خبرگزاری کار ایران

معاون میراثفرهنگی کشور:

پرونده میراثناملموس «آیین باران خواهی» چند ملیتی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۸۷۲۹

پرونده " آیین باران خواهی " بر اساس آیین و مراسمی در روستای کبوران تفرش تشکیل و از سوی ایران به مرکز میراثجهانی ناملموس ارائه شد.

پرونده میراثناملموس «آیین باران خواهی» با تقاضای کشور افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی به پرونده چند ملیتی تبدیل می‌شود.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ محمد حسن طالبیان معاون میراثفرهنگی با اعلام این خبر افزود: پرونده " آیین باران خواهی " بر اساس آیین و مراسمی در روستای کبوران تفرش تشکیل و از سوی ایران به مرکز میراثجهانی ناملموس ارائه شد.

وی گفت: نگرانی مرکز میراثجهانی ناملموس درباره ثبت آیین و مراسم این است که با افزایش بازدید گردشگران، این مراسم حالت نمایشی گرفته و اصالت خود را از دست بدهد.

طالبیان باتاکید بر اینکه این پرونده با درخواست افغانستان شکل چند ملیتی گرفت، افزود: پرونده های چند ملیتی از اولویت و اهمیت خاصی برخوردار هستند و به دلیل اهمیتی که این آیین در مناطق بیابانی و کم آب دارد، برخی اعضای کمیته میراثجهانی از چند ملیتی شدن این پرونده استقبال کردند.

معاون میراثفرهنگی در ادامه با اشاره به پرونده نوروز به عنوان پرونده مهم میراثناملموس یونسکو گفت: ۵کشور عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان به کشورهای عضو پرونده جهانی نوروز خواهند پیوست.

وی افزود: با اضافه شدن این ۵کشور به پرونده نوروز، اعضای آن ۱۲ نفر خواهد شد به این ترتیب نوروز بزرگترین پرونده چند ملیتی جهان خواهد شد.

طالبیان با اشاره به این که کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان، هند، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان عضو این پرونده بودند، اظهار داشت: برای آن که پرونده نوروز برای سال ۲۰۱۷ آماده شود، طی دو ماه آینده جلسه ای در محل مقر یونسکو برگزار خواهد شد تا الحاق کشورهای علاقمند مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

وی در خصوص موضوع ثبت پرونده " نان لواش " از سوی ارمنستان گفت: موضوع این پرونده در واقع برکت " نان لواش " به عنوان یک سنت فرهنگی است؛ در ارمنستان " نان لواش " اهمیت خاصی دارد و در رویدادهای مهم از آن استفاده می شود؛ به طور مثال در مراسم عروسی " نان لواش " را روی دوش عروس و داماد می گذارند یا اگر میهمان ویزه ای داشته باشند برای خوشامد گویی از این نان استفاده می کنند.

طالبیان با بیان این که برکت " نان لواش " به عنوان یک سنت فرهنگی از سوی ارمنستان مطرح شد و به ثبت رسید، اعلام کرد: البته مقرر شده است در خصوص پخت نان لواش کشورهای ایران، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان طی ۲ماه آینده یک پرونده چند ملیتی آماده کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز