خبرگزاری کار ایران

وزیر نیرو اعلام کرد:

نصف شدن آب رودخانه‌ها طی ۵ سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۲۵۲

طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب آب بیشتر برداشت کرده‌ایم و دریاچه‌ها با خشکی مواجه شده‌اند.

وزیر نیرو با بیان اینکه طی ۵ سال اخیر میزان آبی که در رودخانه‌ها جریان داشته؛ نصف شده است، گفت: اگر بیش از آبی که وارد سفره‌های زیر زمینی می‌شود، برداشت کنیم؛ با خشکی دریاچه‌ها مواجه می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چیت‌چیان در همایش «ایست، آب نیست» با اشاره به اصطلاح رایج آب مجازی در دنیا گفت: آب مجازی آبی است که تمام مواد برای تولید شدن به آن نیاز دارند، به طور مثال برای تولید یک لیوان شیر به دویست لیتر آب، برای آماده شدن یک فنجان چای ۱۸ لیتر آب، برای تولید یک تخم مرغ ۱۳۵ لیتر آب، برای یک کیلو گندم ۱۳۰۰ لیتر آب و برای تولید یک خودرو ۴۰۰ هزار لیتر آب مورد نیاز است.

وزیر نیرو با اشاره به شعار «ایست آب نیست» گفت: این ایست، ایست توقف نیست بلکه یک هشدار است. روشی که ما هم اکنون درحال طی کردن آن هستیم، روشی نیست که منابع را برای ما پایدار کند. بنابراین باید روش‌ها را تغییر دهیم.

چیت‌چیان با تاکید بر آموزش مدارس به دانش آموزان در جهت اصلاح الگوی مصرف آب گفت: دانش آموزان باید در مدرسه یادبگیرند که کشور ما از نظر منابع آبی کشور فقیری است و تنها با مدیریت می‌توان این وضعیت را کنترل کرد. در غیر این صورت طبیعت بر ما سخت خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه بهره ما از آب آسمانی(باران و برف) ‌به اندازه یک سوم متوسط دنیاست، اظهار داشت: میزان آب سرانه ما تا چند سال گذشته ۱۳۰ میلیارد مترمکعب بود و در ابتدای این قرن هر ایرانی ۱۳ هزار متر مکعب از آب تجدیدپذیر سهم داشت، اما در حال حاضر میزان برخورداری هر فرد از آب کمتر از ۱۵۰۰ متر مکعب است.

وزیر نیرو تصریح کرد: طی ۵ سال اخیر میزان آبی که در رودخانه‌ها جریان داشته نصف شده و بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها به مرز خشکی رسیده‌اند، اگر بیش از آبی که وارد سفره‌های زیر زمینی می‌شود، برداشت کنیم؛ با خشکی دریاچه‌ها مواجه می‌شویم.

به گفته وی طی ۴۰ سال گذشته بیش از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب آب بیشتر برداشت کرده‌ایم و دریاچه‌ها با خشکی مواجه شده‌اند.

چیت‌چیان ادامه داد: اینکه کار را از مدارس شروع کنیم و فرهنگ درست مصرف کردن را در داخل مدرسه به دانش آموزان بیاموزیم. ریشه‌ای‌ترین کار است درب تمام تاسیسات وزارت نیرو به روی آموزش و پرورش باز است و دانش آموزان می‌توانند برای آشنا شدن با فرآیند کار از نیروگاه‌ها و تصفیه خانه‌ها بازدید کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز