خبرگزاری کار ایران

ابتکار در گفت‌وگو با ایلنا:

اقدامات دولت گذشته برای کاهش آلودگی هوای اهواز بی‌نتیجه بود

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۳۲۰

یکی از اتفاقاتی که در کل کشور از جمله خوزستان رخ داده، بحثتشدید و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و روان آب‌ها بوده که از ضابطه و چارچوب تخصصی و قانونی خودش کاملا خارج شده و لطمات زیادی را وارد کرده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با آلودگی هوای اهواز گفت: احیا تالاب‌ها در رفع این مشکل بسیار موثر است که برای تحقق آن باید الگوی کشاورزی و آبیاری در میان کشاورزان تغییر پیدا کند.

معصومه ابتکار در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد اقدامات صورت گرفته در دولت گذشته برای کاهش آلودگی هوای اهواز و مهار منابع تولید ریزگرد در این منطقه گفت: در سال‌های گذشته فعالیت زیادی در این مورد و موارد مشابه انجام نشده است، به طوری که اکنون ناگهان با بحران‌های شدید در مورد این مساله و مسائل بسیار دیگری مواجه شده‌ایم.

وی ادامه: دولت قبل در زمینه بین المللی، در نشست با عراق و نشست‌های منطقه‌ای تلاش‌هایی را در راستای تفاهم برای مهار ریزگرد‌ها انجام داده بود، همچنین برای ایجاد تفاهم با وزارت نفت در زمینه مالچ‌پاشی نیز اقداماتی صورت داده بود بود، اما هیچ کدام از این موارد به نتیجه نرسید.

معاون رئیس جمهور گفت: متاسفانه تشدید بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب طی این سال‌ها، آسیب‌های بسیاری را ایجاد کرده است. یکی از اتفاقاتی که در کل کشور از جمله خوزستان رخ داده، بحثتشدید و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و روان آب‌ها بوده که از ضابطه و چارچوب تخصصی و قانونی خودش کاملا خارج شده و لطمات زیادی را وارد کرده است.

ابتکار ادامه داد: در دولت جدید برای حل مشکل ریزگرد‌ها و گرد و غبار یک ستاد ملی تشکیل شده است که این ستاد ملی وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌ها را بر عهده دارد، همچنین به دلیل مشکلی که در خوزستان پیش آمد، دولت مصوبه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن چهارشنبه شب در دفتر من کارگروهی شکل گرفت و دستگاه‌ها برنامه‌های خودشان را برای مقابله با گرد و غبار در استان خوزستان ارائه کردند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این برنامه‌ها تنظیم و آماده می‌شوند و همراه با اعتبارات مورد نیاز به دولت ارائه خواهد شد، تا هرچه زود‌تر بتوانیم؛ برنامه‌های اجرایی برای مقابله با کانون‌های گرد و غبار داخل استان خوزستان را آغاز کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت یازدهم در این یک‌سال فکری برای آلودگی هوای اهواز نکرده است، اظهار کرد: در دولت جدید تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام گرفته است، اما هیچ‌کدام از برنامه‌های مورد نظر؛ یک شبه، یک ماهه و یکساله به ثمر نمی‌رسد، بلکه این برنامه‌ها بلند مدت و میان مدت هستند. در کوتاه مدت تنها کاری که می‌شود، انجام داد؛ واکنش سریع است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: در اهواز علاوه بر ریزگرد، آلودگی‌های نفتی نیز تشدید کننده آلودگی هوا بود که در این زمینه دولت اقدامات خوبی انجام داده است. اکنون «واحد اهواز ۳» که فرآوری نفت سنگین را انجام می‌داد و مقدار زیادی گوگرد و آلاینده‌های دیگر را وارد شهر اهواز می‌کرد، فعالیتش به حداقل رسیده است.

ابتکار افزود: همچنین فلر‌های شهر اهواز به شدت کاهش پیدا کرده و به زودی یکی از طرح‌های بزگ وزارت نفت در ماه آینده در این رابطه افتتاح خواهد شد، علاوه بر این تولید بنزین استاندارد نیز نه تنها در اهواز بلکه در اصفهان و تهران نیز بسیار موثر بوده و با توزیع بنزین یورو ۴کیفیت هوا در ارتباط با سوخت بهبود پیدا ‌کرده است. البته این تازه ابتدای کار است، باید در زمینه خودرو‌ها و استاندار خودرو‌ها نیز اقداماتی صورت بگیرد که البته دولت آن را آغاز کرده و خطوط تولید خودرو اکنون استاندارد یورو ۴ پس از هشت سال تاخیر رعایت می‌کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه احیا تالاب‌ها نیز تاثیر بسیاری در کاهش آلودگی هوای اهواز دارد، گفت: مشکل اصلی کمبود شدید بارندگی، منابع آب و برداشت بی‌رویه از منابع آب است. الگوی کشاورزی ما باید اصلاح شود، یعنی کشاورز ما باید یاد بگیرد که مصرف آب را کاهش دهد و الگوی کشاورزی‌اش را بهینه کند. کشت گلخانه‌ای یکی از بهترین روش‌ها برای این امر است و در برخی مناطق کشور نیز رواج بسیار خوبی داشته اشت.

وی ادامه داد: در کشت گلخانه‌ای یک دهم کشت عادی آب مصرف می‌شود و بازدهی بسیارخوبی نیز به همراه دارد، اما یک سرمایه‌گذاری اولیه می‌خواهد که اکنون دولت برای آن وام می‌دهد و تاکنون تمام کسانی که متقاضی این وام بوده‌اند، توسط وزیر جهاد کشاورزی معرفی شده و وام خود را دریافت کرده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز