خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو اعلام کرد:

کاهش ۳۳ درصدی مصرف مازوت نسبت به سال گذشته

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۴۹۵

مهم‌ترین عامل انتشار گازهای آلاینده در بخش برق در ابتدا سهم بالای سوخت‌های فسیلی در تولید برق است.

وزیر نیرو گفت: امسال به نسبت سال گذشته شاهد کاهش ۳۳ درصدی مازوت در کشور بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حمیدرضا چیت‌چیان در مراسم روز ملی هوای پاک با اشاره به اینکه بخش نیرو و انرژی یکی از اثرگذار‌ترین بخش‌ها در کیفیت هواست، گفت: صنعت برق علاوه براینکه خود تولید کننده انرژی است، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده انرژی برای تبدیل انرژی‌ها نیز هست.

به گفته وی بیش از یک‌سوم کل گاز طبیعی تولید شده در کشور هرساله در نیروگاه‌ها برای تولید برق مصرف می‌شود.

وزیرنیرو گفت: از کل برق تولیدی کشور که ۲۶۰ میلیارد کیلووات در ساعت است، حدود ۹۰ الی ۹۲ درصد در سال‌های پیشین با استفاده از انرژی فسیلی تولید می‌شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: مهم‌ترین عامل انتشار گازهای آلاینده در بخش برق در ابتدا سهم بالای سوخت‌های فسیلی در تولید برق است، و سپس افزایش سهم سوخت مایع در مصارف نیروگاهی که از ۱۷درصد در سال ۸۲ به ۴۴ درصد در سال ۹۲ رسیده و هرچه سوخت مایع بالا‌تر رود، انتشار آلاینده‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی کیفیت نازل سوخت‌های مایع را نیز از دیگر دلایل تولید آلودگی خواند و گفت: این سوخت‌ها حاوی مقادیر قابل توجهی از گوگرد هستند که برای نیروگاه‌ها و محیط اطراف مشکل ایجاد می‌کند. پایین بودن بازده برخی نیروگاه‌ها و تلفات بالای شبکه‌های انتقال نیز از جمله دیگر عوامل هستند.

چیت‌چیان گفت: رویکرد دولت به ویژه وزارت نیرو در حل مشکلات، توسعه فناوری‌های نوین و سازگار با محیط زیست و رشد پایدار بخش‌های آب و برق است.

وی با بیان اینکه رعایت الزامات زیست محیطی از جمله ارزش‌های ما در وزارت نیرو است، گفت: ما در طول سالیان گذشته تلاش کردیم که نیروگاه‌های بزرگ را در مناطقی دور از شهر و جمعیت احداثکنیم، اما نیروگاه‌هایی که در گذشته احداثشده این ویژگی را ندارد.

وی ادامه داد: همچنین در اولین سال فعالیت دولت در ۷ ماهه منتهی به سال ۹۲ با مالکین نیروگاه‌های گازی خصوصی به میزان ۳۸۰۰ مگابایت قرارداد بستیم که به سیکل ترکیبی تبدیل شوند و در طی ۲سال، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده را از دولت دریافت کند.

وزیر نیرو گفت: کاهش مصرف سوخت مایع و افزایش سهم گاز طبیعی از ابتدای سال تا پایان روز بیست و هفتم دی ۹۳،۴/۴۱ میلیارد متر مکعب است که همین میزان در سال گذشته و مدت مشابه ۲/۳۱ میلیارد مترمکعب بوده است، یعنی مصرف گاز طبیعی ۳۳درصد افزایش داشته است. همچنین امسال مصرف مازوت ۲ / ۸ دهم لیتر بوده که در سال گذشته این مصرف ۳/۱۲ میلیارد لیتر بوده است و در واقع ما امسال با ۳۳ درصد کاهش مصرف مازوت روبرو بوده‌ایم.

وی همچنین افزایش منابع تجدیدپذیر انرژی در تولید را از برنامه‌های کاهش آلودگی هوا خواند و گفت: ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر ما به غیر نیروگاه‌های آبی تا پایان سال به دوبرابر خود خواهد رسید.

وزیر نفت همچنین توسعه نیروگاه‌های chp و cchp D. G و کاهش تلفات شبکه انتقال و تلفات توزیع برق به زیر ۱۰درصد، هدفمند کردن شبکه و اجرای زیرساخت‌ها، استفاده از فناوری جدید توربین‌های گازی و بهینه سازی مصرف برق را از جمله دیگر برنامه‌های این وزارتخانه برای کاهش آلودگی هوا خواند.

چیت‌چتیان در پایان اظهار کرد: از آنجا که گفته می‌شود؛ ۷۰ درصد از آلودگی هوا در محیط‌های شهری ناشی از حمل و نقل است. تصور می‌کنم که با استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی و گسترش سامانه حمل و نقل عمومی بسیاری از مشکلات مرتفع خواهد شد و از آنجا که وظیفه ما تامین برق این خودروهاست، اعلام می‌کنم که آماده‌ایم ایستگاه‌های شارژ برق را به تناسب این خودرو‌ها ایجاد کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز