خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک روانشناس اجتماعی مطرح شد؛

بحران ریزگردها سبب ادراک ناعدالتی می‌شود / هیات دولت جلسه خود را در اهواز برگزار کند

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۴۶۸

کاهش استانداردهای سلامت اجتماعی؛ بیماری‌های روان‌تنی، پرخاشگری، احساس غم و افسردگی را افزایش می‌هد، مهاجرت افزایش پیدا می‌کند و سبب راضی شدن مردم به ترک خانه و زندگی‌شان می‌شود.

یک روان‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه بحران محیط زیست در استان خوزستان تبعات روانی و اجتماعی بسیاری از جمله ایجاد احساس ناعدالتی بین مردم را به همراه دارد، گفت: بهتر است که در این وضعیت هیات دولت برای همدردی با مردم خوزستان جلسه خود را در این استان برگزار کند.

مجید صفاری‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با اثرات روحی و روانی بحران آلودگی هوا بر مردم خوزستان گفت: هرچه سلامت اجتماعی و استاندارد‌های سلامت اجتماعی از جمله محیط زیست در جامعه‌ای کمتر باشد، بیماری‌های جسمی در آن جامعه بیشتر و شادابی و نشاط کمتر خواهد شد و باید توجه داشته باشیم که بحثریزگرد‌ها ارتباط مستقیمی با سلامت اجتماعی مردم دارد.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که استانداردهای سلامت اجتماعی کم باشد، بیماری‌های روان‌تنی، پرخاشگری، احساس غم و افسردگی نیز بیشتر می‌شود. همچنین این مساله به لحاظ اجتماعی نیز تبعات بسیاری دارد، از جمله آنکه مهاجرت را افزایش داده و سبب می‌شود که مردم با وجود دلبستگی به شهر و خانه خود راضی به ترک آن شوند.

این روان‌شناس اجتماعی ادراک ناعدالتی را نیز یکی دیگر از تبعات مهم بحران ریزگرد‌ها دانست و افزود: با بروز این بحران تصور ذهنی مردم به این سمت می‌رود که چرا این استان حاصلخیز و سرشار از منابع، باید چنین وضعیت نا‌مناسب زیست محیطی را تجربه کند؛ مردم پیش خود تصور می‌کنند که ما منابع نفت وگاز داریم که همه ایران از آن بهره‌مند هستند، اما از این منابع تنها آلودگی‌اش برای ما مانده است، باید توجه کنیم که این واکنش روانی در حالیست که ممکن است، این آلودگی هیچ ربطی به استخراج نفت و گاز هم نداشته باشد.

صفاری‌نیا تاکید کرد: مردم خوزستان اکنون در وضعیت بدی قرار دارند و همه مردم باید با آنها همدلی کنند، امیدواریم که دولت جدید بتواند با این تراژدی قدیمی جنوب کشور، به خوبی مقابله کند.

وی با اشاره به اهمیت حضور وزرا و مسولان در خوزستان و همدلی با مردم این منطقه، گفت: برای جلوگیری از بحران‌های روانی، وزرا و حتی خود شخص رئیس جمهور نیز بهتر است در این منطقه حضور پیدا کرده و با مردم خوزستان همدلی کنند، حتی برگزاری جلسه هیات دولت در خوزستان نیز می‌تواند؛ تاثیر روانی بسیار خوبی بر جای بگذارد و حاوی این پیام باشد که مردم خوزستان در این بحران تنها نیستند، البته در کنار این مسائل انجام اقدامات عملی زیست محیطی و تخصیص بودجه نیز بسیار بر آرامش روان مردم تاثیرگذار خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز