خبرگزاری کار ایران

مسوول تعیین عرصه و حریم قلعه دیشموک:

مطالعه قلعه تاریخی دیشموک آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۹۶۲

با توجه به نبود منابع کتبی در زمینه وجود محوطه‌های یاد شده، تنها شیوه مطالعه این قلعه تاریخی، مطالعات باستان‌شناسی است.

مطالعه و تحقیق در قلعه تاریخی دیشموک شهرستان کهگیلویه که نمونه‌ای از آثار تاریخی شناسایی شده در بررسی‌های باستان‌شناسی در این شهرستان است امروز چهارشنبه آغاز شد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رایگانی مسوول تعیین عرصه و حریم قلعه دیشموک با اعلام این خبر گفت: در یک بررسی پیمایشی به بررسی وضعیت این قلعه خواهیم پرداخت.

وی افزود: درگام نخست با بررسی وضعیت قلعه دیشموک، آثاری از دخل و تصرف ساختمانهای مسکونی جدید در حریم بنای یاد شده ملاحظه شد که تعیین حریم این قلعه را ضروری می‌سازد.

رایگانی با اشاره به اینکه تا امروز بررسیهای انجام گرفته به صورت سطحی بوده اظهار داشت: در این تحقیق بخشهای کلی بنا و معماری قلعه دیشموک با دقت بالای علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد، از این رو انجام عملیات گمانه زنی آزمایشی تصادفی جهت تعیین حد گسترش آثار معماری و مواد فرهنگی غیر منقول درحال حاضر اجتناب ناپذیر است.

این باستان‌شناس خاطر نشان ساخت که به منظور انجام عملیات شناسایی روندهای تطور فرهنگی منطقه، شناسایی حد گسترش آثار تاریخی، مواد فرهنگی و آثارمعماری قلعه یاد شده و اقدام برای حفر گمانه‌های آزمایشی نیاز به گرفتن مجوز بود که امکان پذیر نشد.

وی تصریح کرد: از این رو روند کار به صورت بررسی اطلاعات حاصل از مطالعات سنجش از دور و باستان‌شناسی انجام خواهد گرفت.

این پژوهشگر اظهار داشت: با توجه به اینکه قلعه یاد شده احتمالا آثاری ازدوره اشکانی و ساسانی را در دل خود پنهان کرده است، انجام چنین عملیاتی باید با دقت تمام و مطالعات مستمر و منظم انجام گیرد.

وی در ادامه اهداف پژوهش را شامل شناسایی و مستندسازی حد گسترش آثار و موادفرهنگی در قلعه دیشموک و بررسی اقلیم و مسائل زیست محیطی منطقه جهت تحلیل بهتر دوره‌های فرهنگی مناطق یاد شده دانست.

رایگانی اظهار داشت: در کنار اهداف یاد شده شناسایی و مستندنگاری معماری بنا و تحلیل ارتباط میان منطقه‌ای، بررسی و تحلیل وضعیت زمین‌شناسی منطقه، بررسی وضعیت امروزین آثار و محوطه‌های یاد شده و تعیین حرایم و عرصه بنای قلعه تاریخی دیشموک نیز از اهداف دیگر این پژوهش است.

این پژوهشگر افزود: اینکه حد انتهایی گسترش آثار معماری قلعه تاریخی دیشموک در چه مسافتی از بنا قرار داشته است و وضعیت مساحت قلعه از دوران گذشته تا امروز چه تغییراتی داشته سوالاتی است که در این تحقیق به دنبال یافتن جواب برای آن هستیم.

رایگانی گفت: این پژوهش بر اساس فرضیاتی از قبیل اینکه، «حد گسترش موادفرهنگی و آثار معماری قلعه تاریخی دیشموک تا مسافت کمتر از بیست متری مرکز بنای اصلی قلعه قرار گرفته بود» و «بنای قلعه دیشموک با تپه مرتفع که بناروی آن واقع شده مساحتی در حدود دو هکتار داشته است» شکل گرفته است.

به گفته وی، با توجه به نبود منابع کتبی در زمینه وجود محوطه‌های یاد شده، تنها شیوه مطالعه این قلعه تاریخی، مطالعات باستانشاسی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز