خبرگزاری کار ایران

در صورت ایجاد قطب گردشگری؛

تضمینی برای رعایت اصول زیست‌محیطی در آشوراده نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۱۸۱

ما در پروژه‌ها و طرح‌هایی که با یک سازمان سر و کار داشتیم، نتوانستیم مدیریت صحیحی برای اجرای مسائل زیست‌محیطی داشته باشیم چه برسد به این پروژه که بخش خصوصی و چند دستگاه مختلف مشارکت دارند.

تبدیل شدن آشوراده به قطب گردشگری این روز‌ها به بزرگ‌ترین دل‌نگرانی فعالان محیط زیست تبدیل شده، زیرا با ورود پیمانکاران و آغاز ساخت و ساز در این منطقه مشخص نیست از اکوسسیتم حساس و گونه‌های نادر جانوری این منطقه چیزی باقی خواهد ماند؟ هر چند که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تبدیل آشوراده به قطب گردشگری را منوط به رعایت مسائل زیست محیطی می‌داند، اما تجربه‌های مشابه همانند پروژه‌های سدسازی، ساخت پالایشگاه و همچنین ساخت کارخانه‌های صنعتی و… نشان می‌دهد که هیچ تضمینی برای رعایت اصول زیست محیطی از سوی دستگاه‌های مختلف وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آشوراده در مرکز شبه جزیره میان‌کاله در شهرستان بندرترکمن، از حدود یکماه پیش بر اساس تفاهم‌نامهٔ میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار است که به قطب گردشگری تبدیل شود.

تخریب این منطقه حفاظت شده زیست محیطی که زیستگاه گونه‌های نادری از جانوران است، پس از ورود پیمانکاران و آغاز کار آن‌ها برای ساخت هتل، مرکز تجاری و… با وجود اکوسیستم حساسی که دارد، این روزها به بزرگ‌ترین نگرانی فعالان و دوستداران محیط زیست تبدیل شده است.

هر چند معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده است که این طرح با نظارت کامل این سازمان و رعایت اصول زیست محیطی انجام خواهد گرفت اما با وجود تجربه‌های مشابه به نظر می‌آید که تا کنون در این گونه طرح‌ها تضمینی برای رعایت اصول زیست محیطی از سوی دیگر دستگاه‌ها و بخش خصوصی وجود نداشته است.

اسماعیل کهرم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه هیچ تضمینی وجود ندارد که دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در اجرای این طرح به اصول زیست محیطی پایبند باشند، گفت: ما در پروژه‌ها و طرح‌هایی که با یک سازمان سر و کار داشتیم، نتوانستیم مدیریت صحیحی برای اجرای مسائل زیست محیطی داشته باشیم چه برسد به اینکه در این پروژه که بخش خصوصی و چند دستگاه مختلف مشارکت دارند.

مشاور سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: همواره شاهدیم که در این گونه موارد آنچه روی کاغذ می‌آید با آنچه اجرا می‌شود بسیار متفاوت است، اصل ۵۰ قانون اساسی ما مترقی‌ترین اصل جهان در مورد مسائل زیست محیطی است که هر گونه تخریب محیط زیست را ممنوع می‌کند، اما باید ببینیم که تا چه حد توانسته‌ایم در راستای این اصل قدم برداریم.

وی با اشاره به اینکه میانکاله منطقه منحصر به فردی از نظر مسائل زیست محیطی است، گفت: این منطقه از نظر مسائل زیست محیطی مورد توجه مجامع جهانی و خاستگاه زندگی هزاران پرنده و مقصد پرندگان مهاجری همچون دراج خوزستان است؛ باعثتاسف است که در چنین منطقه‌ای حساس و شکننده‌ای قصد داریم؛ پروژه‌ای را اجرا کنیم که همراه آن هتل، زمین بازی، پساب زباله، اتومبیل و ازدحام را به منطقه می‌آورد که همه اینها پناهگاه حیات وحش را به خطر می‌اندازد.

این متخصص مسائل زیست محیطی افزود: ما اکنون در استان سیستان و بلوچستان با محرومیت روبرو هستیم، چرا برای از بین بردن این محرومیت‌ها، پروژه ایجاد قطب گردشگری را در آنجا اجرا نمی‌کنیم؛ در حدفاصل چابهار و گوا‌تر سواحل ماسه‌ای وجود دارد که مورد غبطه جهان است و در هیچ کجای دنیا مانند آن وجود ندارد، در حالی که می‌توان با تبدیل کردن این منطقه به قطب گردشگری باعثایجاد اشتغال و توسعه در آن منطقه محروم شویم چرا تصمیم می‌گیریم که این پروژه را برای یک منطقه حساس زیست محیطی اجرا کنیم؟

کهرم در مورد این مسئله که گفته می‌شود هدف از این اقدام گسترش اکوتوریسم در میانکاله است، گفت: اکوتوریست فردی است که با یک چادر به مناطق بکر طبیعی و بخش‌هایی که انسان به آنجا نرفته می‌رود و از طبیعت استفاده می‌کند؛ برای گسترش اکوتوریسم نیاز به ایجاد هتل، ‌مرکز تجاری، ‌رستوران و سالن بازی در منطقه نیست، در واقع این ساخت و ساز برای آن توریستی است که به شهرهای دیگر شمال همچون رامسر می‌رود و از هتل استفاده می‌کند و به جای طبیعت‌گردی ترجیح می‌دهد، قایق خصوصی داشته باشد و جت اسکی سوار شود.

وی با بیان اینکه در پنج سال آینده شاهد خواهیم بود که رستوران‌ها و هتل‌ها مثل قارچ در آشوراده گسترش پیدا می‌کنند، گفت: من امیدوارم که اگر برای تبدیل شدن آشوراده به قطب گردشگری از سوی برخی افراد به دولت فشار وارد می‌شود، دولت بتواند در مقابل آن مقاومت و این افراد را توجیه کند.

کهرم با اشاره به اینکه مشخص نیست در دوره‌های دیگر مدیران چگونه با این پروژه رفتار خواهند کرد، تصریح کرد: اکنون خانم ابتکار قول نظارت دقیق و اجرای اصول زیست محیطی در این منطقه را می‌دهند، اما مشخص نیست در سال‌های آینده چه مدیرانی و با چه دیدگاهی در این جایگاه قرار می‌گیرند، بنابراین این مساله ریسک بسیار بزرگی را به همراه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز