خبرگزاری کار ایران

امضای تفاهم‌نامه همکاری محیط زیست و سازمان انرژی اتمی

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۹۰۱

هم‌افزایی میان تلاش های دو سازمان برای ارتقاء سطح حفاظت و ایمنی در برابر پرتوها در کشور یکی از موارد مهم این تفاهم‌نامه همکاری است.

تفاهم‌نامه همکاری دو جانبه میان سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان انرژی اتمی به امضای معصومه ابتکار و علی اکبر صالحی معاونین رییس جمهور رسید.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم نامه دو سازمان حفاظت محیط زیست و انرژی اتمی که عصر شنبه در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: امضای این تفاهم نامه حامل پیام روشن پایبندی فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشور با موازین محیط زیست است.

ابتکار افزود: هم افزایی میان تلاش های دو سازمان برای ارتقاء سطح حفاظت و ایمنی در برابر پرتوها در کشور یکی از موارد مهم این تفاهم نامه همکاری است.

معاون رئیس جمهور ضمن تاکید بر اینکه هم افزایی میان دو دستگاه در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و اجرایی است، تصریح کرد: اگرچه همکاری هایی میان دو دستگاه از گذشته وجود داشته است اما انعقاد این تفاهم نامه منجر به گسترش این همکاری ها به ویژه در زمینه های پایش و نظارت بر پرتوها خواهد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مجموع این تفاهم نامه میان دو دستگاه در ابعاد مختلف هم افزایی ایجاد خواهد کرد.

توسعه فناوری های هسته ای منجر به آلودگی آب، خاک و هوا نشود

وی با تاکید بر راهبرد ملی در زمینه توسعه فناوری های هسته ای، تصریح کرد: فناوری هسته ای در ابعاد مختلف همچون تولید انرژی، تحقیقات و امور درمانی و پزشکی مهم است ولی باید حفاظت کافی در زمینه عدم آلودگی آب، خاک و هوا بر اثر توسعه فناوری های هسته ای صورت پذیرد.

ابتکار خاطرنشان ساخت: استانداردهای سخت گیرانه و کنترل و پایش مداوم باعثمی شود تا اطمینان حاصل کنیم که پیشرفت کشور در زمینه هسته ای آثار و عواقب سوء بر محیط زیست و سلامت مردم ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: کمیته مشترکی به منظور پیگیری امور برای حصول پیشرفت در اهداف تعیین شده از سوی دستگاه موظف به پیگیری و نظارت بر اجرای بندهای این تفاهم نامه است تا نتایج همکاری ها را به طور دقیق ارزیابی کند.

معاون رئیس جمهور افزود: سال آینده همین زمان گزارشی از روند اجرایی شدن مفاد تفاهم نامه و دستاوردهای همکاری های مشترک دو رسانه که منجر به پیشبرد فعالیت هسته ای صلح آمیز کشور همراه با حفظ محیط زیست می شود به اصحاب رسانه ارائه خواهد شد.

الزام پایش موضوع های محیط زیستی از منظر فعالیت‌های پرتویی

علی اکبر صالحی معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: این تفاهم نامه ناظر بر همکاری و هم افزایی تلاش های دو سازمان در امور مربوط به محیط زیست از منظر مسائل و منابع پرتویی و تاسیسات هسته ای و همچنین فعالیت های هسته ای در داخل و اطراف کشور است.

وی تاکید کرد: پایش موضوع های محیط زیستی، همچنین پایش آب، خاک و هوا از منظر فعالیت های پرتویی، امری الزام آور برای سازمان انرژی اتمی است.

الزام انرژی اتمی به حفظ مصونیت مردم در برابر فعالیت های پرتوی

صالحی با اشاره به قانون حفاظت در برابر اشعه، اظهار کرد: ملزم به حفظ مصونیت مردم در برابر فعالیت های پرتویی و ارائه آگاهی های لازم به آن ها در شرایطی که ضرورت دارد، هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ضمن یادآوری مرکز منطقه ای راپمی و عضویت کشورهای حاشیه خلیج فارس در این مرکز برای حفظ محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان، ابراز امیدواری کرد: روزی شاهد پایش رادیواکولوژی در این اکوسیستم آبی مهم از سوی همه دکشورهای همسایه باشیم تا بتوانیم در روز مبادا اگر شاهد حادثه ای بودیم، آثار مخرب این موضوع را به حداقل برسانیم.

اعلام آمادگی ایران برای ایجاد کنوانسیون ایمنی منطقه‌ای

وی با اشاره به تلاش ها و اعلام آمادگی قبلی ایران برای ایجاد کنوانسیون ایمنی منطقه ای، گفت: با توجه به ورود کشورهای همسایه ایران در حوزه خلیج فارس به عرصه فعالیت های صلح آمیز هسته ای، ایران آمادگی دارد با ایجاد کنوانسیون ایمنی منطقه که ناظر بر فعالیت های نیروگاهی کشورهای همسایه و منطقه باشد، فعالیت های هسته ای منطقه را تحت نظارت و کنترل دائمی در چارچوب کنوانسیون منطقه ای قرار دهد.

صالحی افزود: سازمان های حفاظت محیط زیست و انرژی اتمی از امروز بیش از گذشته به گسترش و تعمیق پایش و نظارت بر فعالیت پرتوی کشور توجه خواهند داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز