خبرگزاری کار ایران

یک باستان شناس با اشاره به بازگشت آثار خوروین به کشور؛

دولت استرداد آثار تاریخی را توسعه دهد

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۰۸۹

پرونده استرداد آثار خوروین بیش از ۳۰ سال مورد پیگیری مسئولان کشورمان بوده است و خروج این آثار، ضرر و زیان بسیاری را برای کشورمان دارد چرا که مرتبط با فرهنگ، تمدن و گذشته ایران است.

یک باستان شناس در مورد بازگشت اشیاء تاریخی خوروین به کشور اظهار کرد: این یک موفقیتِ قابل توجه در سطح بین المللی بوده و خوب است، اهتمام مسئولان در این حوزه به نحوی توسعه یابد که از خروج آثار تاریخی از کشور به صورت غیرقانونی جلوگیری شود.

به گزارش ایلنا؛ حمید خطیب شهیدی با اشاره به قوانین بین المللیِ حاکم بر استرداد اشیاء تاریخی گفت: اشیاء تاریخی که به صورت غیرقانونی از کشورها خارج شده باشند، مطابق مقررات و کنوانسیون های بین المللی قابل بازگشت به کشور مبداء، یعنی مالک اصلی خود هستند.

این باستان شناس که حوزه تخصصی او بررسی آثار مربوط به عصر آهن است، ادامه داد: اشیاء تاریخی کشور ما عمدتا به صورت قاچاق و در اثر حفاری های غیرقانونی از کشور ما خارج شده اند که عمده مشتری های چنین آثار ارزشمندِ تاریخی هم آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند.

خطیب شهیدی ادامه داد: آثار تاریخی کشورمان که به صورت سرقتِ ناشی از حفاری های غیرقانونی در کشورهای دیگر فروش رفته است به صورت مخفی در مجموعه های خصوصی مجموعه داران کشورهای مختلف نگهداری می شود.

وی خاطرنشان کرد: جز معدود افرادی که با بعضی از مجموعه داران در کشورهای دیگر ارتباط دارند، رویت چنین آثاری برای دیگران میسر نخواهد بود و ما هم مطلع نمی شویم مگر آنکه این آثار توسط پلیس آن کشور کشف شود.

این فعال حوزه میراثفرهنگی، ارتباط میان کشورها را هم یکی از روش های تسهیل کننده در استرداد اشیاء تاریخیِ متعلق به هر کشور عنوان کرد و افزود: هم اکنون در عرصه بین الملل میان کشورهای انگلیس و یونان در مورد استرداد اموال و اشیاء تاریخی جنجالی برپا شده و بازتاب گسترده رسانه ای داشته است.

خطیب شهیدی در ادامه گفت: بیش از یک قرن گذشته، زمانی که کشور یونان تحت حاکمیت دولت عثمانی و مستعمره آن حکومت بود، مجسمه های یونانی به انگلیس منتقل شده که اکنون مورد درخواست برای استرداد به وطن اصلی است.

وی بازگشتِ مجموعه عظیم آثار خوروین که متعلق به عصر آهن یعنی بیش از ۳۰۰۰ سال پیش است را موفقیت مهمی برای تمام مردم و دولتمردان کشور عنوان کرد و تصریح کرد: خوب است اهتمام در این مهم به نحوی جدی ادامه یابد و قبل از خروج آثار تاریخی، از این اتفاق ممانعت به عمل آید.

باستان شناس کشورمان در مورد بازتاب استرداد اموال تاریخی کشور گفت: تمام اهل فرهنگ و هنر در جهان با چنین رویدادی موافق هستند و زمانی که سیاست خارجی یک کشور مسیر پیشرفت را می پیماید در تمام ابعاد، این مهم قابل درک و لمس خواهد بود.

خطیب شهیدی که کشور ایتالیا را یکی از کشورهای موفق در استرداد اشیاء و اموال تاریخی معرفی کرد، افزود: با وجود این موفقیتهای بزرگ، تابلوی معروف لبخند ژوکند که همه مردم جهان می دانند نقاش آن لئوناردو داوینچیِ ایتالیایی است، هم اکنون در موزه لوور پاریس است و فرانسوی ها حاضر به تحویل آن به کشور اصلی نیستند.

وی موفقیت استرداد آثار خوروین را اتفاق ارزشمند و مهمی عنوان و تأکید کرد: پرونده استرداد آثار خوروین بیش از ۳۰ سال مورد پیگیری مسئولان کشورمان بوده است و خروج این آثار، ضرر و زیان بسیاری را برای کشورمان دارد چرا که مرتبط با فرهنگ، تمدن و گذشته ایران است.

این باستان شناس عصر آهن، سفال های خاکستری در مجموعه خوروین را یکی از دو نوع تاریخی موجود، معرفی کرد و گفت: یک نمونه که مصادیق آن در مجموعه خوروین است قدمتی بیش از سه هزار سال دارد و یک نمونه دیگر از این نوع آثار تاریخی، عمری طولانی تر دارند و مرتبط با تمدن های آغاز شهر نشینی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز