سلطانی‌فر رئیس این سازمان را در پی داشت، که در این واکنش‌ها عنوان می‌کردند؛ مخالفتی با توسعه حرم مطهر ندارند و تنها خواستار این مساله هستند که اجرای این طرح به دور از آسیب رساندن به بافت تاریخی شیراز که دارای ارزش تاریخی و فرهنگی است، ادامه پیدا کند.

این واکنش‌ها و نامه‌نگاری‌های رئیس سازمان میراثفرهنگی کشور به نهادهای مختلف از جمله دفتر مقام معظم رهبری و وزارت کشور در نهایت منجر به توقف موقت این طرح شد.

اکنون پس از توقف این طرح سیاوش آریا، کنشگر حوزه میراثفرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با خسارات وارد شده به بافت تاریخی شیراز گفت: پس از بررسی‌های بیشتر به نظر می‌آید که همزمان با تخریب خانه های اصغرزاده، حلی‌ساز و پورنواب سه خانه ثبتی دیگر نیز ویران شده‌اند.

وی ادامه داد: این سه خانه، «خانه علی یَل» به شماره ثبت ۸۹۸۴ در تاریخ ۱۰خردادماه ۱۳۸۲ با پلاک ۲۳ وابسته به دوره پهلوی یکم، خانۀ «اسدالله شجاعت» با شماره ثبت ۹۰۰۵ در تاریخ ۱۰ خردادماه ۸۲ با پلاک ۹ وابسته به دوران قاجار و خانۀ «زهرابیگم - اسداللهی زوج» با شماره ۹۰۰۳ با پلاک ۱۱ وابسته به دوران قاجاریه، هستند.

«خانه تاریخی علی یل پیش از تخریب»

«خانه تاریخی علی یل پس از تخریب»

«خانه تاریخی «زهرابیگم - اسداللهی زوج» پیش از تخریب»

«خانه تاریخی «زهرابیگم - اسداللهی زوج» پس از تخریب»

«خانه تاریخی شجاعت پیش از تخریب»

«خانه تاریخی شجاعت پس از تخریب»

آریا افزود: همچنین چند خانه در این منطقه علامت‌گذاری شده‌اند که این مساله نگرانی‌هایی را برای کنشگران میراثفرهنگی ایجاد کرده است.

این در حالی است که «عبدالرضا نصیری» معاون حفظ و احیای اداره میراثفرهنگی استان فارس در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: اکنون مشکلی در زمینه بافت تاریخی شیراز وجود ندارد و علامت‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی اداره شهرسازی استان، تنها برای تملک این خانه‌هاست و نه تخریب آنها، زیرا برای تخریب نیاز به شماره‌گذاری نیست.

وی در پاسخ به این سوال که اداره شهرسازی به چه دلیل قصد تملک خانه‌های بافت تاریخی را دارد، گفت: ما وارد جزییات نمی‌شویم، شرایط بیانگر این است، که جای نگرانی برای تخریب وجود ندارد و تمامی نهادهای مربوطه در حال رعایت تعهدات خود هستند.

نصیری ادامه داد: اکنون فضا آرام است و بهترین موقعیت برای گرفتن تصمیمات کارشناسی است.

معاون حفظ و احیای اداره میراثفرهنگی استان فارس گفت: ما در مورد این طرح مجددا مذاکره خواهیم کرد، زیرا این طرح به طور موقت متوقف شده، البته تاکید می‌کنم که ما مخالف توسعه حرم شاه چراغ نیستیم، بلکه تنها انتظار داریم این طرح با نگاهی همه جانبه اجرا شود تا آثار تاریخی شهر نیز حفظ شوند.

نصیری در ارتباط با تعداد خانه‌های تخریب شده، ضمن تایید خبر تخریب خانه‌های پورنواب، حلی‌ساز و اصغرزاده، اظهار کرد: در مورد دیگر خانه‌ها نمی‌توانم اظهارنظری کنم، زیرا پرونده‌ها و عکس‌های هوایی آنها در حال بررسی است و برخی اطلاعات پرونده‌های ثبتی نیز دچار مشکل است، بنابراین پس از بررسی، نظر خود را در این باره بیان خواهیم کرد.

گزارش: آیسان زرفام

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز