خبرگزاری کار ایران

استاد مرمت دانشگاه هنر اصفهان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

تخریب بافت تاریخی جلفای اصفهان به دلیل ساخت آپارتمان

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۵۷۱

نه تنها ایجاد ترک در ساختمان‌ها و عدم توجه به مرمت این بافت تاریخی نگرانی ایجاد کرده است، بلکه شاهدیم به دلیل ایجاد سود، خانه‌ها را تخریب و به جای آنها آپارتمان‌های چند طبقه می‌سازند.

یک استاد مرمت دانشگاه هنر اصفهان گفت: تغییر ساختار اجتماعی منطقه جلفای اصفهان به کالبد این بافت تاریخی آسیب می‌رساند.

شهریار ناسخیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت بافت تاریخی منطقه جلفای اصفهان گفت: همانگونه که اکثر بافت‌های تاریخی شهر دچار مشکل هستند، این بافت هم دچار مشکلاتی همچون ترک ساختمان‌ها، ریزش و… است، اما آنچه در مورد بافت مهمی مانند جلفا اهمیت دارد، تغییر ساختار اجتماعی این بافت تاریخی است.

وی با بیان اینکه جلفا به ارامنه‌ای که سال‌های طولانی در آنجا زندگی می‌کردند، شناخته می‌شد؛ ادامه داد: بخش عمده‌ای از ارامنه که تعلق ذهنی و مکانی به این بافت داشتند، اکنون از این منطقه مهاجرت کرده‌اند و ساکنین جدید که هیچ تعلق خاطری به این منطقه ندارند، مشغول ساخت و ساز در این منطقه هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه نظام ارتفاعی این منطقه به هم ریخته است، افزود: به علت تغییر ساختار اجتماعی، اکنون شاهد تغییر بافت و ایجاد ساختمان‌های نوساز و جدید در این منطقه هستیم، بنابراین برای حفظ این گونه بافت‌ها علاوه بر توجه به کالبد آنها باید به مسائل رفتاری ساکنان نیز توجه کرد.

ناسخیان گفت: دچار نوسازی‌های بدی در این منطقه شده‌ایم، به طوری که نه تنها اکنون ایجاد ترک در ساختمان‌ها و عدم توجه به مرمت این بافت تاریخی نگرانی ایجاد کرده است، بلکه شاهدیم که اکنون به دلیل ایجاد سود، خانه‌ها را تخریب و به جای آنها آپارتمان‌های چند طبقه می‌سازند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اداره میراثفرهنگی استان و دیگر نهادها اقدامی برای جلوگیری از این اتفاقات انجام داده‌اند، اظهار کرد: به تازگی یک ساختمان ۵ طبقه در یکی از مهمترین بخش‌های جلفا ساخته شده اما متاسفانه نه از طرف میراثفرهنگی و نه شهرداری و استانداری هیچ واکنشی نشان داده نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز