خبرگزاری کار ایران

ضرورت همگرایی کشورهای عضو اکو برای مقابله با چالش‌های محیط زیستی

کد خبر : ۲۳۴۵۲۶

در منطقه اکو زمینه همکاری فراوان دوجانبه و جندجانبه وجود دارد و ایران نیز با داشتن تجربیات بسیار در مواجهه با چالش ها آماده همکاری با این کشورهاست.

معصومه ابتکار طی سخنانی در پنجمین اجلاس وزیران محیط زیست اکو که امروز در استانبول برگزار شد، گفت: با توجه به چالش خطیر تغییرات آب و هوایی و فعالیت های جهانی برای کاهش انتشار و انعطاف پذیری در برابر آن، ضروری است کشورهای منطقه نیز به رویکرد مشترک برای مقابله با تغییرات آب و هوایی دست یابند.

به گزارش ایلنا، معاون رییس جمهور کشورمان که به عنوان ریاست این اجلاس سخن می گفت بر ضرورت همسویی کشورهای منطقه در نشست های مهم و تصمیم ساز همچون کنفرانس اعضای متعاهد به کنوانسیون تغییرات آب و هوا تاکید کرده و گفت: شرایط منطقه غرب آسیا به ویژه کشورهای اکو، با آینده ای گرم و خشک روبروست و ما نیازمند افزایش همکاری های نزدیک و فشرده هستیم.

وی با تأکید بر گسترش خشکسالی، کاهش نزولات جوی، افزایش گرد و غبار و اثرات فرامرزی آن تأکید کرد که در منطقه اکو زمینه همکاری فراوان دوجانبه و جندجانبه وجود دارد و ایران نیز با داشتن تجربیات بسیار در مواجهه با چالش ها آماده همکاری با این کشورهاست.

ابتکار با اشاره به اینکه در یکسال گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت جدید در ایران، برای افزایش استفاده از انرژی های پاک خورشیدی و باد تلاش و برنامه های عملیاتی دنبال شده است.

وی افزود: استراتژی جمهوری اسلامی ایران کاهش میزان مصرف انرژی فسیلی به میزان ۳۰ درصد در یک دهه است و افزایش سهم انرژی های تجدید پذیر در حرکت به سوی اقتصاد کم کربن به عنوان ابزاری در توفیق سیاست های اقتصاد مقاومتی از دیگر برنامه های اصلی ایران است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه برنامه کاهش آلودگی هوا به ویژه در تهران و استانداردسازی سوخت، تهیه لوایح مربوط به خاک، ارزیابی محیط زیستی و هوای پاک ­­­از اقدامات دولت در یکسال گذشته است به تأمین بودجه ۵۰۰ میلیارد ریالی برای حفاظت از تالاب ها به ویژه تالاب های مرزی مثل هامون اشاره کرد.

معاون رییس جمهور، اقتصاد سبز را رویکردی جهانی خواند که توسعه پایدار و ریشه کنی فقر را هدف قرار می دهد و افزود: تجربیات بشری اقتضا می کند که اقتصاد با محیط زیست به منظور استفاده موثر از سرمایه های طبیعی و بهره برداری صحیح از منابع اقتصادی همراه شود و جمهوری اسلامی ایران نیز این موضوع نوظهور را در سیاست های کلان کشور و برنامه توسعه ملی خود با سرلوحه قرار دادن اقتصاد مقاومتی دنبال می کند و به عنوان الگویی برای دستیابی به اقتصاد سبز مد نظر قرار داده است.

ابتکار با اشاره به فعالیت پنج ساله موسسه علوم و فناوری محیط زیست اکو به میزبانی ایران تاکید کرد که این موسسه باید با تبدیل وضعیت به عضو حقوقی و وابسته به سازمان همکاری های اقتصادی اکو در مسیر ظرفیت سازی و تقویت بنیه علمی کارشناسان و محققان کشورهای منطقه قرار گیرد و در این زمینه خواستار نظر وزیران عضو اکو شد.

وی تاکید کرد موسسه علوم و فناوری اکو توانسته در این سال ها بدون دریافت کمک مالی از کشورهای عضو اکو و تنها با حمایت مالی جمهوری اسلامی ایران، دبیرخانه اکو و همکاری با کشورهایی مانند نروژ، اهداف علمی خود را پیش ببرد و اخیرا نیز برای ارتقای آموزش های محیط زیستی منطقه اکو، استفاده از ظرفیت مرکز مطالعات محیط زیست ایتالیا در قالب مذاکرات دوجانبه ایران و ایتالیا برنامه ریزی شده تا با ایجاد کمیته مشترک این موسسه با مرکز مطالعات محیط زیست ایتالیا همکاری شایسته ای صورت پذیرد.

ابتکار در پایان سخنانش با توجه به حمله تروریستی رخ داده در پاکستان و کشته شدن کودکان و نوجوانان بی دفاع پاکستانی، ضمن ابراز همدری با دولت و ملت پاکستان به قطعنامه سازمان ملل با عنوان جهان علیه خشونت و افراط گرایی اشاره کرد و گفت: ضروری است کشورهای منطقه با سرلوحه قرار دادن این قطعنامه، برای مقابله با چنین حوادثناگوار و تروریستی تلاش کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز